Zielona Karta przestaje obowiązywać w Rosji i Białorusi. Kierowcy będą musieli wykupić dodatkowe ubezpieczenie
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wypowiedziało umowy dwustronne łączące je z odpowiednikami w Rosji i Białorusi. To oznacza, że kierowcy nie będą już mogli korzystać z certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie OC. Jest to tzw. Zielona Karta.
Wypowiedzenie umowy weszło w życie 1 czerwca 2022 roku. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi umowami, zobowiązania dotyczące wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygasną 31 maja 2023 r. o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego.
Oznacza to, że po tym terminie jakiekolwiek certyfikaty Zielonych Kart, wystawione przez Członków Biura w jego imieniu, stracą swoją ważność wyłącznie w odniesieniu do terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Pozostaną one jednak nadal ważne w pozostałych krajach Systemu Zielonej Karty, o ile symbol danego kraju nie został wykreślony
– mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.
W praktyce oznacza to, że Zielona Karta jest ważna w okresie, na który została wystawiona, ale nie dłużej niż do 31 maja 2023 roku. Kolejny warunek zakłada, że symbole BY i RUS nie zostały z niej wykreślone. Zatem kupowane przez najbliższy rok polisy będą obowiązywały do tego terminu również w Rosji i Białorusi.
Zobacz: Zielone Karty od 1 lipca zmieniają wygląd!
Od 1 czerwca 2023 r. kierowcy samochodów z polskimi tablicami rejestracyjnymi będą musieli wykupić lokalne ubezpieczenie graniczne, gdy postanowią przekroczyć granicę rosyjską lub białoruską.
Zielona Karta to popularna nazwa międzynarodowego certyfikatu ubezpieczeniowego, który jest wystawiany dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. To oznacza, że osoba jest objęta ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju, gdzie przebywa posiadacz Zielonej Karty. Pod warunkiem, że kraj należy do systemu Zielonej Karty.
To oznacza, że podróżując po krajach, które uczestniczą w systemie nie potrzebujemy dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy ubezpieczenie OC z Zieloną Kartą. Powyższe wypowiedzenie umowy z krajem, który uczestniczył w systemie oznacza, że przekraczając granicę trzeba będzie wykupić dodatkowe ubezpieczenie – tzw. polisę zagraniczną. Kierowcy podróżujący po krajach należących do Unii Europejskiej nie muszą się starać o wydanie Zielonej Karty.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: