Zaczęło się
Albert Park, Melbourne, Australia - w samo południe rozpoczyna się 60-ty sezon F1.
Pierwszy weekend Formuły 1 w sezonie 2009 w Melbourne rozpoczął się dzisiaj nad ranem czasu polskiego. Na ulicznym, szybkim torze w Albert Park było 18oC, a temperatura toru w samo południe wynosiła 26oC. Tor jest dość brudny i w trakcie piątkowych sesji zupełnie nienagumowany, co zdecydowanie nie ułatwia pracy kierowcom. Przyczepność będzie się oczywiście zmieniać w trakcie weekendu.
Jako jeden z pierwszych, na okrążenie instalacyjne wyjechał z garażu Robert Kubica. W przeciwieństwie do swojego kolegi z zespołu Nicka Heidfelda, Polak nie miał zainstalowanego w swoim bolidzie KERS. Tak jak zresztą przewidywano, nie wszystkie zespoły używają systemu odzyskiwania energii kinetycznej. Oczywiście używanie go nie jest obligatoryjne i system może zostać zdemontowany przed kwalifikacjami.
Nadal trwa dyskusja na temat budowy dyfuzorów w bolidach zespołów Brawn GP, Williams i Toyota. Protest złożony przez Ferrari, Renault i Red Bull został rozpatrzony przez sędziów, którzy rozwiązanie uznali za zgodne z przepisami. Protestujące ekipy zapowiedziały apelację. W związku z tym, wyniki GP Australii i następne mogą być prowizoryczne, aż do momentu podjęcia ostatecznej decyzji przez władze.
W trakcie pierwszej sesji treningowej finałowa walka rozgrywała się między zespołami Brawn GP, Williams i Ferrari. Świetny czas używając super miękkich opon osiągnął Kimi Raikkonen. W połowie sesji doskonałe wyniki odnotowywali także kierowcy Brawn GP – Jenson Button i Rubens Barrichello, mimo że ich bolidy jechały na oponach z twardszej mieszanki. Na pięćdziesiąt sekund przed zakończeniem sesji najlepszy czas zapisał na swoim koncie Nico Rosberg. Już wcześniej Kazuki Nakajima po wymianie uszkodzonej opony, powrócił na tor aby w konsekwencji uplasować się tuż za swoim kolegą z zespołu.
Sebastian Vettel w garażu |
fot. Red Bull
|
Nie miał dzisiaj szczęścia młody kierowca zespołu Red Bull Sebastian Vettel. Już po 45 minutach sesji na zakręcie numer 7 usterka układu hydraulicznego uniemożliwiła mu powrót do boksu. Samochód musiał zostać usunięty z toru, co było równoznaczne z zakończeniem jego uczestnictwa w treningu.
Niespodziewanie słabo pojechali kierowcy BMW Sauber, zajmując jedenastą i trzynastą lokatę. Lewis Hamilton ewidentnie miał kłopoty ze złapaniem znanego nam do tej pory rytmu ustanawiając dopiero szesnasty czas. Kilku zawodników, w tym także obydwaj kierowcy Ferrari – Kimi Raikkonen i Felipe Massa musieli pogodzić się z przymusowymi wycieczkami poza tor, co zdecydowanie świadczy, że nowe bolidy niełatwo wybaczają błędy.
Wyniki pierwszej sesji treningowej:
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Różnica |
Liczba okrążeń |
1 |
16 |
1:26.687 |
– |
19 |
||
2 |
17 |
1:26.736 |
0.049 |
21 |
||
3 |
4 |
1:26.750 |
0.063 |
24 |
||
4 |
23 |
Brawn GP |
1:27.226 |
0.539 |
21 |
|
5 |
2 |
1:27.453 |
0.766 |
15 |
||
6 |
22 |
Brawn GP |
1:27.467 |
0.780 |
12 |
|
7 |
3 |
1:27.642 |
0.955 |
24 |
||
8 |
10 |
1:27.710 |
1.023 |
24 |
||
9 |
20 |
1:27.993 |
1.306 |
20 |
||
10 |
7 |
1:28.123 |
1.436 |
16 |
||
11 |
6 |
1:28.137 |
1.450 |
20 |
||
12 |
9 |
1:28.142 |
1.455 |
21 |
||
13 |
5 |
1:28.511 |
1.824 |
22 |
||
14 |
21 |
1:28.603 |
1.916 |
16 |
||
15 |
12 |
Toro Rosso |
1:28.785 |
2.098 |
27 |
|
16 |
1 |
1:29.042 |
2.355 |
18 |
||
17 |
14 |
1:29.081 |
2.394 |
7 |
||
18 |
8 |
1:29.461 |
2.774 |
25 |
||
19 |
11 |
Toro Rosso |
1:29.499 |
2.812 |
21 |
|
20 |
15 |
Red Bull |
1:32.784 |
6.097 |
4 |
Druga sesja treningowa zakończyła się także zwycięstwem Nico Rosberga z zespołu Williams. W ostatnich minutach wyznaczonego czasu po torze poruszało się dwadzieścia samochodów. Właśnie w największym nasileniu ruchu Rubensowi Barrichello z nowego zespołu Brawn GP udało się uzyskać drugi czas tej sesji. Mark Webber, który zajął dopiero siedemnastą pozycję w pierwszej sesji treningowej zdecydowanie poprawił swój czas, co dało mu wysoką czwartą lokatę w drugiej rundzie.
Po pierwszym treningu dziwiła nieco różnica jaka pojawiła się pomiędzy osiągnięciami Heikki Kovalainena i Lewisa Hamiltona. Oczywiście wynikać ona mogła z różnych programów prac jakie wyznaczone zostały kierowcom. W drugiej piątkowej sesji zawodnicy McLaren Mercedes mieli już jednak zbliżone czasy, dające im dopiero siedemnastą i osiemnastą pozycję. Po wcześniejszej sesji odkryto podobno uszkodzenie podłogi bolidu Lewisa Hamiltona, ale nie wydaje się, żeby po dokonanej naprawie Mistrz Świata radził sobie lepiej na torze w Albert Park.
Za zdecydowanie nieudany, będzie dzisiejszy dzień uważał Sebastian Vettel, który na wyjeździe z zakrętu nr 3 znalazł się na trawie i niestety zgasił silnik dzięki czemu powtórnie musiał przerwać trening.
F1.09 w garażu |
fot. BMW Sauber
|
Robert Kubica i Nick Heidfeld poprawili swoje czasy w drugiej sesj,i ale niestety nie przyniosło im to awansu w klasyfikacji. Robert narzekał w połowie sesji, że samochód w zasadzie się nie prowadzi i poprawienie ustawień balansu nie pomaga. Do walki o najlepsze rezultaty włączył się za to zespół Toyoty. Zarówno Jarno Trulli, jak i Timo Glock na początku drugiego treningu uzyskiwali jedne z najlepszych czasów.
Po dzisiejszych próbach wygląda jakby rzeczywiście miał pojawić się nowy układ sił na torach Formuły 1. Trudno także powstrzymać się od przemyśleń na temat tego jaki wpływ na wyniki zespołów ma poddawana protestom budowa dyfuzorów w bolidach Williamsa, Toyoty i Brawn GP. Sam Robert Kubica stwierdził po dzisiejszych próbach, że chciałby, żeby jego samochód wyposażony był tak samo. Niewątpliwie piątek był dniem triumfu zespołu Franka Williamsa i blisko za nim podążających Brawn GP i Toyoty. Nie ferujmy jednak wyroków, przecież po pierwszych treningach więcej jest pytań niż odpowiedzi.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Czas |
Różnica |
Liczba okrążeń |
1 |
16 |
1:26.053 |
– |
36 |
||
2 |
23 |
1:26.157 |
0.104 |
38 |
||
3 |
9 |
1:26.350 |
0.297 |
42 |
||
4 |
14 |
1:26.370 |
0.317 |
30 |
||
5 |
22 |
1:26.374 |
0.321 |
38 |
||
6 |
10 |
1:26.443 |
0.390 |
42 |
||
7 |
17 |
1:26.560 |
0.507 |
33 |
||
8 |
15 |
1:26.740 |
0.687 |
19 |
||
9 |
20 |
1:27.040 |
0.987 |
29 |
||
10 |
3 |
1:27.064 |
1.011 |
35 |
||
11 |
4 |
1:27.204 |
1.151 |
32 |
||
12 |
7 |
1:27.232 |
1.179 |
28 |
||
13 |
21 |
1:27.282 |
1.229 |
32 |
||
14 |
6 |
1:27.317 |
1.264 |
34 |
||
15 |
5 |
1:27.398 |
1.345 |
36 |
||
16 |
11 |
Toro Rosso |
1:27.479 |
1.426 |
36 |
|
17 |
2 |
McLaren-Mercedes |
1:27.802 |
1.749 |
35 |
|
18 |
1 |
McLaren-Mercedes |
1:27.813 |
1.760 |
31 |
|
19 |
8 |
1:27.828 |
1.775 |
35 |
||
20 |
12 |
Toro Rosso |
1:28.076 |
2.023 |
33 |
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: