
Wyprzedzanie z prawej strony lub prawym pasem a przepisy ruchu drogowego
Aby bezbłędnie zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy wcale nie trzeba znać Kodeksu drogowego. Wystarczy zapoznanie się z pytaniami egzaminacyjnymi i trochę wiedzy ogólnej na temat zasad panujących na drodze. Nic dziwnego, że kierowcy w pewnych sytuacjach podejmują decyzje „na czuja” albo podpierają się tym, co gdzieś kiedyś usłyszeli. A wystarczy znaleźć trochę wolnego czasu i przewertować ustawę Prawo o ruchu drogowym. Ale uwaga - trzeba zrobić to bardzo uważnie, ponieważ niektóre zapisy bywają zagmatwane, a inne zaskakująco wręcz lakoniczne w swoich wyjaśnieniach.
Niedawno pod jednym z naszych artykułów (Wyprzedzanie na autostradzie pasem awaryjnym) pojawił się komentarz oburzonego czytelnika:
Od kiedy jest dozwolone wyprzedzanie prawym pasem na autostradzie o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku? Muszą być 3 pasu ruchu!!!
Zgadzacie się z tym komentatorem? Jeśli tak, to czytajcie dalej.
Droga, jezdnia, pas ruchu – jak rozróżnić te pojęcia?
Zacznijmy od sięgnięcia do ustawy Prawo o ruchu drogowym. W art. 24 znajdziemy zasady dotyczące wyprzedzania, a w ust. 10 informacje na temat wyprzedzania innego uczestnika ruchu z jego prawej strony.
10. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
1) na jezdni jednokierunkowej;
2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Nasz komentator jednoznacznie odnosi się do pkt. 2 cytowanego ustępu, ale nie ma świadomości istnienia fragmentu mówiącego o „jezdni dwukierunkowej”. Mamy wrażenie, że większość kierowców tak robi, a przynajmniej większość tych, którzy wiedzą, że z prawej strony można wyprzedzać w określonych sytuacjach. Niektórzy uważają, że dozwolone jest to wyłącznie w terenie zabudowanym, a są i tacy według których nigdy nie wolno tego robić.
Aby prawidłowo zinterpretować interesujący nas zapis ustawy Prawo o ruchu drogowym, musimy najpierw przypomnieć sobie co to jest jezdnia i czym różni się jednokierunkowa od dwukierunkowej. Jak czytamy w art. 2, pkt 6:
6) jezdnia – część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów; określenie to nie dotyczy torowisk wydzielonych z jezdni;
A czymże, w takim razie, jest droga? W pkt 1 tegoż artykułu czytamy:
1) droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;
Pora dodać dwa do dwóch – droga to cały obszar, w ramach którego odbywa się ruch, a jego częścią jest jezdnia. Jezdnia może być dwukierunkowa (czyli z pasami ruchu dla pojazdów poruszających się w przeciwnych kierunkach) albo jednokierunkowa (z pasami dla ruchu tylko w jednym kierunku). W tym drugim przypadku mamy zwykle do czynienia z dwoma jezdniami położonymi równolegle względem siebie (wyjątek to drogi jednokierunkowe).
Teraz rozumiecie? Autostrada lub droga szybkiego ruchu to zawsze droga z dwoma jezdniami jednokierunkowymi. Art. 24, ust. 10, pkt 1 wyraźnie wskazuje, że w takiej sytuacji wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone i nie ma tu rozróżnienia na liczbę pasów ruchu. Dotyczy ono tylko jezdni dwukierunkowych, a więc takich, gdzie pasy ruchu dla pojazdów poruszających się w przeciwnych kierunkach nie są w żaden sposób oddzielone (barierkami, pasem zieleni, itp.). Wtedy rzeczywiście muszą być przynajmniej trzy pasy ruchu dla jednego kierunku, abyśmy mogli wyprzedzić inny pojazd z prawej strony.
W jakich warunkach można wyprzedzać prawym pasem?
Jeśli czytaliście uważnie cytowany fragment art. 24 zwróciliście uwagę, że mówi on o konieczności „zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7”. Pierwszy z nich to ogólne zasady dotyczące wyprzedzania w każdych okolicznościach. Z naszego punktu widzenia bardziej istotny jest ust. 7:
7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
1) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia;
2) na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi;
3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
Nietrudno się domyślić skąd wzięły się takie zapisy – nie wiemy co znajduje się za wzniesieniem lub ostrym zakrętem. W takiej sytuacji szybka jazda, szczególnie prawym pasem, którym może poruszać się znacznie wolniejszy pojazd, jest zwyczajnie niebezpieczna.
Ostatnim zapisem, na który musimy zawrócić uwagę, to sam początek ust. 10 z art. 24, który mówi, że:
dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu
W ten, nieco lakoniczny sposób, ustawodawca zwraca naszą uwagę na obecność wyznaczonych pasów ruchu. Jeśli ich nie ma, a jezdnia jest na tyle szeroka, aby dwa pojazdy mogły poruszać się obok siebie w tym samym kierunku, to nie możemy wyprzedzać innych uczestników ruchu (poruszających się pojazdami silnikowymi) z prawej strony.
Wyprzedzanie z prawej strony – rób to z głową
Pomimo tego, że w większości sytuacji możemy wyprzedzać inne samochody prawym pasem, należy podchodzić do tego bardzo ostrożnie. Pojazdy szybsze powinny, z definicji, poruszać się lewym pasem, więc nasz manewr może być zaskoczeniem dla innych kierujących (szczególnie, że wielu z nich nie wie, że jest to dozwolone). Istnieje też ryzyko, że wolniej jadący kierowca będzie nam chciał ustąpić miejsca i zjedzie na prawo dokładnie w tym momencie, w którym rozpoczniemy manewr wyprzedzania. Pamiętajmy więc o zasadach ograniczonego zaufania oraz zachowania szczególnej ostrożności.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
to mało widziałeś
Anonymous - 5 marca 2021
które ciężarówki jeżdżą 100km/h? bo ja takiej nie widziałem, a jestem kierowcą właśnie ciężarówki i to już 10 lat
Anonymous - 5 marca 2021
Nie powinieneś jechać lewym pasem, kiedy prawy jest wolny. Gdybyś jeździł zgodnie z przepisami, nikt nie musiałby wyprzedzać Cię z prawej strony. Stwarzasz niebezpieczne sytuacje, jeszcze uznajesz, że wszyscy powinni jechać za Tobą do czasu aż opuściłsz autostradę.
Anonymous - 5 marca 2021
Moze i powinno. Ale z mojego doswiadczenia a podróżowałem A4 ostatnimi czasy co weekend to wuelu kierowców jeżdżących 110, 120 km/h blokuje lewy pas ruchu bo wyprzedza prze 10 km ciężarówki jeżdżące 100 km/h po mimo iż mają możliwość zjechania na prawy pas i ustąpienia dla kierowców jezdzacych 140 i wiecej… to tego nie czynią i straszne zatory powodują wiec nic dziwnego ze jak prawy pas jest szybszy to ludzie wyprzedzają prawym pasem.
Anonymous - 5 marca 2021
Art. 21. 10 pkt. 1 i 2
Jak przeczytasz ze zrozumieniem to możemy podyskutować.
Anonymous - 5 marca 2021
Tak stanowi prawo i nie wolno inaczej interpretować, ale wolno mieć prywatne zdanie to wg mnie na autostradzie i drodze ekspresowej powinno być zabronione wyprzedzanie z prawej strony ,..
Anonymous - 5 marca 2021
Nie ma takiego przepisu w Ustawie PoRD, który by dopuszczał wyprzedzanie z prawej strony na drodze dwujezdniowej, z wyjątkiem odcinka jezdni – od znaku D-3 do odwołania oraz pojazdu sygnalizującego skręt w lewo.
Anonymous - 5 marca 2021
Jak pod takimi pytaniami czytam odpowiedzi to na ogol mam wrazenie, ze 3/4 z Was to prawko jedynie widziało na dokumencikpl 🙂