Zmiana oznakowania dystrybutorów. Czy zmniejszy ryzyko zatankowania niewłaściwego paliwa?
Już niedługo w życie mają wejść przepisy, które uregulują oznakowanie dystrybutorów i pistoletów podawczych. Dzięki temu ma zmniejszyć się ryzyko zatankowania niewłaściwego paliwa.
Obecnie nie ma przepisów, które regulowałyby kwestię oznaczania dystrybutorów. Działające w Polsce stacje paliw oznaczają dystrybutory i pistolety do nalewania paliwa w taki sposób, jaki uznają za właściwy. Istnieje więc ryzyko, że kierowca zatankuje niewłaściwa dla swojego pojazdu paliwo.
Ten problem ma rozwiązać nowe rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które przy okazji dostosuje polskie przepisy do unijnych standardów.
Zmiana oznakowania dystrybutorów
Rozporządzenie przewiduje, że oznakowanie ma znajdować się zarówno na dystrybutorze oraz pistolecie, jak i na pojeździe w bezpośrednim otoczeniu wlewu paliwa. Czarny symbol – okrąg lub kwadrat – ma być umieszczony na białym lub srebrnym tle.
- Benzyna ma być oznaczana okręgiem z literą „E” oraz liczbą, określającą w procentach maksymalną dla tego paliwa zawartość etanolu, czyli biokomponentu.
- Olej napędowy oznaczany będzie kwadratem i literą „B” oraz liczbą, określającą maksymalny procentowy udział estrów metylowych kwasów tłuszczowych (biokomponent).
Przykładowo E5 to benzyna, w której biokomponent nie stanowi więcej niż 5% a B7 to olej napędowy z zawartością biokomponentu nie przekraczającą 7%.
Zgodnie z rozporządzeniem oznaczenie właściwego paliwa znajdujące się na pojeździe, w okolicy wlewu paliwa, ma mieć minimalną długość boku lub średnicę wynoszącą nie mniej niż 13 mm. Oznakowanie pistoletu dystrybutora nie może być mniejsze niż 30 mm.
W praktyce w Polsce wiele stacji już dostosowało swoje oznaczenia do unijnych standardów. Jest ono widoczne na wszystkich placówkach ogólnopolskich sieci. Przepisy mają wejść w życie po trzech miesiącach od ich ogłoszenia.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: