
Za przegląd samochodu zapłacimy dużo więcej? Branża motoryzacyjna wspiera protest diagnostów
Okresowe badanie techniczne to rutynowa czynność, jaką raz w roku wykonuje każdy właściciel pojazdu. Cena przeglądu samochodu osobowego wynosi obecnie łącznie 99 złotych. Stawka ta obowiązuje od 17 lat. To, jak przekonują właściciele stacji kontroli pojazdów, stawka nieadekwatna do obecnych realiów.
Przegląd techniczny samochodu to obowiązek, z którego raz do roku musi się wywiązać każdy właściciel auta. Kwota, jaką trzeba zostawić u diagnosty jest sztywno ustalona. W przypadku zwykłego samochodu osobowego (bez instalacji LPG) wynosi ona 98 złotych brutto + 1 złoty opłaty ewidencyjnej. To, jak przekonują właściciele stacji kontroli pojazdów, stawka nieadekwatna do obecnych realiów.
Właśnie z tego powodu 18 listopada odbył się protest pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Oprócz petycji w sprawie waloryzacji opłat za badanie techniczne na ręce przedstawicieli KPRM złożono 3384 deklaracji poparcia.
Odpowiednia diagnostyka pojazdów, opierająca się na nowoczesnym sprzęcie i dostępie do najnowszych rozwiązań jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa na drodze. W sytuacji, gdy prowadzenie stacji kontroli pojazdów praktycznie przestaje być rentowne, tego istotnego elementu motoryzacyjnego ekosystemu może zabraknąć. Jak przekonują autorzy petycji, ewentualna podwyżka ceny badania technicznego nie będzie dotkliwa dla polskich kierowców. Już teraz pensja minimalna pozwala na wykonanie 28 badań. Dla porównania, 17 lat temu za minimalną płacę mogliśmy opłacić zaledwie osiem kontroli stanu technicznego.

Branża motoryzacyjna wspiera protest diagnostów
Na problem nieadekwatnych opłat środowisko badań technicznych zwraca uwagę już od dłuższego czasu. Protest, którego organizatorem była Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów spotkał się z poparciem szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej. Do protestu włączyli się między innymi przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Związku Dealerów Samochodów, Serwisu Motoryzacyjnego, Nowoczesnego Warsztatu i wiele innych.

Obecne stawki za badanie techniczne w Polsce są jednymi z najniższych w Europie. Po przeliczeniu na złotówki w Belgii to koszt ok. 270 złotych, w Hiszpanii od 160 do 190 złotych, a w Niemczech nawet 540 złotych. Uczestnicy protestu zwracają uwagę, że w ostatnich latach, w przeciwieństwie do opłat za badanie techniczne, znacząco wzrosły koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Chodzi tu nie tylko o większe koszty pracy, ale również postęp w branży motoryzacyjnej, który wymusza kolejne inwestycje w zdobycie aktualnej wiedzy i zakup najnowszego sprzęt. Bieżące roczniki samochodów są zdecydowanie bardziej zaawansowane niż te, wyprodukowane przed siedemnastoma laty, a dziejąca się na naszych oczach elektromobilna rewolucja tylko wzmocni ten trend.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: