Znika WRC, będzie RC1 – zmiany w rajdach w 2014 roku
Z początkiem grudnia zapadły decyzje Światowej Rady Sportów Motorowych FIA, dotyczące przyszłego sezonu w rajdach samochodowych. Uwzględnione zostały niektóre propozycje zespołów rajdowych.
Regulacje dotyczące rozgrywania rajdów
Uwzględniając propozycje zespołów podjęto decyzję o kolejności startowej zawodników. Pierwszego dnia kierowcy priorytetu P1 i P2 wystartują zgodnie z aktualną klasyfikacją mistrzostw, natomiast drugiego i trzeciego dnia – stawka ta będzie startować odwrotnie względem klasyfikacji rajdu.
Załogi korzystające z systemu Rally 2 (kontynuujące rajd po wycofaniu) zostaną ustawione następnego dnia za kierowcami P1 i P2. Takie zmiany mają poprawić atrakcyjność widowiska. Zespoły nie muszą już nominować jednego, stałego kierowcy na cały sezon – wystarczy, że określą go na 10 rund.
Aby ułatwić promocję rajdów i zachować ich spójność wytyczony został stały harmonogram każdej rundy mistrzostw. Rajd WRC musi rozpocząć się w czwartek, a zakończyć do południa w niedzielę (w przypadku rund europejskich). Ostatnią próbą będzie widowiskowy i minimum 10-cio kilometrowy Power Stage. Jak wcześniej, trzech najszybszych kierowców na tym odcinku otrzymuje dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej (3-2-1).
Nowe nazwy klas, nowe puchary
Używana od wielu lat nazwa najpotężniejszej kategorii WRC zniknie, a zastąpi ją określenie RC1. Niższe grupy zostaną nazwane z użyciem liczb wyższych, czyli: RC2-RC5. Ma to na celu większe ujednolicenie nazewnictwa.
Zawodnicy punktujący w cyklach WRC, WRC2 i WRC 3 będą mieli specjalne naklejki identyfikujące na przednich szybach rajdówek.
W Rajdowych Mistrzostwach Europy wprowadzono nowe puchary: Puchar FIA ERC Producentów, Puchar FIA ERC Producentów 2WD oraz Puchar FIA ERC Producentów Samochodów Seryjnych. Punktowane będą po dwa najszybsze samochody danego producenta na rajdzie; zrezygnowano z tytułów w klasyfikacji teamów.
W ramach ERC odbędą się mistrzostwa juniorów, aby stworzyć młodym talentom drabinkę pomiędzy ERC a WRC. Seria dla kierowców do 25 lat ma być dostępna i opłacalna oraz ma obejmować samochody klasy R2. Przewidziano siedem rund, a w tym jedna szutrowa lub zimowa. Rajdowy Puchar Europy od przyszłego roku będzie nosił nazwę – European Rally Trophy.
Obrady FIA |
fot. FIA
|
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: