Czym różni się znak A-11 od A-11a? Nazwa jest myląca, a błąd kosztowny
Zwykle znaki o niemal identycznych nazwach, mające następujące po sobie numery lub dodatkowe oznaczenia literowe, wskazują na różne warianty tego samego znaku. W przypadku znaków A-11 oraz A-11a wygląd i nazwa sugerują istnienie bliskiego podobieństwa, ale znaczą one zupełnie coś innego.
Spis treści
- Znak A-11 – znaczenie i przepisy
- Znak A-11a – znaczenie i przepisy
- Jakie są zasady montowania progów zwalniających?
Znak A-11 – znaczenie i przepisy
Ten znak wyobraża dwie wypukłości na drodze, ale wcale nie oznacza dwóch nierówności. Zgodnie z definicją znaku A-11 w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak A-11 „nierówna droga” ostrzega o poprzecznej nierówności jezdni.
Chodzi więc o nierówny fragment drogi, a liczba nierówności jest bliżej nieokreślona. Znak ostrzega kierowcę i zachęca do zmniejszenia prędkości i zwiększenia uwagi. Jest to bardzo istotne, aby potem nie żałować swojej nieuwagi. Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że na takim odcinku możemy uszkodzić oponę lub felgę, co tylko przysporzy nam niepotrzebnych problemów i kosztów. Po drugie nie będziemy mogli liczyć na odszkodowanie od zarządcy drogi. Zwykle po uszkodzeniu samochodu na dziurze, możemy domagać się zwrotu kosztów naprawy, ale ustawiając znak A-11, zarządca jest „kryty” i nic nie musi nam płacić.
Znak A-11a – znaczenie i przepisy
Czy zatem znak A-11a oznacza na przykład „koniec nierównej drogi”? Tak by podpowiadała logika, ale jest zupełnie inaczej. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak A-11a „próg zwalniający” ostrzega o wypukłości na jezdni zastosowanej w celu spowolnienia ruchu pojazdów.
Ile płacimy za odśnieżanie dróg? Lepiej usiądźcie, bo kwota powala.
Nie mamy więc do czynienia ze złą nawierzchnią, a z progiem zwalniającym. To mniejsze zagrożenie dla naszego samochodu, ale też powinniśmy być ostrożni. Progi zwalniające mają różną konstrukcję i zdarzają się takie, które wyglądają niewinnie, ale są bardzo źle wyprofilowane i przejeżdżanie przez nie przypomina wjazd na krawężnik. W takiej sytuacji często pojawiające się na znaku z progiem ograniczenie do 30 km/h to prędkość o wiele za wysoka.
Często pod znakiem A-11a stosowana jest też tabliczka T-1, informująca o odległości do progu zwalniającego. Nie musimy chyba dodawać, że jeśli zignorujecie ten znak i uszkodzicie sobie samochód na progu, to nie macie co liczyć na odszkodowanie od zarządcy drogi.
Jakie są zasady montowania progów zwalniających?
Co do zasady progi zwalniające mogą być montowane jedynie w terenie zabudowanym i w miejscach, gdzie uzasadnione jest ograniczenie prędkości, którego nie można wymusić w inny sposób. Na głównych drogach stawia się zwykle na fotoradary, ale nikt nie postawi takiego urządzenia na drodze osiedlowej.
Wymagane jest też to, aby droga na której znajduje się próg, należała do jednej z trzech kategorii:
- lokalna
- dojazdowa
- zbiorcza
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze: