Zimowe zakupy dla motocykla
Zimą motocykle zwykle garażujemy, ale jest to też dobry czas na przemyślane, motocyklowe zakupy. Podpowiadamy, jak można dopieścić swój motocykl, by wiosną poprawić sobie komfort jazdy.
Teoretycznie zimą, nie jeżdżąc na motocyklu – mamy więcej czasu i więcej gotówki (bo tankować motocykla nie trzeba). Jest to też czas wielkich pułapek, czyli wszelakich wyprzedaży, na których można zostawić krocie, niekoniecznie mając z zakupów wielki pożytek.
Na zimową deprechę bez dwóch kółek, zdecydowanie lepiej zaaplikować sobie nieco motocyklowych zakupów. Dzięki nim frajda z jazdy na wiosnę może być podwójna!
Pomocą w wytypowaniu najchętniej kupowanych przez motocyklistów rzeczy do motocykla, w ich opisie i robieniu fotografii, służył nam Łukasz Kujawa ze sklepu i serwisu RideNow! z Wrocławia (www.ridenow.com.pl).
Wasz motocykl będzie wdzięczny, gdy kupicie mu:
Gniazdo zapalniczki
W dzisiejszych czasach to bardzo przydatna rzecz, ponieważ każdy smartfon, nawigacja, czy kamerka – dość często ma niewystarczającą, na dłuższy wypad, baterię. A teraz źródło prądu możemy zabrać ze sobą na motocyklu! Instalacja takiej wtyczki wymaga znajomości podstaw elektryki motocykla. Występuje w wersji standardowego gniazda zapalniczki lub/i z gniazdem USB. Gniazdo USB najlepiej zainstalować z przekaźnikiem, aby bez potrzeby, przy wyłączonym motocyklu, nie pobierało prądu z akumulatora.
Cena: od 40 zł standardowe gniazdo do 120 zł USB z przekaźnikiem (montaż w warsztacie 100 zł)
Torby i kufry motocyklowe
Jeżeli lubimy dłuższe podróże, to z pewnością przyda nam się przestrzeń bagażowa w motocyklu. A tu pole do popisu dla producentów jest wielkie, począwszy od roli bagażowych, tekstylnych i skórzanych toreb, po kufry z tworzywa. Umieszczane z boku motocykla (na tył lub na przednie owiewki), centralnie na siedzeniu, bądź za nim.
Na miasto można zabrać mały tankbag (torbę na bag), który można łatwo przekształcić w torebkę czy plecak i ze sobą zabrać.
Cena tankbaga: od 110 nawet do 600 zł
Cena kufra z tworzywa: od 120 zł górna granica idzie w tysiące zł.
Cena torby tekstylnej: od 100 zł, do kompletnych profesjonalnych zestawów, t.j. Overlander30, firmy Kriega za 1028 zł
Przewody w stalowym oplocie
Nowe motocykle bardzo często mają już stalowy oplot przewodów, a w starych warto je wymienić. Gdyż guma zwykłych przewodów z biegiem lat parcieje i powoduje opór na przepływie płynu w obie strony. Tekstylny oplot w przewodach gumowych często pęka, wówczas wciśnięty hamulec sprawi, że przewód puchnie – przez co spada ciśnienie w układzie hamulcowym, a samo hamowanie przestaje być efektywne. Przewody w stalowym oplocie gwarantują stały przekrój przewodu i silną, nierdzewną osnowę, dzięki czemu praktycznie się nie zużywają i bardzo wspomagają hamowanie. Dodatkowo przewody te oferowane są w osłonach w całej gamie kolorów, co pozwala dobrać je również pod kolor motocykla.
Cena: w zależności od modelu motocykla i ilości zacisków, od 180 zł
Handbary
W zależności od stylu jazdy, handbary chronią dłonie motocyklisty przed gałęziami, urazami przy upadku, połamaniem klamek i uszkodzeniem nadgarstków. Mają też działanie przeciwwiatrowe i chronią przed zimnem, a z podgrzewanymi manetkami świetnie się dopełniają. Są bardzo trwałe, mogą być zbudowane w całości z tworzywa albo z dodatkowym, metalowym wzmocnieniem. Gama kolorów i kształtów pozwala dobrać odpowiednie handbary do każdego rodzaju motocykla.
Cena: od 40 do 270 zł
Akumulator żelowy lub litowo-jonowy
Dużym plusem tych akumulatorów jest kompletna odporność na przypadkowe, całkowite rozładowanie. Żelowy akumulator wagą nie odbiega od zwykłego, ale jest dodatkowo odporny na wylanie się kwasu. Nawet w przypadku wywrotki motocykla o 180 stopni, nie musimy się martwić o to, że wylewający się kwas zniszczy lub uszkodzi nam ubranie czy lakier na motocyklu. Technologia litowo-jonowa jest droższa – w zamian jednak oferuje wszystkie wyżej wymienione zalety i dodatkowo: wysoki prąd rozruchowy i nawet 5 krotnie (!) niższą wagę akumulatora. Jest również bardziej trwały i zupełnie bezobsługowy. To nowa i godna uwagi technologia.
Cena żelowego: od 200 zł
Cena litowo-jonowego: od 300 zł
Podgrzewane manetki, mufki
Podgrzewane manetki świetnie sprawdzają się w chłodne dni i warto je zamontować wraz z handbarami, by zimny wiatr nie owiewał nagrzanych dłoni. Mają kilka stopni grzania, a ich montaż wymaga ingerencji w elektrykę motocykla.
By nie czerpać prądu z akumulatora, a mieć ciepło w ręce – świetnym rozwiązaniem będą również mufki.
Cena manetek: od 170 do 300 zł
Cena mufek: od 80 do 300 zł
Uniwersalny zestaw bluetooth do kasku
System całkowicie mieści się wewnątrz kasku i jest bardzo łatwy do zamontowania, a dzięki niemu można podczas jazdy odbierać połączenia i rozmawiać, jak i słuchać wskazówek GPS. Droższe wersje pozwalają na słuchanie muzyki, a taka dla dwojga – pozwala na komunikowanie się pomiędzy kaskami.
Cena: od 199 zł
Nakładki na dźwignie hamulca i sprzęgła
Małe kolorowe nakładki na klamki stworzone są z gumy lub pianki, która rozkłada siłę nacisku na większą powierzchnię dźwigni. Są miłe w dotyku i cieplejsze zimą, a niektóre modele mają wyprofilowane wcięcia na palce. Trudno je założyć, ale dzięki temu się nie przesuwają. Wizualnie również bardzo fajnie się prezentują.
Cena: od 15 zł
Tempomat
Wypatrzyliśmy dwa typy tempomatu – jeden podtrzymuje nadgarstek i umożliwia puszczenie palcami manetki, a drugi zatrzymuje manetkę w określonej pozycji i pozwala na zupełne opuszczenie ręki. Jedno i drugie rozwiązanie jest polecane jedynie na dłuższych dystansach prostej drogi i nie zalecane dla początkujących motocyklistów.
Cena małego tempomatu: 20 zł
Cena dużego tempomatu: od 80 zł
Osłony lag
Uszyte są z neoprenu w dowolnym kolorze i ich montaż wymaga wyciągnięcia lag z półek. Ich główne zadanie polega na zapobieganiu wpadania zanieczyszczeń na lagę i pod osłonę kurzową, przez co utrzymamy nasze przednie zawieszenie w dobrej kondycji przez dłuższy czas.
Cena: od 40 do 200 zł
Kierownica
Kierownicę można wymienić na inny model, zmienić jej kolor lub/i ją podnieść. Bardziej podniesioną i wygiętą polecamy do jazdy turystycznej, by sylwetka była bardziej wyprostowana i odciążała kręgosłup. W tym samym celu można zastosować specjalne podwyższenie kierownicy, które także wspomaga jazdę w pozycji stojącej.
Cena: od 120 do 300 zł
Apteczka
Apteczka nie jest w motocyklu obowiązkowa, ale warto ją ze sobą zabrać. Szczególnie, że zajmuje mało miejsca i często posiada specjalną, tekstylną saszetkę z uchwytami na rzep, by w dowolnym miejscu ją przyczepić do motocykla. Może mieć wersję podstawową, bądź bardziej rozbudowaną.
Cena: w zależności od wyposażenia ok. 40 zł
Poszerzenie stopki, podkładka
Poszerzenie stopki ma na celu ułatwienie podparcia motocykla na niestabilnym podłożu, zapobiegając jej zapadaniu się i wywrotce motocykla. Taką podkładkę zespala się ze stopką (warto wcześniej przymierzyć, czy nie będzie o nic zawadzać). Innym rozwiązaniem jest wożenie ze sobą podkładki pod stopkę z tworzywa (dostępna od 5 zł).
Cena: 130 do 200 zł
Regulowane klamki
Ten typ klamek pozwala na stopniowanie ich odległości od kierownicy, dzięki czemu można ich położenie dostosować do indywidualnych preferencji. Są szczególnie przydatne przy niezbyt długich palcach motocyklistki/y.
Cena: od 50 zł
Tuby narzędziowe
Tuby stworzono z trwałego tworzywa, a służą one do przewozu rzeczy niezbędnych przy motocyklu (narzędzia, apteczka, pół litra wódki 😉 itp.). Najczęściej mocuje się je na przeciwległym do wydechu, boku motocykla. Tuby sprawdzają się w sytuacji, gdy nie zamierzamy brać ze sobą żadnego bagażu, a wtedy niezbędne narzędzia i tak pozostaną przy motocyklu.
Cena: od 70 zł
Zestawy narzędziowe
Zestawy narzędziowe mogą służyć do uzupełnienia tuby, bądź można je wozić w dowolnym schowku motocykla. Istnieją wersje większe – solidnie wyposażone i małe, podręczne tzw. toolkit’y. Są również „wszystko mające”, uniwersalne narzędzia zwane multitool’ami, które posiadają najczęściej używane narzędzia w jednym np. kombinerki, śrubokręt, nożyczki, pilnik, podstawowe imbusy czy troxy.
Cena zestawu: od 50 zł
Cena multitool: od 40 zł
Olejarka
Zamontowanie takiego, małego urządzenia zwalnia z pamiętania o smarowaniu łańcucha, gdyż pojemniczek specjalnego, rzadkiego oleju wystarczy nam na 2000 – 3000 km. Olejarka ma sterownik elektryczny lub podciśnieniowy, którym można wyregulować intensywność smarowania i jego częstotliwość. Ręcznie zmniejszamy smarowanie np. na autostradzie czy w terenie, a zwiększamy podczas deszczu i po zakończonej jeździe w terenie. Jej instalacja wymaga ingerencji instalację motocykla i najlepiej wykonać ją w warsztacie.
Cena: ok. 350 zł
Ciężarki kierownicy
Główny cel obciążenia kierownicy polega na zmniejszeniu efektu shimmy, czyli wpadaniu kierownicy w drgania, a motocykla w wężykowanie. Taka sytuacja zdarza się najczęściej przy większych prędkościach, min. gdy nastąpi zawirowanie wiatru wokół kufra centralnego, przy problemach z przednim zawieszeniem czy źle założonej oponie. Przy takich problemach warto także pomyśleć o zamontowaniu amortyzatora skrętu. Lżejsze wersje ciężarków dają efekt jedynie wizualny, poszerzenia kierownicy i ozdoby.
Cena ciężarków: od 30 zł
Supersprox zębatka tylna
Zębatka zbudowana ze aluminiowego wnętrza i stalowego pierścienia, co sprawia, że ma trwalsze zęby i jest bardziej odporna na zużycie (wytrzymuje do 3 zestawów napędowych!). Dodatkowym atutem jest jej niska waga i przyciągający wzrok wygląd.
Cena: od 170 do 240 zł
Osłona reflektora przedniego
Osłona lampy może być zbudowana z pleksi, bądź przewiewnej siatki. Do jej zadań należy ochrona lampy przed przypadkowym stłuczeniem, np. kamieniem spod koła motocykla nas poprzedzającego. Tu warto wziąć pod uwagę, że pleksi blokuje przepływ powietrza, powoduje przegrzanie lampy i wypalenie jej wewnętrznego odblasku.
Cena: od ok. 200 zł
Przyczepne podnóżki
Zapewniają doskonałą przyczepność nogi do podnóżka. Przydadzą się szczególnie podczas jazdy w terenie i w pozycji stojącej.
Cena: od 50 zł za podstawowe tzw. „krokodylki” do ok. 400 zł
Składane lusterka
Takie uniwersalne lusterka motocyklowe składają się na lewo i prawo, co jest szczególnie pożyteczne podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.
Cena: 50 zł
Wysoki błotnik
Ten typ błotnika zwiększy odległość błotnika od koła, dzięki czemu zapobiegnie gromadzeniu się pomiędzy nimi błota, które potrafi blokować swobodny obrót koła. Pasuje jedynie do niektórych typów motocykli i nie sprawdza się w szybkiej jeździe, bo wpada w wibracje.
Cena: od 95 do 150 zł
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: