Zwiększanie rozmiaru kół – jak zrobić to „z głową”?
Nie ulega wątpliwości, że każdy właściciel auta chce, aby jego pojazd prezentował się imponująco. Jednym ze sposobów na osiągnięcie takiego efektu jest zwiększenie szerokości opon i średnicy felg. Dowiedzcie się, jakie zalety i wady ma zwiększenie rozmiaru kół i jak zrobić to odpowiednio?
Jeszcze nie tak dawno, samochody opuszczały taśmy produkcyjne na 14-calowych felgach, jednak producenci zauważyli, że klienci preferują większe koła. Chcąc poprawić wygląd auta, jednym z łatwiejszych sposobów jest zastosowanie felgi o większej średnicy, a co za tym idzie, zamontowanie niskoprofilowej opony. Warto jednak pamiętać, jak zrobić to prawidłowo i jakie konsekwencje niesie za sobą zamontowanie większych kół.
Powszechne do niedawna 14-calowe felgi producenci samochodów zastąpili o dwa rozmiary większymi. Naturalną konsekwencją zastosowania felgi o większej średnicy jest użycie opony o niższym profilu. Jeśli zdecydujemy się na zmianę rozmiaru opony, trzeba pamiętać, że możemy działać w ograniczonym zakresie. Najistotniejszym parametrem branym pod uwagę jest średnica zewnętrzna opony.
Istotne jednak, aby przy wyborze nowych kół zapoznać się z zalecanymi rozmiarami opon, które producenci z reguły podają w instrukcji obsługi oraz w okolicach wlewu paliwa lub progu drzwi auta. Pojazd zachowuje wtedy właściwości trakcyjne przez brak negatywnego wpływu na działanie systemów stabilizacji toru jazdy i innych systemów bezpieczeństwa, w tym ABS.
Niski profil opony przekłada się na spadek komfortu jazdy. Dzieje się tak, ponieważ za tłumienie wstrząsów odpowiada bok opony. Gdy jest on niższy, i co za tym idzie sztywniejszy, tym większa liczba uderzeń przenoszonych jest do wnętrza samochodu. Brakuje też amortyzacji przy wpadnięciu koła w dziurę lub koleinę. Trzeba pamiętać, że przez zwiększenie szerokości opony spada komfort akustyczny, a jej niski profil wpływa na większą podatność na uszkodzenia. Ucierpieć mogą felgi, choćby w przypadku podjeżdżania pod wysoki krawężnik.
Ekonomia to jeden z wyznaczników, którymi kierują się użytkownicy dróg. Zakup nowego kompletu felg i opon jest znaczącym wydatkiem. Jeśli chcemy zamontować większe felgi, trzeba liczyć się z zależnością, im większa, tym droższa. Podobna zasada obowiązuje przy niższym profilu opony. Szersze ogumienie gwarantuje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie, większe opory toczenia. W konsekwencji zwiększa się zużycie paliwa i mniej funduszy zostaje w portfelu kierowcy.
Bez wątpienia efektem zwiększenia średnicy kół przy jednoczesnym zmniejszeniu profilu opony jest poprawa wyglądu. Samochód nabiera sportowego charakteru i mimo kilku wad przedstawionych powyżej taka czynność skutkuje też pozytywnymi właściwościami pojazdu. Zastosowanie szerszych opon daje większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie zdecydowanie lepszą przyczepność, szczególnie przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Większa felga daje możliwość montażu większych tarcz hamulcowych, poprawiających wydajność układu hamulcowego. Ponadto szerokość ogumienia skraca drogę hamowania na suchej drodze.
W 2019 roku wprowadzono zmiany w polskim prawie, aby skutecznie walczyć z fałszowaniem odczytów drogomierzy. W art. 306a §1 Kodeksu Karnego pojawił się zapis mówiący „Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5”. Wobec takich regulacji rozgorzała dyskusja, jak zmiana rozmiaru kół wpłynie na odczyt drogomierzy? Zastosowanie w pojeździe ogumienia dopuszczanego przez producenta nie będzie skutkowało penalizacją. Dlatego, mamy możliwość korekty rozmiaru felg i profilu opony.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: