Zakaz rejestracji samochodów spalinowych oprotestowany. Polska zmusi UE do zmiany decyzji?
Zakaz rejestracji spalinowych samochodów budzi duże emocje i Polska od samego początku była mu przeciwna. Nasze stanowisko niczego nie zmieniło, ale polskie ministerstwo nie poddaje się i zapowiada dalszą walkę z bezprawnymi, jego zdaniem, decyzjami.
Spis treści
- Kiedy wejdzie zakaz rejestracji samochodów spalinowych?
- Czy będą wyjątki od zakazu rejestracji samochodów spalinowych?
- Polska oprotestuje zakaz rejestracji samochodów spalinowych
- Zakaz rejestracji samochodów spalinowych wprowadzany jest bez głowy?
Kiedy wejdzie zakaz rejestracji samochodów spalinowych?
Przypomnijmy, że zgodnie z decyzją władz Unii Europejskiej, od 2035 roku na terenie wszystkich państw członkowskich, zostanie wprowadzony zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych. Zakaz obejmie pierwszą rejestrację na ternie UE, więc handel używanymi pojazdami spalinowymi oraz ich rejestracja nadal będą dozwolone.
Czy będą wyjątki od zakazu rejestracji samochodów spalinowych?
Tak, w ostatniej chwili Niemcy przeforsowały poprawkę, która pozwoli na rejestrację pojazdów z silnikami spalinowymi, zasilanymi bezemisyjnym paliwem. Chodzi o paliwa syntetyczne, które co prawda powodują niewielką emisję podczas spalania, ale w procesie produkcji zmniejszają ilość dwutlenku węgla w atmosferze, więc uważa się, że mają one neutralny bilans.
Polska oprotestuje zakaz rejestracji samochodów spalinowych
Od początku przeciwna wprowadzenia zakazu dla aut spalinowych była Polska. Jak informowała kilka miesięcy temu minister klimatu Anna Moskwa:
Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym…
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) March 28, 2023
Protest ten na nic się nie zdał i przepisy zostały przegłosowane. Polska minister uważa jednak, że sprawa wciąż nie jest stracona. Jak przekonywała podczas ostatniej rozmowie w Radiu Zet:
Tam nie ma analizy wpływu społecznego i gospodarczego. Z tą decyzją idziemy w najbliższym czasie do TSUE. Ona powinna być w oparciu o jednomyślność, bo wpływa na mix energetyczny, a była w oparciu o większość kwalifikowaną (…) wszystkie te decyzje zostały podjęte błędnie, na podstawie błędnej podstawy formalno-prawnej, a tym samym są nieważnymi dokumentami.
Obecnie Polska może liczyć na wsparcie Węgier przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wcześniej przeciw zakazowi rejestracji aut spalinowych głośno protestowały także między innymi Włochy, ale trudno powiedzieć, czy przyłączą się do stanowiska Polski.
Milicja Obywatelska XD – brzmi jak żart, ale takie tablice już są wydawane w Polsce
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych wprowadzany jest bez głowy?
Pomysł by od 2035 roku można było sprzedawać tylko nowe samochody elektryczne, rzeczywiście sprawia wrażenie mało przemyślanego. Auta elektryczne już teraz osiągnęły ten poziom rozwoju, że wielu kierowców może swobodnie rozważać ich wybór jako jedynego samochodu w rodzinie. Lecz w krajach takich jak Polska, nadal napotykamy wiele problemów, jak wysokie ceny w stosunku do zarobków oraz raczkująca sieć ogólnodostępnych ładowarek. Nie można też zapominać o tym, że produkcja auta elektrycznego jest bardzo szkodliwa dla środowiska (znacznie bardziej niż spalinowego), a przewaga w stosunku do spalinowego pojawia się dopiero po latach eksploatacji, zakładając, że mamy dostęp do zielonej energii.
W przeciwnym razie samochód elektryczny w ogóle nie ma nic wspólnego z ekologią. Rodzi za to problemy dotyczące wykluczenia komunikacyjnego – średni wiek sprowadzonego samochodu do Polski to około 12 lat, a taki elektryk może mieć już bardzo zużytą baterię, zaś jej wymiana będzie droższa od całego samochodu. W momencie przejścia na elektromobilność pojazdy spalinowe mogą znacznie zdrożeć, a ich właściciele nie będą chcieli ich się pozbywać. Przy takim scenariuszu, rynek samochodów używanych skurczy się do niewielkich rozmiarów, a to grozi falą bankructw i zwolnień.
Zwolennicy elektromobilności przekonują, że mamy jeszcze sporo czasu, do 2035 roku pojawi się bez wątpienia technologia, która sprawi, że auta elektryczne będą miały wielkie zasięgi, pozwolą na błyskawiczne ładowanie, a do tego będą przystępne cenowo. Taki scenariusz jest możliwy, ale to tylko gdybanie, na którym nie można opierać decyzji mających tak ogromne skutki ekonomiczne i społeczne. Unia Europejska mimo to decyzję o nie oparła.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: