Czy można zawracać z lewego pasa? W takich sytuacjach dostaniesz mandat za zawracanie z lewego pasa na skrzyżowaniu
Dla wielu kierowców zawracanie z lewego pasa jest manewrem oczywistym i nie zastanawiają się nad jego wykonywaniem. Tymczasem w wielu sytuacjach popełniamy w ten sposób wykroczenie i narażamy się na mandat. W jakich sytuacjach nie możemy zawrócić na skrzyżowaniu?
Spis treści:
- Kiedy zawracanie na skrzyżowaniu jest dozwolone?
- Zawracanie z lewego pasa na skrzyżowaniu – kiedy można?
- Kiedy zawracanie na skrzyżowaniu jest niedozwolone?
- Zawracanie na skrzyżowaniu – jaki mandat?
- Zawracanie z lewego pasa – przepisy
Wydaje się oczywiste w ruchu prawostronnym, że zawracanie z lewego pasa jest właściwe, ale są sytuacje, w których trzeba wyjątkowo uważać. Niestety polskie przepisy dotyczące tego problemu są rozsiane w prawie o ruchu drogowym i rozporządzeniach, więc warto się z nimi zapoznać zanim dostaniemy mandat za nieprawidłowe manewry na drodze.
Rozważmy np. sytuację zawracania na skrzyżowaniu. Za każdym razem trzeba uważać na znaki, ale mieć też w głowie przepisy, które jasno klarują, jak powinniśmy się zachować. Niestety wielu kierowców, z pośpiechu, ignoruje symbole drogowe, przez co może się zdarzyć nie tylko kolizja, ale także mandat.
Pamiętajmy, że większość skrzyżowań w Polsce ma monitoring kamer, który służy nie tylko bezpieczeństwu w mieście, ale i Policji razie jakiś niejasnych sytuacji, a ta ostatnia zawsze powoła się na właściwy przepis. Co powinniśmy wiedzieć także my?
Kiedy zawracanie na skrzyżowaniu jest dozwolone?
Aby odpowiedzieć na pytanie, kiedy możemy zawracać na skrzyżowaniu, trzeba sięgnąć do rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Tam w par. 87, ust. 1 czytamy:
Znaki:
– P-8a „strzałka kierunkowa na wprost”,
– P-8b „strzałka kierunkowa do skręcania”,
– P-8c „strzałka kierunkowa do zawracania”
oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi.
Oznacza to, że na skrzyżowaniu, na którym znajdują się strzałki kierunkowe na jezdni, możemy z danego pasa jechać tylko tam, gdzie pozwalają strzałki.
Znak P-8c to strzałka kierunkowa do zawracania, która mówi nam, że jazda z pasa ruchu, na którym jest umieszczony ten symbol, jest dozwolona tylko do zawracania. Czasem na jezdni możemy spotkać kilka połączonych strzałek – symboli znaków P-8a, P-8b lub P-8c – co automatycznie zezwala na ruch w kierunku wskazanym przez strzałki.
A co w sytuacji, gdy jesteśmy na lewym pasie, na którym widnieje znak P-8c „strzałka kierunkowa do zawracania”? Oczywiście wtedy możemy zgodnie z przepisami zawrócić.
Zawracanie z lewego pasa na skrzyżowaniu – kiedy można?
Gdy jedziemy skrajnie lewym pasem, a przy skrzyżowaniu nie ma sygnalizatora, albo gdy na sygnalizatorze nie ma strzałek (zawracania, w lewo) i dodatkowo nie ma zakazu zawracania, to można taki manewr bezpiecznie wykonać. Możemy to zrobić także wtedy, gdy na pasie, na którym stoisz, widnieje znak poziomy P-8c, jak i sygnalizatorem S-3 wskazującym strzałki w lewo i w dół lub tylko w dół. Zawracanie z lewego pasa jest zawsze związane z zasadą ograniczonego zaufania do innych użytkowników drogi (także rowerzystów) i ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.
Kiedy zawracanie na skrzyżowaniu jest niedozwolone?
Nie wolno nam zawrócić wtedy, gdy na sygnalizatorze jest tylko strzałka w lewo – a to nagminny widok na polskich ulicach.
Okazuje się jednak, że zawracać można także z pasa, na którym znajduje się strzałka zezwalająca na skręt w lewo, a jednocześnie nie zabraniają tego inne znaki. Jakie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przywołać ustęp 2. paragrafu 87.:
Co oznacza symbol na sygnalizatorze S-3? Precyzuje to rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych, par. 97, ust. 1.
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Najbardziej oczywistym zakazem zawracania, jest więc znak B-23 „zakaz zawracania”. Lecz jeśli ruch na skrzyżowaniu kierowany jest sygnalizacją świetlną, musimy zwrócić uwagę także na sygnalizatory. Brak strzałek na nich oznacza, że możemy zawracać z lewego pasa, podobnie jak w sytuacji, gdy znajduje się na nim strzałka, symbolizująca zawracanie. Lecz jeśli jest to sygnalizator S-3, czyli ze strzałką wskazującą tylko w lewo, zawracanie jest zabronione. Pamiętajmy też, że zakaz zawracania jest odwołany albo przez najbliższe skrzyżowanie, albo znak B-24, czyli koniec zakazu zawracania.
Znak B-21, czyli zakaz skręcania w lewo, również zabrania zawracania. Obowiązuje na najbliższym skrzyżowaniu i przez kolejne jest odwoływany.
Na dużym skrzyżowaniu może się też zdarzyć, że do skrętu w lewo będą wyznaczone dwa pasy ruchu. Wtedy zawracanie będzie dozwolone tylko ze skrajnego lewego.
Zawracanie na skrzyżowaniu – jaki mandat?
Gdy zawrócimy na skrzyżowaniu, przy którym stoi sygnalizator S-3e ze strzałką w lewo, czyli bez strzałki w dół, to narażamy się na mandat w wysokości 250 złotych, a na nasze konto „przyznane” zostanie 5 punktów karnych. Ale, dodatkowo, w rozporządzeniu w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń z dnia 31 grudnia 2022 (Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 24846 85 art. 97, regulującym przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym), które wprowadziło zmiany w taryfikatorze na rok 2022 czytamy, że:
zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu – mandat w 2022 roku
- Zawracanie w warunkach, w których mogłoby to zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub ruch ten utrudnić – art. 22 ust. 6 pkt 4 – mandat od 200 do 400 złotych;
- Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru – art. 22 ust. 5 – mandat 200;
- Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skręceniem – art. 22 ust. 2 – mandat 150 złotych
Pamiętajmy więc, że przy zawracaniu na skrzyżowaniu, czy zawracaniu z lewego pasa, mogą się nałożyć różne okoliczności i wyżej wymienione mandaty mogą się sumować, zwłaszcza wtedy, gdy drogówka uzna twoje wyczyny nie tylko za niezachowanie należytej ostrożności, ale także za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa. Wtedy musimy się liczyć nawet z mandatem 1000 złotych i doliczeniem 6 punktów karnych.
Zawracanie z lewego pasa – przepisy
Oddział 4, Art. 22. Prawa o ruchu drogowym mówi (wybrane fragmenty):
- 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
- 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
- 1) do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
- 2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
- 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać (…), oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
- 5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
- 6. Zabrania się zawracania:
- 1) w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej;
- 2) na autostradzie;
- 3) na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego;
- 4) w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.
Pamiętajmy zawsze, że mamy obowiązek najpierw słuchać się sygnałów wyznaczonych przez policjanta na skrzyżowaniu, jeśli go nie ma to obowiązuje nas sygnalizacja świetlna, a jeśli jej nie ma to stosujemy się do znaków poziomych i pionowych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: