TOP 5 usterek auta spowodowanych zimą
Zima jest okresem najmniej przyjaznym dla naszego samochodu. Jakie szkody w naszych pojazdach może wyrządzić?
Wilgoć, sól czy ukryte pod śniegiem krawężniki to jedne z wielu przyczyn pozimowych usterek. Podczas zimy cierpią niemal wszystkie elementy pojazdu. Problem nie dotyczy tylko elementów zewnętrznych, ale również tych, które znajdują się pod maską.
1. Zniszczone felgi – oznaki. Co robić?
Felgi niszczą się w szczególności podczas jazdy po dziurach lub poprzez uderzenie w krawężnik. Zazwyczaj dochodzi do wygięcia felg, ale również może dojść do rozregulowania geometrii pojazdu. Usterkę najczęściej wyczujemy poprzez ściąganie naszego pojazdu na którąś ze stron. Po takich oznakach należy udać się do specjalisty, który sprawdzi geometrię i skoryguje ewentualne błędy. Natomiast oznaką wygiętej felgi może być drganie na kierownicy. Tak uszkodzoną felgę będziemy mogli wyprostować, a w najgorszym przypadku będzie trzeba przeprowadzić renowację lub nabyć nową felgę. Uszkodzeniu może ulec również opona, na której może powstać wybrzuszenie lub może dojść do pęknięcia.
2. Uszkodzone zawieszenie
Zimą stan dróg stanowczo się pogarsza. Jednak zanim jeszcze śnieg się roztopi niebezpieczne dla naszego zawieszenia są ukryte pod nim nierówności, krawężniki, na które możemy najechać. W przypadku wjechania na krawężnik następuje to zazwyczaj podczas parkowania, a prędkość wtedy nie jest aż tak wysoka – uszkadzamy wówczas najczęściej obręcz, która jest obtarta lub wgięta. Natomiast po roztopieniu się śniegu na drodze pojawiają się dziury, które mogą być jeszcze bardziej szkodliwe niż ukryty krawężnik – przecież na drodze poruszamy się z większą prędkością i wówczas wpadnięcie w głęboką dziurę może poskutkować nawet uszkodzeniem elementów zawieszenia – może dojść również do przebicia opony.
Przeczytaj także: Przyczyny uszkodzeń amortyzatorów samochodowych
3. Korozja karoserii
Korozja najczęściej występuje z wiekiem auta, jednak sól używana zimą do odladzania dróg sprzyja rozwojowi rdzy na karoserii, lub pogłębia zmiany, które do tej pory były niewielkie. Posypanie ulic solą i piaskiem zwiększa bezpieczeństwo na drodze, ale sól zmieszana z wodą powoduje powstawanie ognisk korozji na naszym samochodzie. Aby tego uniknąć, przed okresem zimowym należy odpowiednio zabezpieczyć samochód przed powstawaniem rdzy. Po zakończeniu zimy powinniśmy udać się na myjnię – najlepiej ciśnieniową – aby wymyć samochód z soli, która się na nim znajduje i wtedy obejrzeć pojazd, czy nie pojawiają się jakieś ogniska. Jeżeli zauważymy ogniska rdzy na karoserii, to najlepiej udać się jak najszybciej do specjalisty, który ją usunie i zabezpieczy, aby rdza się nie rozprzestrzeniała.
Przeczytaj także: Jak ochronić samochód przed korozją? Rdzewieje ci auto? Tego musisz unikać!
4. Rozładowany akumulator
Silne mrozy i wilgoć szkodzą naszemu akumulatorowi. W tym okresie zazwyczaj właściciele aut ze starszymi akumulatorami mają problem z uruchomieniem auta, ale zdarza się, że nowe akumulatory również nie wytrzymują srogich mrozów. Dzieje się tak dlatego, bo wraz ze spadkiem temperatury obniża się pojemność elektryczna, przez co akumulator ma mniejszą zdolność rozruchową. Zazwyczaj wystarczy podładować akumulator lub „pożyczyć prąd” ze sprawnej baterii za pomocą kabli rozruchowych. Jeżeli jednak akumulator rozładowuje się bardzo często należy rozważyć zakup nowego.
5. Problem z rozrusznikiem
Rozrusznik jest powiązany z akumulatorem i to on podczas uruchamiania silnika pobiera najwięcej prądu. Jeśli podczas odpalania pojazdu usłyszymy zgrzyty, to może oznaczać, że coś jest nie tak i powinniśmy udać się do specjalisty.
Więcej o potencjalnych awariach rozrusznika przeczytasz tu:
Dlaczego rozrusznik „nie kręci”?
Jakie elementy auta sprawdzić po zimie?
Pierwszym i najważniejszym elementem jest sprawdzenie płynów eksploatacyjnych. Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego jest proste, ale sytuacja komplikuje się z płynem chłodzącym. W jego przypadku należy sprawdzić nie tylko poziom, ale również gęstość. Tak samo należy postąpić z płynem hamulcowym.
Przeczytaj także: Jak samodzielnie wymienić płyn hamulcowy?
Kolejnym elementem jest sprawdzenie klimatyzacji, z której zazwyczaj zimą nie korzystamy. W jej przypadku należy sprawdzić poziom czynnika chłodzącego oraz przeprowadzić dezynfekcję jej układu.
Warto sprawdzić również stan wycieraczek, które w okresie jesienno-zimowym są najczęściej używane. Sprawdzając stan wycieraczek, sprawdźmy od razu poziom płynu do spryskiwaczy i uzupełnijmy ewentulane braki.
Ostatnim elementem jest skontrolowanie oświetlenia pojazdu. Możliwe, że jakaś żarówka się przepaliła lub jest bliska zakończeniu żywota.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: