
Zielona Karta przestaje obowiązywać w Rosji i Białorusi. Kierowcy będą musieli wykupić dodatkowe ubezpieczenie
Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wypowiedziało umowy dwustronne łączące je z odpowiednikami w Rosji i Białorusi. To oznacza, że kierowcy nie będą już mogli korzystać z certyfikatów potwierdzających ubezpieczenie OC. Jest to tzw. Zielona Karta.
Wypowiedzenie umowy weszło w życie 1 czerwca 2022 roku. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi umowami, zobowiązania dotyczące wzajemnego honorowania certyfikatów Zielonych Kart wystawionych zarówno przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), jak i Biura Białoruskie i Rosyjskie, wygasną 31 maja 2023 r. o godz. 23:59 czasu środkowoeuropejskiego.
Oznacza to, że po tym terminie jakiekolwiek certyfikaty Zielonych Kart, wystawione przez Członków Biura w jego imieniu, stracą swoją ważność wyłącznie w odniesieniu do terytorium Białorusi i Federacji Rosyjskiej. Pozostaną one jednak nadal ważne w pozostałych krajach Systemu Zielonej Karty, o ile symbol danego kraju nie został wykreślony
– mówi Mariusz Wichtowski, prezes zarządu PBUK.
W praktyce oznacza to, że Zielona Karta jest ważna w okresie, na który została wystawiona, ale nie dłużej niż do 31 maja 2023 roku. Kolejny warunek zakłada, że symbole BY i RUS nie zostały z niej wykreślone. Zatem kupowane przez najbliższy rok polisy będą obowiązywały do tego terminu również w Rosji i Białorusi.
Zobacz: Zielone Karty od 1 lipca zmieniają wygląd!
Od 1 czerwca 2023 r. kierowcy samochodów z polskimi tablicami rejestracyjnymi będą musieli wykupić lokalne ubezpieczenie graniczne, gdy postanowią przekroczyć granicę rosyjską lub białoruską.
Zielona Karta to popularna nazwa międzynarodowego certyfikatu ubezpieczeniowego, który jest wystawiany dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. To oznacza, że osoba jest objęta ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju, gdzie przebywa posiadacz Zielonej Karty. Pod warunkiem, że kraj należy do systemu Zielonej Karty.
To oznacza, że podróżując po krajach, które uczestniczą w systemie nie potrzebujemy dodatkowego ubezpieczenia. Wystarczy ubezpieczenie OC z Zieloną Kartą. Powyższe wypowiedzenie umowy z krajem, który uczestniczył w systemie oznacza, że przekraczając granicę trzeba będzie wykupić dodatkowe ubezpieczenie – tzw. polisę zagraniczną. Kierowcy podróżujący po krajach należących do Unii Europejskiej nie muszą się starać o wydanie Zielonej Karty.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: