Zimowy dekalog kierowcy – o tych zasadach pamiętaj
Zimowy dekalog kierowcy, czyli 10 prostych zasad, które ułatwią nam wszystkim bezpieczne podróże w najchłodniejsze miesiące roku.
Zima nie jest łatwym okresem dla kierowców i wymaga zmiany naszych przyzwyczajeń, którym hołdujemy w sezonie letnim. Policjanci przygotowali dla kierowców zimowy dekalog. To tylko 10 prostych zasad, ale ich zapamiętanie pozwoli nam przetrwać najchłodniejszy sezon bez przykrych niespodzianek i wysokich mandatów.
Szybko zapadający zmrok, gorsza widoczność, śliska nawierzchnia, błoto pośniegowe, zlodowacenia, zaspy śnieżne, oszronione szyby czy też parujące wnętrze samochodu to tylko niektóre z licznych niedogodności, na które zimą narażeni są kierowcy. Jeśli jednak odpowiednio wcześniej zadbamy o komfort swojej jazdy, większość z tych trudności można skutecznie zniwelować.
Zimowy dekalog kierowcy – nie ma tu nic, czemu byście nie podołali
Odpowiednio przygotowany samochód do drogi to podstawa. Do tego dochodzą nasze umiejętności i styl jazdy, który powinien być dopasowany do zupełnie innych warunków niż w pozostałych porach roku. Policja opublikowała „Zimowy dekalog kierowcy”, wystarczy stosować się do prostych, poniższych dziesięciu zasad, a znacznie zwiększamy nasze i innych bezpieczeństwo.
- Dostosuj prędkość do panujących warunków drogowych i atmosferycznych; z jednej strony to oczywiste, ale niestety wielu o tym zapomina. Samochód najszybciej zahamuje na suchej gładkiej nawierzchni takiej jak asfalt czy beton. Na drodze pokrytej śniegiem droga hamowania wydłuża się dwukrotnie, a w przypadku drogi oblodzonej, zakładając oczywiście że mamy opony zimowe, droga hamowania może wydłużyć się nawet czterokrotnie. Fizyka uczy, że droga hamowania rośnie do kwadratu prędkości, co oznacza, że dwukrotnie większa prędkość jazdy wydłuży ją czterokrotnie. Chcąc zatem zniwelować efekt śniegu i lodu, prędkość najlepiej zmniejszyć nawet o połowę
- Zachowaj bezpieczną odległość od pojazdów przed Tobą; to zasada wynikająca z poprzedniej, na śliskiej nawierzchni droga hamowania jest dłuższa, zatem nie uda Ci się wyhamować przed pojazdem poprzedzającym gdy będziesz za nim jechać w takiej odległości jak latem na suchej nawierzchni. Zwiększ odstęp.
- Nie wykonuj gwałtownych skrętów kierownicą; auta jadące po ośnieżonej drodze z czasem wyjeżdżą w śniegu koleiny, ale pomiędzy nimi, jak i pomiędzy pasami ruchu ilość śniegu i lodu jest większa, w efekcie manewry takie jak np. zmiana pasa ruchu czy wykonanie skrętu powinniśmy wykonywać bez gwałtownych ruchów kierownicą.
- Pamiętaj, że droga hamowania jest dłuższa na śniegu i lodzie; wyjaśniłyśmy to wcześniej, ale o tym nigdy nie za wiele.
- Odśnież auto (szyby, reflektory, dach, tablice rej.); nie chodzi tylko o grożące nam mandaty (nawet do 3000 zł) za zaniedbania w tej kwestii, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo. Jadąc na „czołgistę” nieodśnieżonym autem stajecie się zagrożeniem dla siebie i dla innych na drodze.
- Pamiętaj o sprawnym oświetleniu pojazdu; zimowa aura to często znacznie mniej światła i znacznie gorsza przejrzystość powietrza niż latem. Sprawne oświetlenie oznacza, że jesteśmy widoczni dla innych.
- Załóż opony zimowe, a w razie potrzeby łańcuchy; opony zimowe nie są w Polsce obowiązkowe, ale ich założenie to przejaw rozsądku, a jazda na letnich zimą to po prostu głupota. Łańcuchy należy obowiązkowo założyć tylko na odcinkach dróg pokrytych śniegiem i oznaczonych znakami C-18 „Nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych” i C-19 „Koniec nakazu używania łańcuchów przeciwpoślizgowych”.
- Nie panikuj w przypadku poślizgu; większość aut jest obecnie tak projektowana, by w razie poślizgu był to poślizg podsterowny („płużący” przód auta). W razie wpadnięcia w taki poślizg zachowaj spokój, nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą, nie pogłębiaj jej skrętu, zdejmij nogę z gazu, ale nie wciskaj sprzęgła (auto cały czas na biegu). Jeżeli prędkość nie była zbyt duża jest szansa, że odzyskasz panowanie nad autem.
- Pamiętaj o zimowym płynie do spryskiwaczy; jazda z zamarzniętym płynem letnim na ośnieżonej drodze o intensywnym ruchu oznacza, że już po kilkuset metrach przednia szyba będzie tak brudna, że przestaniesz cokolwiek widzieć.
- Włącz zasadę ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu; tak naprawdę tę zasadę warto stosować zawsze, nie tylko zimą, ale w sezonie zimowym warto pamiętać, że nawet jak Ty skrupulatnie będziesz stosować się do powyższych zasad, to zawsze znajdą się tacy, którzy je ignorują.
Mamy nadzieję, że powyższy zimowy dekalog kierowcy pozwoli wam dotrzeć bezpiecznie, nie tylko na Święta, ale gdziekolwiek, gdzie byście się wybierali zimą. A gdy po dłuższej trasie wasze auto będzie brudne, to przyda się wam poniższy poradnik:
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Zostaw komentarz: