Z Formuły E do Rajdu Dakar. Jak Audi chce zelektryfikować pustynię?
Audi przygotowuje się do swojego debiutu w słynnym Rajdzie Dakar, który nastąpi w styczniu 2022 roku. Nie będzie to jednak zwykły debiut. To ma być debiut, który zelektryfikuje wszystkich. I to dosłownie...
Innowacyjny, koncepcyjny prototyp budowany specjalnie z myślą o najtrudniejszym na świecie rajdzie typu cross-country, jest już niemal skończony. Pierwsze testy są planowane jeszcze w pierwszej połowie tego roku.
Prototyp wykorzystuje zespół generatora-silnika (motor-generator unit – MGU), który Audi opracowało od podstaw z myślą o wyścigach Formuły E w sezonie 2021. Wykorzystane zostaną trzy silnik. Andreas Roos, zarządzający projektem w ramach zobowiązań koncernu do wystawienia fabrycznego zespołu w sportach motorowych, powiedział:
Będziemy mieli jeden MGU na przedniej osi i jeden na osi tylnej. Trzeci MGU służyć będzie jako generator do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Oczywiście musimy wprowadzić modyfikacje, ponieważ pustynia dostarcza zupełnie innych wyzwań niż wyścigi Formuły E, w których w tym sezonie uczestniczymy. Będziemy się mierzyć z piaskiem, bardzo długimi etapami, tzw. hopkami, ale w zasadzie możemy bazować na doświadczeniu z Formuły E i z naszych prototypów Le Mans z e-tron quattro na czele.
{{ gallery(3215) }}
Przeczytaj też: Audi wystartuje w Rajdzie Dakar! I to elektrykiem!
Akumulator wysokiego napięcia, który zostanie użyty w samochodzie przygotowywanym na Rajd Dakar, będzie opracowany przez Audi we własnym zakresie. W Formule E jest inaczej: to element dostarczany przez jednego dostawcę dla wszystkich zespołów biorących udział w tej serii wyścigów. Energię do ładowania akumulatora dostarczy natomiast czterocylindrowy silnik TFSI rodem z DTM.
Ważne jest to, że układ napędowy jest w pełni elektryczny. Silnik TFSI będzie wykorzystywany tylko do ładowania akumulatorów na odcinkach specjalnych. Akumulatory muszą być ładowane podczas jazdy, ponieważ na pustyni nie ma obecnie innych możliwości, by to zrobić. Audi planuje, że na wszystkich odcinkach dojazdowych samochód będzie jeździł wyłącznie na napędzie elektrycznym.
{{ gallery(3214) }}
Przeczytaj też: Q Motorsport – Audi po raz pierwszy weźmie udział w najcięższym rajdzie świata
Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za wszystkie działania Audi w zakresie sportów motorowych, wyznał:
Zgłaszając swoje uczestnictwo w Rajdzie Dakar 2022, pozostajemy wierni naszej filozofii wystawiania najpierw w sportach motorowych nowych rozwiązań technicznych, które są przełomowe i które w przyszłości mogą być użyte w samochodach produkowanych seryjnie.
W naszej rajdowej historii był to na przykład układ napędowy quattro, a teraz, w Rajdzie Dakar, przetestujemy w ekstremalnych warunkach podzespoły przyszłych elektrycznych układów napędowych.
Ukończenie prac nad pierwszym prototypem Audi na Rajd Dakar planowane jest na koniec czerwca, a w lipcu odbędzie się jego światowa premiera. Następnie, jeszcze przez Rajdem Dakar, który startuje w styczniu 2022 roku, planowana jest faza intensywnych testów.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: