Wyścigowa marka Radical już w Polsce – galeria i film
Ktoś zna model SR3? A może SR8? Do tej pory wiedza o marce Radical Sportscars była w Polsce znikoma. Teraz ma się to zmienić, bo na krajowy rynek z impetem wkracza importer tych rasowych wyścigówek. Organizuje szkolenia, niebawem dedykowany puchar, a SR3 mamy zobaczyć na kilku imprezach motoryzacyjnych.
Dwa dni temu odbyła się oficjalna prezentacja modelu SR3. Samochody brytyjskiej marki Radical Sportscars są już dostępne w Polsce, a wyłącznym dystrybutorem jest importer z siedzibą w Sopocie. Wszystkie modele posiadają homologację drogową w całej Unii Europejskiej.
Bolidy Radical są stworzone do jazdy po torze. |
fot. Radical
|
Podstawowe modele
SR3 RS to bestseller marki (wyposażenie standardowe i opcjonalne w załączniku poniżej). Najnowsza generacja z 2009 roku ma sztywniejszą strukturę i mocniejsze silniki Powertec w wariantach pojemności 1340 cm3 (210 KM) oraz 1500 cm3 (260 KM – obie jednostki bazują na rozwierconym silniku z motocykla wyczynowego Suzuki) skonfigurowane z sekwencyjną skrzynią biegów sterowaną łopatkami. W oparciu o startujący w Le Mans w najszybszej klasie prototypów model Radical SR9 zaprojektowano również nowy pakiet aerodynamiczny. Samochód został wyposażony w udoskonaloną klatkę i strefy zgniotu zgodnie z normami bezpieczeństwa FIA. Zmodyfikowano też deskę rozdzielczą, jednostkę zarządzającą silnikiem i zastosowano amortyzatory o zmniejszonym tarciu. Wysoka moc pozwala ważącemu niewiele ponad pół tony bolidowi na sprint do setki w mniej niż trzy sekundy.
Radical SR3 RS szykuje się na start. |
fot. Radical
|
W modelu SR8 LM z kolei kryje się silnik 2,8 l. V8 o mocy 460 KM, transaxle i szpera. Stosunek mocy do masy jest o ¼ lepszy niż w przypadku Bugatti Veyrona.
W 2005 roku Radical ukończył rozwój modelu SR9, który od tego czasu co rok startuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, w prestiżowej klasie LMP2.
Elementy składowe
Począwszy od komputerowego projektu, prototypu, rozwoju, poprzez wytwarzanie poszczególnych podzespołów i kompozytów, aż po budowanie silników i ostateczny montaż – prowadzony jest w fabryce w Peterborough w Wielkiej Brytanii. Zespół stu dziesięciu techników buduje wszystkie samochody ręcznie. Pod jednym dachem wytwarzane jest nadwozie z włókna szklanego (bądź węglowego), elementy aerodynamiczne z włókna węglowego, a nawet wykonane z tego samego materiału lusterka. Dedykowani specjaliści szlifują ręcznie elementy zespołu napędowego (z dokładnością do 20 mikronów). Stworzona specjalnie w tym celu firma-córka Powertec projektuje i buduje silniki. Radical wybrał wydajne jednostki, stosowane zarówno w motocyklach (Suzuki) jak i samochodach (Honda), choć ciężko poznać pierwotny projekt, z którego pozostał właściwie tylko blok: reszta to wyczynowe rozwiązania przejęte wprost z Formuły 1 i czołowej serii motocyklowej Superbike. Ostateczny efekt to zasługa współpracy z Cosworth i Quaife. Za ogumienie – slicki i deszczówki – odpowiada Dunlop, a w kwestii smarów, olejów i paliw Radical polega na Shell’u.
Wyścigowe wnętrze pojazdu. |
fot. Radical
|
A zaczęło się od…
W 1996 roku dwóch brytyjskich inżynierów – Mick Hyde i Phil Abbott – postanowili stworzyć samochód, który przy stosunkowo niedużych kosztach i prostych rozwiązaniach będzie bezkompromisowym bolidem. Chodziło o to, by auto nie dawało szans konkurencji na torze, a potem jeszcze na własnych kołach legalnie podwiozło pod dom. Dzisiaj mając na koncie ponad tysiąc sprzedanych autorskich konstrukcji, Radical uchodzi za lidera wśród producentów samochodów wyścigowych na świecie. Bolidy z żółtym R ścigają się w jedenastu firmowych seriach wyścigowych na torach całego świata, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii oraz w europejskiej serii wytrzymałościowej Shell Racing Solutions Radical European Masters. Zespoły z jednym lub dwoma kierowcami występują na torze jako preludium do wyścigów Le Mans Series na Spa-Francorchamps, Silvertone oraz Hungaroringu, oraz odwiedzają inne tory: Nürburgring, Zandvoort oraz Yas Marina w Abu Dabi. Inne europejskie serie wyścigowe marki Radical prowadzone są w Czechach, Niemczech, Holandii i Szwecji. W Polsce importer planuje rozpoczęcie własnej serii wyścigowej w 2011 roku.
Radical Racing Academy i polska seria wyścigowa
Dla tych, którzy nie są jeszcze zdecydowani na posiadanie Radicala na własność za jedyne 60 tysięcy euro (netto), a chcieliby poczuć jego osiągi na własnej skórze, przewidziano szkolenia na Torze Poznań: od półtoragodzinnej „zachęty”, do całodniowych sesji sam na sam z bolidem i instruktorem. Do dyspozycji uczestnika jest nowy egzemplarz modelu SR3 RS, zawodniczy kombinezon, bielizna, kask, HANS, rękawice, buty, profesjonalny zespół instruktorów (z wielokrotnym Mistrzem Polski Wyścigów Samochodowych Maciejem Marcinkiewiczem i zawodnikiem driftu Maciejem Polodym).
Taki, „kobiecy” kombinezon już na Ciebie czeka! |
fot. Frendl
|
Polska seria wyścigowa ma stać się główną atrakcją wyścigów płaskich w Polsce; w pierwszym sezonie na starcie ma stanąć kilkanaście zespołów – zarówno komercyjnych, jak i prywatnych.
Gdzie zobaczysz Radicala SR3 w 2010 roku:
10-11.04 – Olsztyn Motor Show
17-25.04 – Manufaktura Car Show w Łodzi
25-27.06 – Katowice Motor Show
7-12.07 – Rage-Race
17.09 – runda Wyścigowych Górskich Mistrzostw Polski, Rościszów / Załóż
Grudzień – Rajd Barbórki
Ciekawostki:
– silnik SR3 waży ok. 80 kg i pochodzi z motocykla Suzuki Hayabusa;
– hamulce oraz obręcze są produkcji Radical, produkowane są w Pitersborough;
– pojedynczy egzemplarz Radicala składa się z około tysiąca elementów;
– Radical SR8 Supersport pokonał pętlę Nordschleife na niemieckim Nürburgring w 6 minut 48 sekund, zyskując miano najszybszego produkcyjnego samochodu na świecie;
– najtańszy wariant akademi Radical w Polsce to koszt 1500 zł za 6 okrążeń na torze Poznań
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: