Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek do zmiany! Jednak czasami będzie można wyprzedzać
Jedna z obietnic wyborczych PiS nie weszła jeszcze w życie, a już teraz wiemy, że projekt zmian wymaga szeregu poprawek. Zakaz wyprzedzania się przez ciężarówki będzie miał szereg wyjątków.
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek
Przypomnijmy, że projekt zmian w przepisach zakładał całkowity zakaz wyprzedzania innych pojazdów na drogach ekspresowych i autostradach, przez pojazdy ciężarowe kategorii:
- N2 – do 12 ton
- N3 – powyżej 12 ton
Zakaz dotyczyć ma tylko dróg dwupasmowych – tam gdzie pasów jest więcej, wyprzedzanie przez ciężarówki będzie dozwolone, ale pod warunkiem, że jadą jednym z dwóch pasów, najbliżej prawej krawędzi drogi.
Zmiany w projekcie zakazu wyprzedzania dla ciężarówek
Jak podaje RMF FM prace nad nowymi przepisami nie tylko są już w toku, ale rząd przyspiesza je. Pojawiły się też pierwsze poprawki – ktoś musiał zauważyć, że pierwotny kształt nowelizacji pozostawiał nieco do życzenia.
Słyszałeś o specjalnej, rządowej stacji paliw? Mało kto o niej wie, a każdy może na niej zatankować
Według obecnych zapisów, wyprzedzanie przez pojazdy ciężarowe na drogach szybkiego ruchu będzie dozwolone, pod warunkiem, że wyprzedzany pojazd porusza się „ze znacznie niższą prędkością niż dopuszczalna dla ciężarówek”.
Jak rozumieć taki zapis? O ile wolniej kwalifikuje się pod określenie „znacznie”? Dziennikarz RMF FM zapytał o to wiceministra infrastruktury Rafała Webera:
Jestem przekonany, że ani policja nie będzie miała z tym przepisem problemu, ani doświadczeni kierowcy ciężarówek. Gdybyśmy chcieli wpisać konkretną prędkość, to byśmy to zrobili, ale warunki są różne – czasami pojazd ciężki będzie chciał i mógł wyprzedzić zgodnie z prawem pojazd lekki, czyli proces wyprzedzania będzie krótszy niż w przypadku wyprzedzania pojazdu ciężkiego. (…) Ten przepis był konsultowany z policją. Określenie jednolitej prędkości nie byłoby właściwe – jednolita prędkość w sytuacji, kiedy wyprzedzamy pojazd lekki różni się od sytuacji, kiedy wyprzedzamy pojazd ciężki.
Z tej wypowiedzi wynika, że prawo będzie pozwalało na pewną uznaniowość i jeśli kierowca ciężarówki będzie mógł wykonać manewr wyprzedzania sprawnie, to nadal będzie on dozwolony. Rodzi to oczywiste pytania. Na przykład takie – skoro limit prędkości dla ciężarówek to 80 km/h, ale elektroniczny ogranicznik uruchamia się w nich dopiero przy 90 km/h, to czy będzie można wyprzedzić pojazd jadący 70 km/h? 10 km/h poniżej przepisowego limitu to niedużo, ale różnica w prędkości na poziomie 20 km/h pozwala już wyprzedzić całkiem sprawnie.
Nie da się zaprzeczyć, że mimo wszystko ten wyjątek od zakazu jest potrzebny. Podobnie jak drugi, pozwalający na wyprzedzanie i omijanie napotkanych służb drogowych. Oby tylko ta furtka nie zaczęła być nadużywana przez kierowców.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Komentarze:
JANUSZ KOWALSKI - 27 maja 2023
Trzeba będzie zablokować Polskę ciężarówkami to żadne ścierwo poselskie i ministerskie nie pojedzie. BANDA ZŁODZIEI I BARANÓW