
Ceny paliw – UOKiK zbada wysokość marży Lotosu
Senator Krzysztof Brejza zaniepokoił się cenami paliw. Jego zdaniem wysokość marży Lotosu wzrosła o 700 procent. Prezes UOKiK w najbliższym czasie zbada temat.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zainteresowała wysokość marży na paliwa sprzedawane na stacjach Lotos, a także wzrost marży rafineryjnej całej grupy. Prezes poprosił o wyjaśnienia.
Wniosek o kontrolę UOKiK złożył senator Krzysztof Brejza. Jego zdaniem wysokość marży rafineryjnej koncernu pokazuje, że od momentu agresji militarnej Rosji na Ukrainę Lotos podniósł prawie o 700 proc.
Senator argumentował w swoim wniosku, że ceny paliw przekroczyły barierę 8 zł za litr. W związku tym wniósł o przeprowadzenie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pilnej kontroli z związku z tym, że jest zawyżana wysokość marży rafineryjnej paliw koncernu Lotos oraz pilnej kontroli w podobnym zakresie w koncernie PKN Orlen.

W tej chwili dzienna modelowa wysokość marży rafineryjnej, czyli różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami zakupu surowców, wynosi w Lotosie ok. 34 dolary za baryłkę ropy. Na początku stycznia 2022 roku wynosiła zaledwie ok. 2 dolarów.
Zobacz: Ceny paliw w hurcie tanieją. Jest szansa na tańsze tankowanie?
Rzecznika UOKiK poinformowała, że w związku z informacjami dotyczącymi marży modelowej Lotosu prezes UOKiK zamierza wstąpić do spółki w celu uzyskania informacji na ten temat.
Informacje na temat wzrostu marży Lotosu można łatwo potwierdzić. Są to jawne dane publikowane na stronie internetowej koncernu – zakładka z informacjami dla inwestorów „dzienna modelowa marża rafineryjna”.
Spoglądając na wykres można potwierdzić obserwacje ekspertów z branży – doszło do radykalnego wzrostu marży. W podobny sposób wzrosły wskaźniki w Orlenie. Tymczasem Lotos opublikował kilka dni temu oświadczenie w tej sprawie.
„W imieniu Grupy LOTOS S.A. informujemy, że od początku konfliktu na wschodzie spółka nie podjęła żadnych działań mających na celu maksymalizację marży osiąganej na przerobie ropy naftowej. Aktualny jej poziom wynika z otoczenia makroekonomicznego, które jednakowo obowiązuje wszystkich uczestników rynku. Sugerowanie, że spółka próbuje wykorzystać sytuację do osiągania dodatkowych zysków, uznajemy za pozbawione jakichkolwiek podstaw i dalece krzywdzące. Zwłaszcza w obliczu wielomilionowego wsparcia, jakie poprzez swoją fundację koncern przeznacza na pomoc obywatelom Ukrainy”.
– możemy przeczytać w komunikacie Lotosu.
Spółka prostuje również informacje dotyczące danych dostępnych na stronie:
„Przywołany wskaźnik marży modelowej, jak sama nazwa wskazuje, wynika z przyjętego przez spółkę modelu. Ten z kolei opiera się na uproszczonych założeniach, które są najbardziej zbliżone do faktycznej marży rafineryjnej w czasie, kiedy rynki są stabilne i przewidywalne. Tymczasem najpierw pandemia, a teraz wojna na Ukrainie znacząco tę równowagę zachwiały. Model ten zakłada m.in. przerób w 100% ropy rosyjskiej, a tak aktualnie nie jest. Nie uwzględnia natomiast kosztu CO2, ogromnego kosztu transportu morskiego, instrumentów zabezpieczeniowych typu hedge czy też zmiany kursu dolara. Dodajmy, że płacimy za ropę w dolarach, a cena na stacjach jest w złotówkach.”
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: