Prawie każdy polski kierowca powinien dostać mandat za zieloną strzałkę. Zapominają o jednej rzeczy
Zielona strzałka na sygnalizatorze to często spore ułatwienie dla kierujących, pozwalające na upłynnienie ruchu. Niestety mało który kierowca wie, jak prawidłowo korzystać z tego udogodnienia, narażając się tym samym na mandat.
Do czego służy sygnalizator S-2, czyli z zieloną strzałką?
Idea stojąca za zieloną strzałką jest prosta. Nawet jeśli na skrzyżowaniu zapali się czerwone światło, to istnieje możliwość bezpiecznego wykonania skrętu w prawo. To manewr najmniej kolizyjny w takiej sytuacji, ale aby go wykonać trzeba spełnić szereg warunków.
Jako ciekawostkę możemy przypomnieć, że lata temu zielona strzałka miała formę białej tabliczki z namalowaną strzałką. Później przepisy się zmieniły i została ona zastąpioną strzałką wyświetlaną. Dlaczego to takie ważne, wyjaśniamy w dalszej części tekstu.
Zielona strzałka – co mówią przepisy?
Zapisy prawne dotyczące zielonej strzałki znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Jak czytamy w paragrafie 96:
1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Zauważmy od razu, że przepisy dopuszczają także zieloną strzałkę, która pozwala na skręcanie w lewo. Sytuacja w której taki manewr mógłby być bezpieczny jest bardzo rzadko spotykana, więc szanse, że spotkacie taki sygnalizator na swojej drodze są znikome.
Zasady skręcania na zielonej strzałce
Najważniejsza jak zawsze jest właściwa obserwacja sytuacji drogowej. Musimy odpowiednio zidentyfikować ewentualne zagrożenia i upewnić się, że nasz manewr nie doprowadzi do żadnego z nich. Zwykle scenariusz wygląda następująco:
- dojedź do sygnalizatora i zatrzymaj się przed nim
- upewnij się, że na przejście dla pieszych (lub przejazd rowerowy) nikt nie wchodzi lub na nim się nie znajduje
- ostrożnie podjedź do krawędzi drogi, na którą chcesz wjechać i upewnij się, że możesz bezpiecznie wykonać manewr skrętu
Skręcanie na zielonej strzałce – podstawowy błąd
Jaki błąd popełnia niemal każdy polski kierowca, podczas skręcania na zielonej strzałce? Nie zatrzymuje się przed nią. Tymczasem wykonanie skrętu warunkowego bezwzględnie tego wymaga. Czasem zdarzy się, że przed sygnalizatorem zatrzyma się pierwszy pojazd, ponieważ po zmianie światła na czerwone, strzałka nie pojawia się natychmiast. Kolejni natomiast już się nie zatrzymują, jeśli mogą swobodnie przejechać, a to poważny błąd.
Drugi częsty błąd to niezaczekanie na zieloną strzałkę, lub skręcanie kiedy już zgasła. W takiej sytuacji wykonujemy manewr bezprawnie i grozi nam mandat za przejazd na czerwonym świetle.
Jaki mandat za zieloną strzałkę?
Jeśli kierujący nie zatrzyma się, przed wykonaniem manewru, na jaki pozwala zielona strzałka, grozi mu mandat na 100 zł oraz 6 punktów karnych.
Znacznie poważniej karana jest sytuacja, gdy strzałka jeszcze lub już się nie świeci. Wtedy to zwykły przejazd na czerwonym świetle, który taryfikator wycenia na 500 zł oraz 15 punktów karnych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Stary dziad - 12 marca 2023
Uplynnienie ruchu przez zatrzymanie – stan umyslu.
Mucha - 10 marca 2023
te wszstkie przepisy polskie są do dupu te lachy tylko wymslają by kazdego ukarać
Kmk - 9 marca 2023
Taryfikator podany w artykule jest stary, sprzed nowelizacji (przed wrześniem 2022). Teraz kara jest znacznie wyższa! Ogólnie chore prawo!
Mike - 9 marca 2023
Taryfikator podany w artykule jest sprzed nowelizacji (przed wrześniem 2022). Teraz kara jest znacznie wyższa!
Ja ek - 9 marca 2023
Szkoda że przy komentarzach nie jest pokazany znak miniaturka żeby każdy wiedział o jakim kakretnie znaku mowa np.B-23.
Kk8 - 8 marca 2023
Gówniane prawo. Też się nie zatrzymywałem. Ale teraz się zatrzymuje i jak chce ruszyć to już strzałka się nie swieci. Ale to nic . 1.5 roku temu zawracałem na strzałce i dalej stał radiowóz i mnie zatrzymali i powiada ,że na strzałce nie wolno zawracać. I będzie mandat jak poprzednicy. Zadzwoniłem do kolegi policjanata a on powiada ,że też tam zawraca. Ten powiedzial że kolega sie nie zna . A tu czytam i nie pierwszy raz że można. Dostałem pouczenie i więcej tak nie zawracam . I jak jest w końcu…