Wyższe opłaty za przejazd autostradą A2. GDDKiA twierdzi, że są nieuzasadnione
Od 10 stycznia 2022 roku kierowcy jadący autostradą A2 muszą liczyć się z większymi opłatami. To kolejna podwyżka w ciągu ostatnich dwóch lat. Stanowisko w tej sprawie zajęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Od 10 stycznia 2022 roku kierowcy jadący trasą Nowy Tomyśl- Konin muszą liczyć się z większymi opłatami. Kierowcy samochodów osobowych za przejazd każdego z trzech 50-kilometrowych odcinków będą musieli zapłacić 25 złotych (dotychczas było to 23 złotych). Łącznie za około 150-kilometrową trasę trzeba więc zapłacić 75 złotych.
Przedstawiciele autostrady twierdzą, że zmiana cen jest podyktowana wzrostem kosztów jej utrzymania, obsługą kredytów oraz rosnącą inflacją. W ocenie GDDKiA wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy.
Wyższe opłaty za przejazd autostradą A2. GDDKiA twierdzi, że są nieuzasadnione
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że wyższe ceny mogą prowadzić do przeniesienia części ruchu na okoliczne drogi lokalne. Byłoby to sprzeczne z założeniami, jakie przyświecały budowie autostrady. Przy okazji zwrócono też uwagę na fakt, że podobne trasy zarządzane przez GDDKiA od lat objęte są stałymi stawkami, podczas gdy zarządca A2 podniósł ceny już po raz drugi od wybuchu pandemii:
Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji AWSA w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. W stanowisku przesłanym do AWSA wskazaliśmy wątpliwości w zakresie stosowanej przez AWSA strategii osiągania stawki optymalnej.
Niestety, opinia GDDKiA nie oznacza to żadnych realnych korzyści dla kierowców. Jak słusznie zauważono w komunikacie, zgodnie z umową koncesyjną nie może ona wpływać na kwoty stawek ustalanych przez koncesjonariusza autostrady A2.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: