Zbiornik gazu LPG – jaki wybrać?
Popularność instalacji gazowej ciągle rośnie, a pierwszym problemem po podjęciu decyzji o zamontowaniu instalacji jest wybór butli. Na co zwracać uwagę przy wyborze butli LPG?
Wybór zbiornika to jeden z pierwszych kroków, którego musimy się podjąć po zdecydowaniu, że chcemy zamontować instalację gazową w naszym samochodzie. Na nasze szczęście do wyboru mamy tylko dwa rodzaje butli – zbiornik toroidalny i zbiornik cylindryczny. Przy wyborze zbiornika powinniśmy kierować się kilkoma aspektami. Jakimi?
Po pierwsze, wybór zbiornika powinien być uzależniony od samochodu jaki posiadamy. Musimy zwrócić uwagę ile miejsca mamy w samochodzie, aby nie kupić czasem zbyt dużego zbiornika. Warto również zastanowić się czy potrzebujemy dużo miejsca w bagażniku, bo butla może znacznie zmniejszyć tam ilość wolnej przestrzeni.
Drugą sprawą są też nasze preferencje co do wielkości butli, czy będziemy chcieli częściej odwiedzać stacje paliwowe czy rzadziej. Niestety zbiorniki toroidalne, które można ukryć w miejscu koła zapasowego, przez co nie zabierają przestrzeni bagażowej, występują w mniejszych rozmiarach niż zbiorniki cylindryczne.
Zbiornik LPG toroidalny
Zbiorniki toroidalne mają kształt koła, przez co najczęściej montowane są w miejscu koła zapasowego. Niestety minusem tego jest, że zbiorniki tego rodzaju nie mają dużej pojemności. Zazwyczaj ich pojemność wynosi od 35-55 litrów, co może być niewystarczające, jeśli samochód służy nam do pokonywania dłuższych dystansów. Oczywiście nie jest to aż tak dużym utrudnieniem, ale po prostu będzie wiązało się to z częstszymi wizytami na stacjach benzynowych, przez co nasza podróż się wydłuży.
Zaletą tego zbiornika jest miejsce jego zamontowania – w miejscu koła zapasowego lub pod samochodem. W ten sposób nie stracimy miejsca na bagaże w bagażniku. Chyba, że zdecydujemy się na zachowanie koła zapasowego, które będziemy musieli przewozić w specjalnym pokrowcu w bagażniku. Jednak lepiej jest przewozić koło w pokrowcu, które zawsze możemy wyjąć z samochodu, aby nasze zakupy czy bagaże się zmieściły niż mieć w bagażniku butlę, której już nie ruszymy nigdzie.
Natomiast, w przypadku zamontowania butli pod podwoziem, to niestety nie wszystkie pojazdy mają taką zdolność. Aby butla mogła być zamontowana pod autem musi być zachowany odpowiedni odstęp zbiornika od powierzchni podłogi oraz należy zabezpieczyć zbiornik specjalną osłoną wykonaną najczęściej z włókna szklanego lub tworzywa sztucznego.
Zbiornik LPG cylindryczny
Zbiorniki cylindryczne to zbiorniki mające kształt walca. Są idealne dla osób, które chcą rzadziej odwiedzać staje benzynowe, ponieważ ich pojemność wynosi od 25-140 litrów (istnieją nawet większe zbiorniki, ale one nie są stosowane w samochodach osobowych). Jednak ich pojemność jest zarazem minusem, ponieważ montuje je się zazwyczaj w bagażniku, przez co zmniejsza się wolna przestrzeń bagażowa. Zazwyczaj zbiornik montowany jest w poprzek auta tuż za tylnymi siedzeniami, więc jeśli jest on za duży to uniemożliwia powiększenie bagażnika poprzez schowanie foteli (o ile nasz samochód ma taką możliwość).
Dlatego czasem kierowcy decydują się zamontować go wzdłuż auta, aby w razie potrzeby móc powiększyć przestrzeń bagażową. Jednak przełożenie ciężaru na jedną stronę może pogorszyć komfort prowadzenia auta i przyczyniać się do szybszego zużywania zawieszenia. Zbiornik cylindryczny może być również montowany pod podwoziem, ale podobnie jak w sytuacji zbiorników toroidalnych muszą zostać spełnione odpowiednie warunki.
Homologacja butli LPG
Pierwsza homologacja wydawana jest przez Transportowy Dozór Techniczny na 10 lat. Po tym czasie należy wykonać ponownie homologację udając się do odpowiedniego warsztatu. Tam w zależności od stanu butli uzyskamy homologację maksymalnie na kolejne 10 lat. Mianowicie buta może być użytkowania maksymalnie przez 20 lat. Po takim okresie trzeba kupić nowy zbiornik.
Ceny zbiorników na gaz
Ceny zbiorników uzależnione są od producentów oraz pojemności. Dlatego na rynku znajdziemy butle kosztujące ok. 350 złotych, ale również są takie, za które zapłacimy ok. 800 złotych.
Wybór odpowiedniego zbiornika nie jest bardzo trudny, ale trzeba to dobrze przemyśleć. Jeśli wiemy na czym najbardziej nam zależy – przestrzeni bagażowej, pokonanym dystansie – to wybór będzie prosty. W ostateczności zawsze możemy udać się do specjalisty, który doradzi nam jaki zbiornik będzie odpowiedni do naszego samochodu. Podczas wyboru warto zwracać uwagę jeszcze na producentów i jakość blachy, z której wykonany jest zbiornik.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: