Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek? Nie tylko, od 1 lipca nowe przepisy. Oto co musisz wiedzieć.
Od jutra, 1 lipca 2023 roku w chodzi w życie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek, ale uwaga, ograniczenia mogą dotyczyć też osobówek!
Spis treści
- Zakaz wyprzedzania – w co uderza ten przepis
- Zakaz wyprzedzania – czy słusznie?
- Zakaz wyprzedzania – co dokładnie się zmienia?
- Zakaz wyprzedzania – jak to wygląda na trasach o trzech i więcej pasach ruchu?
- Zakaz wyprzedzania – jakie kary za jego złamanie?
Od 1 lipca w życie wchodzą nowe przepisy ruchu drogowego, z których najbardziej „medialnym” wydaje się zakaz wyprzedzania dla ciężarówek poruszających się trasami szybkiego ruchu (drogi ekspresowe i autostrady) wyposażonymi w mniej niż trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Problem w tym, że nowe przepisy mogą ograniczyć ruch nie tylko ciężarówkom, ale – w pewnych sytuacjach – również samochodom o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli takim jak zwykłe auta osobowe. Oto co warto wiedzieć o nowych przepisach.
Zakaz wyprzedzania – w co uderza ten przepis
Nowe przepisy związane z zakazem wyprzedzania dla ciężarówek na wielu trasach szybkiego ruchu uderzają przede wszystkim w kierowców ciężarówek oczywiście, ale skąd w ogóle wziął się ten przepis? Nowe reguły mają ukrócić tak bardzo znienawidzone przez kierowców aut osobowych „wyścigi słoni”. Chodzi o sytuacje, kiedy na trasie szybkiego ruchu jeden skład ciężarowy wyprzedza inny, jednak różnica prędkości jest na tyle niewielka, że manewr ten trwa dosłownie kilometrami frustrując kierowców aut osobowych czekających na zwolnienie się szybszego pasa ruchu. Tylko czy kierowcy aut ciężarowych faktycznie są winni?
Zakaz wyprzedzania – czy słusznie?
Problem w tym, że większość pojazdów ciężarowych w Polsce (z wyjątkiem np. pojazdów wojskowych czy specjalnych, jak np. wozy straży pożarnej i innych służb) ma zainstalowany ogranicznik prędkości. Homologowane ograniczniki odcinają możliwość dalszego przyśpieszania, gdy pojazd ciężarowy osiągnie prędkość 90 km/h, i tak o 10 km/h większą niż – zgodnie z przepisami – maksymalna prędkość dla aut ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, która wynosi 80 km/h (martwy przepis, wystarczy pokonać dowolny odcinek trasą szybkiego ruchu, by przekonać się, że mało który kierowca „TIR-a” jedzie z prędkością 80 km/h, najczęściej kierowcy jadą na „limicie” wynikającym z ogranicznika, lub co najwyżej kilka kilometrów na godzinę wolniej.
Problem z wyprzedzaniem ciężarówki przez ciężarówkę, bierze się stąd, że jeżeli jakiś pojazd jedzie autostradą np. 87 km/h, a za nim jedzie inny kierowca pojazdem ciężarowym z prędkością ograniczoną limiterem (90 km/h), to przy różnicy 3 km/h wyprzedzanie składu ciężarowego będzie trwało… długo. Niemniej nie można wszystkie zwalać na wbudowane ograniczniki, bo też kierowcy ciężarówek często bezrefleksyjnie zabierają się za długotrwałe wyprzedzanie, zupełnie ignorując np. fakt, że w danym momencie jest duży ruch aut osobowych na danej trasie i ze zwyczajnie swoim manewrem ten ruch utrudnią.
Zakaz wyprzedzania – co dokładnie się zmienia?
1 lipca 2023 roku w życie wchodzi nowy zapis w art. 24, w którym pojawią się następujące zapisy:
Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3 (…)zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. (…)
Zakazu nie stosuje się do wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.
Fragment art. 24 Ustawy Prawo o ruchu drogowym
Zakaz wyprzedzania – jak to wygląda na trasach o trzech i więcej pasach ruchu?
O ile sam zakaz wyprzedzania jest w miarę zrozumiały, o tyle przepisy zmieniają również zasady poruszania się drogami typu S i A o więcej niż dwóch pasach ruchu. Stosowne zmiany art. 16 Ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmią następująco:
Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3 (…) lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie, lub drodze ekspresowej o trzech, lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.
Fragment art. 16 Ustawy Prawo o ruchu drogowym
Zwróćmy uwagę, na zapis „…lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 metrów…„. Tu nie ma mowy wyłącznie o pojazdach ciężarowych, ale również o dowolnych pojazdach o długości ponad 7 metrów. Co na dobrą sprawę oznacza w zasadzie każde auto osobowe holujące np. przyczepkę kempingową! Dlatego planując na wakacje wyjazd z taką przyczepką (lub jakąkolwiek inną, ważne jest przekroczenie długości 7 metrów!) pamiętajcie, że wówczas podpadacie pod nowe przepisy i na trasach szybkiego ruchu o trzech i więcej pasach ruchu, możecie się poruszać wyłącznie dwoma, skrajnie prawymi pasami ruchu. Tak, dobrze czytacie, jadąc autem osobowym z przyczepą, jeżeli tylko przekraczacie długość 7 metrów (o co nietrudno w przypadku holowania jakiejkolwiek przyczepki kempingowej), macie zakaz poruszania się lewym pasem na trójpasmowej ekspresówce czy autostradzie!
Zakaz wyprzedzania – jakie kary za jego złamanie?
Pojawienie się nowych przepisów oznacza również pojawienie się nowych kar, za ich złamanie. W przypadku złamania zakazu wyprzedzania dla ciężarówek na dwupasmowych trasach klasy S i A, kierowcy ciężarówek narażają się na mandat 1000 zł (lub 2000 zł w przypadku recydywy) oraz 8 punktów karnych. Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lipca wraca roczny termin ważności punktów. Te zgromadzone od 1 lipca wygasną po roku, a nie dopiero po dwóch latach. Uwaga! Jeżeli kierowca ciężarówki złamie zakaz wyprzedzania wyznaczany przez znaki drogowe B-26 (zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe), już i tak obecne na wielu fragmentach tras ekspresowych i autostrad w Polsce, wówczas mandat jest bez zmian, ale punktacja jest większa: nie 8 a 15 punktów karnych. Nowe przepisy od 1 lipca nic w tej kwestii nie zmieniają, jeżeli w danym fragmencie drogi zakaz jest określany przez znak B-26, to bez względu na to ile pasów ruchu ma dany fragment ekspresówki lub autostrady, kierowca ciężarówki otrzyma 15 punktów karnych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
arthur gordon - 1 lutego 2024
W RFN kierowca cięzarówki ma ograniczony czas na wyprzedzenie kolegi na autostradzie i właściwie robi to jedynie gdy różnica między wołem na prawym pasie a chcącym wyprzedzic jest bardzo znaczna.