Wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym krok po kroku
Awaria sprzęgła pojazdu ciężarowego (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony) bardzo często prowadzi do konieczności jego wymiany na nowe. W jaki sposób prawidłowo wymienić sprzęgło samochodu ciężarowego? Oto instrukcja w siedmiu krokach.
I – Zakup części
Nowe sprzęgło do auta ciężarowego można kupić w niemalże każdym sklepie z częściami samochodowymi. W niektórych punktach sprzedaży będzie jednak konieczne jego wcześniejsze zamówienie na kilka, a nawet kilkanaście dni przed odbiorem.
Z tego względu, lepszym pomysłem jest dokonanie zakupu sprzęgła do ciężarówki przez internet. Zamówiona część powinna dotrzeć do warsztatu czy serwisu w przeciągu maksymalnie 5 dni roboczych od zamówienia online.
Godnym polecenia produktem jest sprzęgło firmy Valeo, dostępne w ponad 80 oddziałach i punktach partnerskich Autos w całej Polsce, których lokalizacje możesz sprawdzić na stronie internetowej firmy. Renomowany producent dostarcza sprzęgła pierwszego montażu do co drugiej ciężarówki w Europie.
Kompletny zestaw montażowy składa się z zespołu obudowy docisku, tarczy sprzęgła oraz łożyska oporowego mechanicznego układu uruchamiania. W opakowaniu kompletu do wymiany sprzęgła w aucie ciężarowym Valeo znajduje się także instrukcja obsługi, pomocna szczególnie początkującym mechanikom aut ciężarowych.
II – Przygotowanie narzędzi
Przed przystąpieniem do wymiany sprzęgła, należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia. Przy wymianie sprzęgła przydają się między innymi:
l klucze: dynamometryczny, płaski (do narzędzia do demontażu łożyska pilotującego) i przegubowy (do pokrywy docisku);
l trzpienie pozycjonujące;
l trzpień centrujący (do tarczy sprzęgła);
l łyżka lub łom;
l nasadka obracająca wał korbowy;
l narzędzie zwalniania pierścienia osadzającego łożysko oporowe (sprężynowe);
l narzędzie do demontażu łożyska pilotażowego.
Profesjonalny warsztat i serwis samochodów ciężarowych powinien posiadać je na wyposażeniu.
III – Demontaż uszkodzonego sprzęgła
Pierwszym etapem wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym jest demontaż tego uszkodzonego. Należy go rozpocząć od obrócenia koła zamachowego przy użyciu fabrycznej nasadki do wału korbowego, pochodzącej od producenta pojazdu. Zabieg ten ułatwia dostęp do łożyska i końcówek jego pierścienia osadczego w obudowie docisku sprzęgła.
Kolejnym krokiem jest wpięcie w końcówki pierścienia osadczego narzędzia do zwalniania łożyska oporowego – wsuwa się je do środka przez otwór serwisowy. Po wpięciu narzędzia, należy rozchylić zatrzask łożyska przy pomocy łyżki lub łomu, a następnie wypiąć łożysko i odsunąć je wraz z widełkami dźwigni sprzęgła w kierunku skrzyni biegów.
Następnie, w celu zapewnienia swobodnego dostępu do zespołu sprzęgła, odkręca się i wysuwa całą skrzynię biegów. Na tym etapie zaleca się użycie trzpienia centrującego, zapobiegającego przypadkowemu upadkowi tarczy sprzęgła. Aby ochronić docisk, należy zastąpić dwie śruby mocujące jego obudowę trzpieniami pozycjonującymi.
Po wykonaniu wyżej opisanych czynności, należy odkręcić zespół docisku sprzęgła. Najlepiej robić to zgodnie z instrukcją. Po zdemontowaniu obudowy docisku i tarczy, trzeba zdemontować łożysko przy pomocy specjalnego wybijaka. Wskazówka: łożysko to powinno zostać wymienione wraz ze sprzęgłem.
Ostatnim krokiem jest oczyszczenie powierzchni koła zamachowego rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz potraktowanie go papierem ściernym o gradacji 150.
IV – Montaż łożyska pozycjonującego, pokrywy docisku sprzęgła i tarczy
Po ponownym zamontowaniu trzpienia centrującego tarczę sprzęgła można przystąpić do montażu nowego łożyska pozycjonującego. Należy przy tym upewnić się, że wielowypust tarczy sprzęgła pasuje do wielowypustu wejściowego, a okładzina cierna tarczy nie została zabrudzona smarem (co może prowadzić do późniejszego poślizgu sprzęgła).
Po ponownym montażu trzpieni pozycjonujących obudowę docisku, można zamocować zespół obudowy docisku sprzęgła. Dokonuje się tego, wkręcając śruby mocujące palcami, a następnie usuwając trzpienie pozycjonujące, zastępując je oryginalnymi śrubami mocowania obudowy docisku. W tym momencie warto sprawdzić wycentrowanie obudowy względem koła zamachowego oraz ustalić jego pozycję poprzez odpowiednio mocne dokręcenie śrub dolnych.
Śruby mocujące obudowę docisku dokręca się kluczem dynamometrycznym – użycie tego pneumatycznego może skończyć się uszkodzeniem gwintu. Szczegółowe wskazówki dotyczące tego etapu wymiany sprzęgła, wraz z kolejnością dokręcania śrub i wartościami momentu obrotowego są podane w instrukcji od producenta.
Ostatnim krokiem tego etapu jest usunięcie czterech zatrzasków transportowych obudowy docisku i wyjęcie trzpienia centrującego.
V – Zmiana łożyska oporowego
Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać na tym etapie wymiany sprzęgła w samochodzie ciężarowym, jest sprawdzenie stanu wałka skrzyni biegów i tulei prowadzącej. Kolejną – demontaż widełek dźwigni sprzęgła, który może odsłonić konieczność dodatkowej ich wymiany.
Następnym krokiem jest zwolnienie i bezpieczne wyjęcie łożyska oporowego. Przed montażem nowego, należy oczyścić tuleję prowadzącą ze smaru (rozpuszczalnikiem lub zmywaczem do hamulców oraz papierem ściernym o gradacji 150) i przesmarować wałek widełek dźwigni.
Później wystarczy już tylko założyć nowe łożysko oporowe i zamocować widełki kluczem dynamometrycznym przy użyciu odpowiedniego momentu obrotowego. Następnie trzeba sprawdzić, czy widełki nie blokują się i poruszają na wałku bez nadmiernego oporu.
VI – Montaż skrzyni biegów
Po wymianie sprzęgła według wyżej opisanej instrukcji, należy nasunąć obudowę skrzyni na zespół docisku sprzęgła, a następnie wkręcić śruby mocujące. Po zamontowaniu skrzyni biegów konieczne jest wsunięcie łyżki lub łomu przez otwór serwisowy lub wysprzęglik w celu wciśnięcia nowego łożyska oporowego w zatrzask pierścienia osadniczego.
Prawidłowe osadzenie pierścienia sprawdza się poprzez dwukrotny nacisk. Na tym etapie wypada także sprawdzić centrowanie jego końcówek. Po pozytywnej weryfikacji można przystąpić do zamknięcia otworu serwisowego gumową zaślepką.
VII – Test
Gdy wymiana sprzęgła w samochodzie ciężarowym zostanie zakończona, można przeprowadzić kontrolny test pojazdu. Najlepiej postawić na jazdę próbną serwisowanym autem – pozwoli ona zweryfikować poprawność działania sprzęgła i całego układu w różnych stanach pracy tej części.
W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów konieczne może być także dokonanie tzw. adaptacji z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia diagnozującego (najczęściej rekomendowanego przez producenta).
Wymiana sprzęgła w ciężarówce może wydawać się trudna, jednak doświadczeni mechanicy samochodów ciężarowych uznają ją za czynność rutynową. W wypadku awarii sprzęgła warto więc odwiedzić profesjonalny serwis samochodów ciężarowych zatrudniający fachowców, którzy zadbają o prawidłowy montaż nowej części.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Akurat fabryki Valeo w Skawinie ani Chrzanowie nie produkują sprzęgieł, więc komentarz nie trafiony.
Anonymous - 5 marca 2021
Valeo na pewno jest jednym z największych potentatów sprzęgieł do samochodów ciężarowych.
Jeśli chcecie poczuć jakie zapachy wydobywają się przy ich produkcji, to zapraszam do Skawiny lub Chrzanowa. Tylko zamówcie dobrą miejscówkę na rdzawy dym z komina, a zakupy zróbcie obok w Biedronce.
Niezapomniane wrażenia murowane. Murowane, bo zielonych drzew już w okolicy nie ma. Uschły.