Edyta Klim

Zimowe zakupy dla motocykla

Zimą motocykle zwykle garażujemy, ale jest to też dobry czas na przemyślane, motocyklowe zakupy. Podpowiadamy, jak można dopieścić swój motocykl, by wiosną poprawić sobie komfort jazdy.

Teoretycznie zimą, nie jeżdżąc na motocyklu – mamy więcej czasu i więcej gotówki (bo tankować motocykla nie trzeba). Jest to też czas wielkich pułapek, czyli wszelakich wyprzedaży, na których można zostawić krocie, niekoniecznie mając z zakupów wielki pożytek. 

Na zimową deprechę bez dwóch kółek, zdecydowanie lepiej zaaplikować sobie nieco motocyklowych zakupów. Dzięki nim frajda z jazdy na wiosnę może być podwójna!

Pomocą w wytypowaniu najchętniej kupowanych przez motocyklistów rzeczy do motocykla, w ich opisie i robieniu fotografii, służył nam Łukasz Kujawa ze sklepu i serwisu RideNow! z Wrocławia (www.ridenow.com.pl).

Wasz motocykl będzie wdzięczny, gdy kupicie mu:

Gniazdo zapalniczki

W dzisiejszych czasach to bardzo przydatna rzecz, ponieważ każdy smartfon, nawigacja, czy kamerka – dość często ma niewystarczającą, na dłuższy wypad, baterię. A teraz źródło prądu możemy zabrać ze sobą na motocyklu! Instalacja takiej wtyczki wymaga znajomości podstaw elektryki motocykla. Występuje w wersji standardowego gniazda zapalniczki lub/i z gniazdem USB. Gniazdo USB najlepiej zainstalować z przekaźnikiem, aby bez potrzeby, przy wyłączonym motocyklu, nie pobierało prądu z akumulatora.

Cena: od 40 zł standardowe gniazdo do 120 zł USB z przekaźnikiem (montaż w warsztacie 100 zł)

Torby i kufry motocyklowe

Jeżeli lubimy dłuższe podróże, to z pewnością przyda nam się przestrzeń bagażowa w motocyklu. A tu pole do popisu dla producentów jest wielkie, począwszy od roli bagażowych, tekstylnych i skórzanych toreb, po kufry z tworzywa. Umieszczane z boku motocykla (na tył lub na przednie owiewki), centralnie na siedzeniu, bądź za nim.

Na miasto można zabrać mały tankbag (torbę na bag), który można łatwo przekształcić w torebkę czy plecak i ze sobą zabrać.

Cena tankbaga: od 110 nawet do 600 zł

Cena kufra z tworzywa: od 120 zł górna granica idzie w tysiące zł.

Cena torby tekstylnej: od 100 zł, do kompletnych profesjonalnych zestawów, t.j. Overlander30, firmy Kriega za 1028 zł

Przewody w stalowym oplocie

Nowe motocykle bardzo często mają już stalowy oplot przewodów, a w starych warto je wymienić. Gdyż guma zwykłych przewodów z biegiem lat parcieje i powoduje opór na przepływie płynu w obie strony. Tekstylny oplot w przewodach gumowych często pęka, wówczas wciśnięty hamulec sprawi, że przewód puchnie – przez co spada ciśnienie w układzie hamulcowym, a samo hamowanie przestaje być efektywne. Przewody w stalowym oplocie gwarantują stały przekrój przewodu i silną, nierdzewną osnowę, dzięki czemu praktycznie się nie zużywają i bardzo wspomagają hamowanie. Dodatkowo przewody te oferowane są w osłonach w całej gamie kolorów, co pozwala dobrać je również pod kolor motocykla.

Cena: w zależności od modelu motocykla i ilości zacisków, od 180 zł

Handbary

W zależności od stylu jazdy, handbary chronią dłonie motocyklisty przed gałęziami, urazami przy upadku, połamaniem klamek i uszkodzeniem nadgarstków. Mają też działanie przeciwwiatrowe i chronią przed zimnem, a z podgrzewanymi manetkami świetnie się dopełniają. Są bardzo trwałe, mogą być zbudowane w całości z tworzywa albo z dodatkowym, metalowym wzmocnieniem. Gama kolorów i kształtów pozwala dobrać odpowiednie handbary do każdego rodzaju motocykla.

Cena: od 40 do 270 zł

Akumulator żelowy lub litowo-jonowy

Dużym plusem tych akumulatorów jest kompletna odporność na przypadkowe, całkowite rozładowanie. Żelowy akumulator wagą nie odbiega od zwykłego, ale jest dodatkowo odporny na wylanie się kwasu. Nawet w przypadku wywrotki motocykla o 180 stopni, nie musimy się martwić o to, że wylewający się kwas zniszczy lub uszkodzi nam ubranie czy lakier na motocyklu. Technologia litowo-jonowa jest droższa – w zamian jednak oferuje wszystkie wyżej wymienione zalety i dodatkowo: wysoki prąd rozruchowy i nawet 5 krotnie (!) niższą wagę akumulatora. Jest również bardziej trwały i zupełnie bezobsługowy. To nowa i godna uwagi technologia.

Cena żelowego: od 200 zł

Cena litowo-jonowego: od 300 zł

Podgrzewane manetki, mufki

Podgrzewane manetki świetnie sprawdzają się w chłodne dni i warto je zamontować wraz z handbarami, by zimny wiatr nie owiewał nagrzanych dłoni. Mają kilka stopni grzania, a ich montaż wymaga ingerencji w elektrykę motocykla.

By nie czerpać prądu z akumulatora, a mieć ciepło w ręce – świetnym rozwiązaniem będą również mufki.

Cena manetek: od 170 do 300 zł

Cena mufek: od 80 do 300 zł

Uniwersalny zestaw bluetooth do kasku

System całkowicie mieści się wewnątrz kasku i jest bardzo łatwy do zamontowania, a dzięki niemu można podczas jazdy odbierać połączenia i rozmawiać, jak i słuchać wskazówek GPS. Droższe wersje pozwalają na słuchanie muzyki, a taka dla dwojga – pozwala na komunikowanie się pomiędzy kaskami.

Cena: od 199 zł

Nakładki na dźwignie hamulca i sprzęgła

Małe kolorowe nakładki na klamki stworzone są z gumy lub pianki, która rozkłada siłę nacisku na większą powierzchnię dźwigni. Są miłe w dotyku i cieplejsze zimą, a niektóre modele mają wyprofilowane wcięcia na palce. Trudno je założyć, ale dzięki temu się nie przesuwają. Wizualnie również bardzo fajnie się prezentują.

Cena: od 15 zł

Tempomat

Wypatrzyliśmy dwa typy tempomatu – jeden podtrzymuje nadgarstek i umożliwia puszczenie palcami manetki, a drugi zatrzymuje manetkę w określonej pozycji i pozwala na zupełne opuszczenie ręki. Jedno i drugie rozwiązanie jest polecane jedynie na dłuższych dystansach prostej drogi i nie zalecane dla początkujących motocyklistów.

Cena małego tempomatu: 20 zł

Cena dużego tempomatu: od 80 zł

Osłony lag

Uszyte są z neoprenu w dowolnym kolorze i ich montaż wymaga wyciągnięcia lag z półek. Ich główne zadanie polega na zapobieganiu wpadania zanieczyszczeń na lagę i pod osłonę kurzową, przez co utrzymamy nasze przednie zawieszenie w dobrej kondycji przez dłuższy czas.

Cena: od 40 do 200 zł

Kierownica

Kierownicę można wymienić na inny model, zmienić jej kolor lub/i ją podnieść. Bardziej podniesioną i wygiętą polecamy do jazdy turystycznej, by sylwetka była bardziej wyprostowana i odciążała kręgosłup. W tym samym celu można zastosować specjalne podwyższenie kierownicy, które także wspomaga jazdę w pozycji stojącej.

Cena: od 120 do 300 zł

Apteczka 

Apteczka nie jest w motocyklu obowiązkowa, ale warto ją ze sobą zabrać. Szczególnie, że zajmuje mało miejsca i często posiada specjalną, tekstylną saszetkę z uchwytami na rzep, by w dowolnym miejscu ją przyczepić do motocykla. Może mieć wersję podstawową, bądź bardziej rozbudowaną.

Cena: w zależności od wyposażenia ok. 40 zł

Poszerzenie stopki, podkładka

 

Poszerzenie stopki ma na celu ułatwienie podparcia motocykla na niestabilnym podłożu, zapobiegając jej zapadaniu się i wywrotce motocykla. Taką podkładkę zespala się ze stopką (warto wcześniej przymierzyć, czy nie będzie o nic zawadzać). Innym rozwiązaniem jest wożenie ze sobą podkładki pod stopkę z tworzywa (dostępna od 5 zł).

Cena: 130 do 200 zł

Regulowane klamki

Ten typ klamek pozwala na stopniowanie ich odległości od kierownicy, dzięki czemu można ich położenie dostosować do indywidualnych preferencji. Są szczególnie przydatne przy niezbyt długich palcach motocyklistki/y.

Cena: od 50 zł

Tuby narzędziowe

Tuby stworzono z trwałego tworzywa, a służą one do przewozu rzeczy niezbędnych przy motocyklu (narzędzia, apteczka, pół litra wódki 😉 itp.). Najczęściej mocuje się je na przeciwległym do wydechu, boku motocykla. Tuby sprawdzają się w sytuacji, gdy nie zamierzamy brać ze sobą żadnego bagażu, a wtedy niezbędne narzędzia i tak pozostaną przy motocyklu.

Cena: od 70 zł

Zestawy narzędziowe

Zestawy narzędziowe mogą służyć do uzupełnienia tuby, bądź można je wozić w dowolnym schowku motocykla. Istnieją wersje większe – solidnie wyposażone i małe, podręczne tzw. toolkit’y. Są również „wszystko mające”, uniwersalne narzędzia zwane multitool’ami, które posiadają najczęściej używane narzędzia w jednym np. kombinerki, śrubokręt, nożyczki, pilnik, podstawowe imbusy czy troxy.

Cena zestawu: od 50 zł

Cena multitool: od 40 zł

Olejarka

Zamontowanie takiego, małego urządzenia zwalnia z pamiętania o smarowaniu łańcucha, gdyż pojemniczek specjalnego, rzadkiego oleju wystarczy nam na 2000 – 3000 km. Olejarka ma sterownik elektryczny lub podciśnieniowy, którym można wyregulować intensywność smarowania i jego częstotliwość. Ręcznie zmniejszamy smarowanie np. na autostradzie czy w terenie, a zwiększamy podczas deszczu i po zakończonej jeździe w terenie. Jej instalacja wymaga ingerencji instalację motocykla i najlepiej wykonać ją w warsztacie.

Cena: ok. 350 zł

Ciężarki kierownicy

Główny cel obciążenia kierownicy polega na zmniejszeniu efektu shimmy, czyli wpadaniu kierownicy w drgania, a motocykla w wężykowanie. Taka sytuacja zdarza się najczęściej przy większych prędkościach, min. gdy nastąpi zawirowanie wiatru wokół kufra centralnego, przy problemach z przednim zawieszeniem czy źle założonej oponie. Przy takich problemach warto także pomyśleć o zamontowaniu amortyzatora skrętu. Lżejsze wersje ciężarków dają efekt jedynie wizualny, poszerzenia kierownicy i ozdoby.

Cena ciężarków: od 30 zł

Supersprox zębatka tylna

Zębatka zbudowana ze aluminiowego wnętrza i stalowego pierścienia, co sprawia, że ma trwalsze zęby i jest bardziej odporna na zużycie (wytrzymuje do 3 zestawów napędowych!). Dodatkowym atutem jest jej niska waga i przyciągający wzrok wygląd.

Cena: od 170 do 240 zł

Osłona reflektora przedniego

Osłona lampy może być zbudowana z pleksi, bądź przewiewnej siatki. Do jej zadań należy ochrona lampy przed przypadkowym stłuczeniem, np. kamieniem spod koła motocykla nas poprzedzającego. Tu warto wziąć pod uwagę, że pleksi blokuje przepływ powietrza, powoduje przegrzanie lampy i wypalenie jej wewnętrznego odblasku.

Cena: od ok. 200 zł

Przyczepne podnóżki

Zapewniają doskonałą przyczepność nogi do podnóżka. Przydadzą się szczególnie podczas jazdy w terenie i w pozycji stojącej.

Cena: od 50 zł za podstawowe tzw. „krokodylki” do ok. 400 zł 

Składane lusterka

 

Takie uniwersalne lusterka motocyklowe składają się na lewo i prawo, co jest szczególnie pożyteczne podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.

Cena: 50 zł

Wysoki błotnik

Ten typ błotnika zwiększy odległość błotnika od koła, dzięki czemu zapobiegnie gromadzeniu się pomiędzy nimi błota, które potrafi blokować swobodny obrót koła. Pasuje jedynie do niektórych typów motocykli i nie sprawdza się w szybkiej jeździe, bo wpada w wibracje.

Cena: od 95 do 150 zł

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze