Wymiana opon – chcielibyśmy tanio i jak najszybciej, ale czy będzie to dobrze wykonane?
Z usług serwisu oponiarskiego zazwyczaj chcemy skorzystać dwa razy w roku – wymieniając opony na letnie lub zimowe. Czasami potrzebujemy też znaleźć taki serwis na trasie, gdy nasze opony ulegną uszkodzeniu. Kierowcy często wskazują, że trudno jest im w obu sytuacjach znaleźć serwis, którego jakości i profesjonalizmu mogą być pewni.
Wynika to z tego, że kierowca zazwyczaj nie jest wpuszczany na halę produkcyjną i nie wie, jak wygląda procedura wymiany opon w wybranym serwisie. A nawet gdyby patrzył mechanikowi na ręce – w większości przypadków nie zorientowałby się, że ten robi coś nie tak. Dlatego nie mogąc określić jakości usługi, kierujemy się innymi kryteriami – czy wymiana opon będzie szybka i tania.
By temu zapobiec, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) prowadzi program certyfikatów jakości – który pomaga w wyborze dobrego, sprawdzonego serwisu oponiarskiego. – Często jestem pytany, jak spośród kilkunastu tysięcy serwisów w Polsce zajmujących się oponami znaleźć porządne serwisy – jeśli mamy jakąś awarię koła, lub kiedy potrzebujemy sezonowej wymiany opon. Niestety nie jest łatwo.
Nie jest łatwo nie ze względu na ilość, nie tylko. Gdy patrzę na opinie i komentarze w sieci na Google Maps – oceny wystawianie serwisom – pojawiają mi się w większości komentarze: było szybko i tanio. Szybko i tanio można upiec ciasto z proszku, natomiast nie wymienić opony. Szybka i tania usługa nie ma nic wspólnego z jakością. W warunkach dużych miast wymiana opon w popularnym rozmiarze na feldze aluminiowej kosztuje mniej więcej 140-150 złotych. Jeśli serwis oferuje tańszą wymianę, to zawsze odbywa się to kosztem jakości – powiedział serwisowi eNewsroom Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Niska cena może wynikać z tego, że serwis ma stare, nieserwisowane maszyny. W związku z tym opony mogą być naciągane z dużo większą siłą niż przewiduje to ich producent. Kolejną sprawą jest czas wymiany. Jeśli samochód obsługuje jedna osoba, to wymiana czterech opon powinna trwać mniej więcej 40 minut. Jeśli ktoś robi to szybciej – to znaczy, że robi to na skróty.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: