Widzisz znak D-13? Dla kierowców to zachęta, ale policja tylko czeka na prosty błąd
W Polsce mamy coraz więcej dróg wielopasmowych i kierowcy coraz rzadziej muszą męczyć się za wolniej jadącymi pojazdami. W innych miejscach pomocny jest znak D-13, ale trzeba uważać, żeby nie dać się podpuścić.
Spis treści
- Znak D-13 – co mówią przepisy?
- Co grozi kierowcy za złamanie znaku D-13?
- Policja lubi czaić się za znakiem D-13
Znak D-13 – co mówią przepisy?
Znak D-13 to charakterystyczna niebieska tablica, którą stosuje się zwykle przed wzniesieniami, na których pojawia się dodatkowy pas ruchu. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak D-13 „początek pasa ruchu powolnego” oznacza początek pasa ruchu, z którego są obowiązani korzystać kierujący pojazdami nieosiągającymi na wzniesieniu minimalnej prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę.
Wolniej jadący kierowcy pozostają więc na pasie prawym, a z lewego korzystają szybciej jadący, aby bezpiecznie ich wyprzedzić. Trzeba pamiętać, że możliwość wjechania na lewy pas nie oznacza, że musimy jechać nim jak najszybciej. Wymagane jest tylko osiągnięcie przynajmniej prędkości określonej na znaku. Może to być:
- 30 km/h
- 40 km/h
- 50 km/h
- 60 km/h
Znak D-13 dla wielu kierowców to wytchnienie, ale bardzo łatwo popełnić wtedy poważny i kosztowny błąd.
Co grozi kierowcy za złamanie znaku D-13?
Jeśli kierowca nie zastosuje się do znaku D-13 i będzie poruszał się z mniejszą prędkością, niż wynika ze znaku, musi liczyć się z mandatem. Wynosi on tylko 100 zł i 1 punkt karny. Zawalidroga nie musi więc bać się, że grożą mu poważne sankcje.
Tesla zaprezentowała nowe rozwiązanie do swoich samochodów. To jak obelga wobec klientów
Jeśli traficie na kogoś takiego, pamiętajcie, że nie możecie go w takich miejscach wyprzedzać go prawym pasem.
Policja lubi czaić się za znakiem D-13
Pojawienie się znaku D-13 bywa jedyną szansą na wyprzedzenie powolnych ciężarówek na przestrzeni długich kilometrów. Kierowcy starają się wykorzystać to maksymalnie, mocno wciskając gaz w podłogę. To może być poważny błąd.
Znak D-13 określa minimalną prędkość na lewym pasie, ale nie podnosi jej maksymalnej wartości. Jeśli pojedziecie zbyt szybko, policjant nie przyjmie tłumaczenia, że chcieliście dać szansę jak największej liczbie kierowców na wyprzedzenie powolnych pojazdów na pasie prawym. Mandat będzie taki sam jak w każdej innej sytuacji.
Taryfikator mandatów za prędkość w 2023 roku wygląda następująco:
- do 10 km/h – 50 zł, 1 pkt. karny,
- od 11 do 15 km/h – 100 zł, 2 pkt. karne,
- od 16 do 20 km/h – 200 zł, 3 pkt. karne,
- od 21 do 25 km/h – 300 zł, 5 pkt. karnych,
- od 26 do 30 km/h – 400 zł, 7 pkt. karnych ,
- od 31 do 40 km/h – 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych,
- od 41 do 50 km/h – 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych,
- od 51 do 60 km/h – 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych,
- od 61 do 70 km/h – 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych,
- ponad 70 km/h – 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: