
Widzisz znak B-23 – czy możesz skręcić na nim w lewo? Nie odpowiadaj pochopnie
To jedno z tych pytań, które wydają się proste, ale gdy je słyszymy, natychmiast zaczynamy doszukiwać się drugiego dna. I bardzo dobrze, ponieważ wiele przepisów, które rozumiemy intuicyjnie i na logikę, cechuje się nieoczywistymi zawiłościami. Jak to więc jest ze znakiem B-23?
Gdzie obowiązuje zakaz zawracania, gdy stoi znak B-23?
To jedno z podstawowych pytań, dotyczących znaku B-23. Wbrew popularnej opinii nie obowiązuje on jedynie w miejscu, gdzie jest ustawiony. Jak każdy znak, odwoływany jest dopiero przez skrzyżowanie. Obowiązuje więc od miejsca ustawienia, do najbliższego skrzyżowania włącznie.
Jeśli więc między znakiem B-23 a pobliskim skrzyżowaniem znajdują się miejsca, gdzie teoretycznie można by zawrócić, jest to zabronione.
Czy zakaz zawracania obowiązuje tylko, gdy stoi znak B-23?
Kolejna kwestia warta wyjaśnienia dotyczy zakazu zawracania jako takiego. Otóż w wielu przypadkach, wcale nie musi być ustawiony znak B-23, aby zakaz obowiązywał. Zawracanie zabronione jest także:
- w tunelach
- na wiaduktach
- na mostach
- na drogach ekspresowych i autostradach
- na drogach jednojezdniowych
Nie można także zawracać na linii ciągłej, która zabrania jaj przekraczania.
Stosujesz zasadę 90 sekund? Lepiej zacznij, bo długo autem nie pojeździsz
Czy znak B-23 zakazuje też skrętu w lewo?
Jak sama nazwa wskazuje, znak B-23 dotyczy wyłącznie zakazu zawracania. Jeśli inne znaki nie stanowią inaczej, można za nim skręcać w lewo. Kierowcy nie zawsze są tego jednak pewni, ze względu na odwrotną sytuację. Mowa o znaku B-21 „zakaz skrętu w lewo”. Wtedy zakazane jest zarówno skręcanie, jak i zawracanie.
Ile wynosi mandat za zawracanie na zakazie (znaku B-23)?
Zawracanie w miejscu niedozwolonym zagrożone jest mandatem w wysokości 200 zł i 5 punktami karnymi. Natomiast jeśli zrobimy to w miejscu, w którym stwarza to zagrożenie, mandat wynosi 200-400 zł.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Komentarze:
Lena - 27 marca 2023
Przerażające że ktoś posiadający prawo jazdy może nie wiedzieć takiej rzeczy. Ja to wiem mimo braku prawa jazdy!
Marek - 23 marca 2023
Porażające, że wielu posiadaczy prawa jazdy nie wie.