
Zobacz, jak lakieruje się Porsche specjalnymi kolorami. To niezwykle czasochłonna i skomplikowana czynność
Samochód sportowy tak indywidualny jak własny odcisk palca. I tak niepowtarzalny jak styl życia jego kierowcy: dzięki połączeniu rzemiosła i przywiązania do detali Porsche w ramach programu Paint To Sample tworzy dla swoich klientów niezwykle „osobiste” samochody. Zobacz, jak czasochłonna i skomplikowana technicznie jest to czynność.
W ramach programu Paint to Sample klienci niemieckiego producenta mogą wybierać pomiędzy aż 160 kolorów dla całej gamy modelowej Porsche.
Koloryści Porsche tworzą właściwą recepturę lakieru, opracowując jego odcień na podstawie dostępnych składników. Barwa jest na kilku etapach dopracowywana, tak aby odpowiadała próbce w różnych warunkach oświetleniowych, takich jak światło dzienne lub sztuczne. Później następuje sprawdzenie wykonalności lakieru w warunkach produkcyjnych, zarówno na nadwoziu, jak i na elementach dodatkowych. Niezbędne jest również określenie grubości warstwy, która pozwoli na stabilne, powtarzalne i bezbłędne malowanie. Przed lakierowaniem pojazdu klienta kolor jest nakładany na karoserię testową.
Porsche udostępniło nagranie, na którym widać proces nakładania specjalnego lakieru na nowy model 911 GT3 w ramach programu Paint To Sample. Na wideo widać, że to niezwykle czasochłonna i skomplikowana technicznie czynność.
Filmik zabiera widza w przyspieszoną wycieczkę po kolejnych etapach powstawania modelu 911 GT3. Widzimy przygotowanie oraz składanie poszczególnych elementów karoserii. Przed 117-etapowym montażem, podwozie 911 spędziło ponad dzień na przygotowaniu w warsztacie blacharsko-lakierniczym.

Jednym z największych wyzwań związanych z malowaniem pojazdów jest opracowanie specjalnej mieszanki, współgrającej z licznymi materiałami użytymi przy tworzeniu komponentów. Nadwozie samochodu składa z różnych materiałów stalowych i aluminiowych, a także może zawierać włókno węglowe lub polipropylen. Partie farby muszą jednakowo pasować do wszystkich fragmentów i tworzyć ten sam, jednolity kolor na każdej powierzchni.
Przed wejściem do lakierni karoseria jest odtłuszczana, fosforanowana i poddawana procesowi elektrochemicznemu, stosowanemu między innymi do ochrony przed korozją. Karoserię samochodu zanurza się w wielkiej misce wypełnionej farbą elektroforetyczną i wodą dejonizowaną.
Następnie na karoserię nakłada się podkład dobierany na podstawie ostatecznego koloru, a po nim przychodzi czas na lakier bazowy i lakier bezbarwny o standardowym kolorze. Pomalowany samochód jest następnie suszony w maksymalnej temperaturze 200˚ Celsjusza przez ponad dwie i pół godziny.
W porównaniu ze standardowymi lakierami opcja „Kolor na życzenie PTS” wydłuża czas realizacji dostawy o około 3 miesiące. Ceny w ramach danej serii modelowej różnią się w zależności od wariantu. Na przykład kolor na życzenie PTS dla większości odmian 911 i 718 kosztuje 45 297 złotych. Dla 718 klasy GT oraz 911 Turbo S i klasy GT jego cena wynosi z kolei 50 806 złotych.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: