Wyrafinowana geometria – Mercedes Benz Museum
Muzeum jednej z najstarszych samochodowych marek powstało w Stuttgarcie, siedzibie koncernu Daimler AG. Projekt budynku wykonała holenderska pracowania UN Studio, jedno z najbardziej innowacyjnych biur architektonicznych, które zaprojektowało także m.in. Most Erazma Erasmus Brücke w Rotterdamie.
![]() |
fot.UN Studio
|
Muzeum Mercedesa w Suttgarcie jest wymieniane pośród najciekawszych i najlepszych realizacji architektonicznych ostatnich lat.
John Glacey z „The Independent” określił je mianem „komputerowego baroku”. Podstawa struktury tego interesującego architektonicznie budynku muzealnego przypomina kształtem trójlistną koniczynkę.
W środku, pomiędzy wybrzuszonymi formami, znajduje się trójkątne atrium, od którego rozchodzą się sale wystawowe. Całość – od parteru po dach – ma kształt zawijającej się spiralnie śruby.
![]() |
fot. UN Studio
|
Zwiedzający nie rozpoczynają swojej wędrówki na parterze, lecz windami docierają do najwyższego punktu muzeum i stamtąd, pokonując zakręty, schodzą w dół.
Ekspozycje uporządkowano chronologicznie, zgodnie z wiekiem samochodów. Wystawy łączą ze sobą przecinające się platformy, co pozwala gościom zmieniać trasy.
Można prześledzić rozwój marki i mitu Mercedesa dwutorowo – od strony samochodu i kolekcji lub historii ujętej w „Pokoje Legend”.
![]() |
fot. UN Studio
|
Powierzchnia wystawowa Muzeum to 35000 m². Budynek ma wysokość 47,5m. Dzięki spiralnej formie, sale wystawowe o szerokości 33m, nie potrzebują podpierających stropu kolumn.
Na 9 poziomach łącznie zaprezentowano 160 pojazdów a oglądać je może w jednym czasie 1.200 osób. Budowa pochłonęła 150 milionów EUR. Przed głównym wejściem do zakładów DaimlerChrysler w Untertürkheim w Stuttgarcie powstał nowy świat Mercedesa-Benza, „Mercedes-Benz-Welt”. Z otwarciem nowego obiektu Mercedes-Benz Welt trafiono dokładnie na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2006r..
![]() |
fot. UN Studio
|
Nowe muzeum zastąpiło swojego poprzednika: Mercedes-Benz Museum mieszczące się w historycznych zakładach firmy w Untertürkheim i kontynuuje jego tradycje. Ekspozycja obrazuje ponad 120 lat historii motoryzacji.
Można zobaczyć pierwsze automobile świata projektu Karla Benza i Gottlieba Daimlera, pierwszego mercedesa i kolejnych 160 samochodów, które stworzyły mit tej marki. Miedzy innymi można podziwiać pierwsze samochody wyścigowe jak np. „Blitzen-Benz” Benz Błyskawica, którym Bob Burman w 1911 w Daytona Beach ustanowił rekord świata z prędkością 228 km/h.
Znajdują się tu limuzyny i wozy sportowe z lat 20-tych i 30-tych. Przykładami są: samochód cesarski, wóz sportowy z kompresorem z 500 K roadster. „Srebrne strzały” po wojnie zapisały dla Mercedesa-Benza wiele chwalebnych kart w historii wyścigów samochodowych. Mercedes-Benz 300 SL coupè z drzwiami jak skrzydła stał się legendą. Wystawa, ukazująca milowe kamienie techniki, wzornictwo przyszłości i niezwykłą historię, mieszcząca się w tak niezwykłym budynku z pewnością może zafascynować.
Pracownia architektoniczna: http://www.unstudio.com/projects/year/2006/1/139
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: