Znasz zasadę 5 minut? To tylko jedna z ważnych zasad prawidłowego korzystania z klimatyzacji
Fala upałów poważnie daje się we znaki, a dla wielu jedynym momentem ukojenia, jest moment jazdy samochodem. Klimatyzacja w aucie już dawno przestała być luksusem, ale nadal mało się mówi na temat jej prawidłowego używania. Wbrew pozorom nie ogranicza się ono do wciśnięcia przycisku AC.
Spis treści
- Sposoby na szybkie schłodzenie wnętrza samochodu
- Jak prawidłowo używać klimatyzacji manualnej w samochodzie?
- Jak prawidłowo używać klimatyzacji automatycznej w samochodzie?
- Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
- Na czym polega zasada 5 minut podczas używania klimatyzacji w aucie?
Sposoby na szybkie schłodzenie wnętrza samochodu
Upały przekraczające 30 stopni Celsjusza zmieniają kabinę samochodu w prawdziwy piekarnik. Temperatury dochodzą tam bez problemu do 60-70 stopni Celsjusza. Przebywanie w tak nagrzanym wnętrzu jest bardzo niekomfortowe, a do tego pogarsza bezpieczeństwo. Dlatego dobrze znać sposoby, na szybkie ochłodzenie wnętrza samochodu.
Pierwsza zasada to otworzenie szyb przed wyruszeniem. W ten sposób pozbędziemy się przynajmniej części nagrzanego powietrza. Zostawmy je opuszczone także po ruszeniu – wtedy cyrkulacja powietrza będzie znacznie szybsza. Warto też ustawić mocny nawiew na szybę, aby dodatkowo przyspieszyć ten proces.
Gdy pozbędziemy się nagrzanego powietrza, podnosimy szyby i uruchamiamy klimatyzację. Najlepszy efekt ochłodzenia daje skierowanie nawiewu bezpośrednio na siebie, ale to też sposób na przeziębienie się. Osoby wrażliwe na zmiany temperatury oraz działanie klimatyzacji, powinny raczej ustawić nawiew na szybę, albo przynajmniej skierować strumień powietrza obok siebie.
Podczas ochładzania wnętrza zaleca się też zamknięcie obiegu. W ten sposób pobierane będzie już schłodzone powietrze, co poprawi wydajność klimatyzacji. Do utrzymywania temperatury obieg lepiej otworzyć, żeby do wnętrza dostawało się świeże powietrze.
Jak prawidłowo używać klimatyzacji manualnej w samochodzie?
Klimatyzacja ręczna od zwykłego nawiewu różni się tylko przyciskiem AC, uruchamiającym sprężarkę klimatyzacji. Wszystkimi ustawieniami musimy więc sterować sami, na bieżąco dostosowując je do zmieniającej się temperatury.
Zaczynamy od ustawienia najzimniejszej temperatury, najmocniejszego nawiewu i skierowanie powietrza na szybę czołową. Po wstępnym pozbyciu się gorącego powietrza, podnosimy szyby, wciskamy przycisk AC i zamykamy obieg. W miarę wychładzania się wnętrza zmniejszamy siłę nawiewu i ewentualnie jego kierunek, zależnie od preferencji.
Jak szybko można jechać po drodze ekspresowej? Odpowiesz „120 km/h”, możesz dostać mandat
Jak prawidłowo używać klimatyzacji automatycznej w samochodzie?
Wydaje się, że w przypadku klimatyzacji automatycznej, wystarczy wcisnąć przycisk AUTO i poczekać aż elektronika zrobi resztę. Teoretycznie tak, ale zwykle nie zrobi tego najbardziej efektywnie. Podczas wietrzenia wnętrza najlepiej wcisnąć przycisk z piktogramem przedniej szyby i napisem MAX. Zwykle używa się tego do szybkiego odparowania szyb, ale sprawdzi się też podczas wietrzenia. Aktywuje najmocniejszy i najzimniejszy nawiew skierowany na szybę. Po ponownym wciśnięciu przełącznika, klimatyzacja powinna sama powrócić do poprzednich ustawień.
Kiedy zakończymy ten etap, zamykamy szyby i teoretycznie możemy wcisnąć przycisk „Auto”. Układ klimatyzacji sam będzie już regulował siłę i kierunek nawiewu oraz jego temperaturę, ale w nagrzanym aucie najprawdopodobniej skieruje powietrze na nas. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zmienić kierunek nawiewu na szybę (siła dalej będzie regulowana przez elektronikę), a także zamknąć obieg, jeśli elektronika sama nie korzysta z tego rozwiązania.
Natomiast temperaturę w klimatyzacji automatycznej ustawiamy od samego początku taką, jaką chcemy osiągnąć. Wiele osób mylnie interpretuje to ustawienie, sądząc, że jeśli wybierzemy na przykład 20 st. C, to o takiej temperaturze powietrze będzie wpadać do kabiny. Nie jest to prawda. Wybieramy interesującą nas temperaturę, a układ stara się ją możliwie szybko osiągnąć, a potem utrzymać.
Sama temperatura nie powinna być zbyt niska, ponieważ wysiadając potem z auta doznamy małego szoku termicznego. Niektóre poradniki zalecają, aby różnica wynosiła 5-6 stopni, co jest mało realistyczne, kiedy temperatura powietrza na zewnątrz to na przykład 35 stopni Celsjusza. Za optymalne ustawienie uznaje się zakres 20-22 stopnie.
Jak uniknąć przeziębienia od klimatyzacji w aucie?
Wysoka temperatura powietrza oraz niska w samochodzie, mogą wystawić nasz układ immunologiczny na próbę. Wiele osób ma podczas upałów problem z przeziębieniem, właśnie z powodu niewłaściwego korzystania z klimatyzacji.
Tak jak pisaliśmy poprzednio, trzeba unikać ustawiania nawiewu zimnego powietrza bezpośrednio na siebie. Nie należy także przesadzać z niską temperaturą we wnętrzu.
Na czym polega zasada 5 minut podczas używania klimatyzacji w aucie?
Ważne jest także stosowanie tak zwanej „zasady 5 minut”. Polega ona na wyłączeniu klimatyzacji na 5 minut przed dotarciem do celu i zgaszeniem samochodu. Wciskamy więc przycisk AC, ale pozostawiamy aktywny nawiew. W ten sposób wnętrze samochodu zacznie się stopniowo nagrzewać i wysiadając z niego, nie odczujemy dużej różnicy temperatur.
Ponadto wyłączając klimatyzację na 5 minut przed dotarciem do celu, pozwalamy parownikowi układu na osuszenie się. W przeciwnym razie wilgoć na nim zgromadzona, będzie dobrym środowiskiem dla rozwoju grzybów, które potem odpowiedzialne są za brzydki zapach z nawiewów i mogą powodować choroby.
Najnowsze
-
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
Ford Ranger to wszechstronny pickup, którego szeroka gama silników zapewnia wyjątkową ładowność i zdolność do holowania ciężkich przyczep. Najnowsza odsłona tego modelu sprawdza się również w roli samochodu straży pożarnej. -
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Zostaw komentarz: