Konrad Maruszczak

Znaleźli sposób na największy problem elektryków. Auto naładowane już w 5 minut!

Chińskie samochody elektryczne zaczynają tłumnie pojawiać się w Europie. Niektóre marki przynoszą ze sobą przydatne rozwiązania, jak te proponowane przez Nio. Chodzi o proces wymiany baterii.

Spis treści

Samochód elektryczny, w odróżnieniu od spalinowego ma wiele irytujących cech. Elektryki są ciche i mają dobre przyspieszenie, ale podczas każdej dłuższej wyprawy trzeba planować trasę i punkty ładowania. Kolejna rzecz to czas ładowania, który rzadko jest krótszy niż kilkadziesiąt minut, jeśli chcemy naładować samochód do pełna. Ciekawą opcję zaprezentowała chińska marka Nio.

Nio wymieni baterię w kilka minut

Nio to chiński startup stworzony przez miliarder William Li. Pierwsze samochody elektryczne firma zaprezentowała już w 2017 roku, a w 2021 roku Nio zawitało do Europy, tworząc swój pierwszy punkt sprzedaży w norweskim Oslo. Od zeszłego roku chińska firma ruszyła z ekspansją na inne rynki Europejskie, w tym Szwecję, Danię, Francję, Holandię oraz Niemcy. Samochody marki Nio są dostępne także w Polsce, importerem jest firma Pro EV.

Przedstawiciele Nio zaprezentowali ekspresowy proces wymiany kompletnej baterii w ich samochodach elektrycznych. W tym celu wybudowano kilkanaście stacji w Europie i jak podkreślają jego przedstawiciele – w planach są już kolejne. Z tej okazji chińska firma zdecydowała się zademonstrować jak wygląda cały proces wspomnianej wymiany. Operację porównano nawet do wizyty w boksie Formuły 1.

Procedura wymiany baterii w autach Nio jest całkowicie zautomatyzowana i nie wymaga obecności pracowników obsługi. Wystarczy, że kierowca zaparkuje na wyznaczonym miejscu i wyda stosowne polecenie na ekranie, a całą resztą zajmie się komputer. Dzięki temu czas całej operacji trwa zaledwie 5 minut.

Jak wymienić baterię w samochodzie elektrycznym w 5 minut? Nio Wam pokaże

Cała procedura wymiany baterii jest darmowa dla klientów, którzy zdecydowali się na wykupienie abonamentu. Miesięcznie to koszt ok. 700 zł. Co ważne, punkty wymiany baterii działają 24 godziny na dobę.

Wymiana baterii w Nio to chleb powszedni

Możecie się zastanawiać, czy punkty wymiany baterii są w ogóle potrzebne? Dla przykładu podamy, ile baterii w samochodach elektrycznych zostanie wymienionych w Chinach do końca 2023 roku. Gotowi? 30 mln.

Nio chce globalnie uruchomić aż 4000 punktów wymiany baterii na całym świecie. Plany są ambitne, bo chcą tego dokonać do 2025 roku.

Ile kosztuje wymiana baterii w samochodzie elektrycznym?

W Polsce najstarsze samochody elektryczne (nie licząc Melexów) mają już ponad 10 lat. To oznacza, że żywotność baterii jest już na wykończeniu i prawdopodobnie będzie potrzebna wymiana. Tyle że w wielu przypadkach może się to okazać nieopłacalne.

Weźmy pod uwagę popularny w Polsce model – Nissan Leaf. Modele z 2012-2013 roku mogą kosztować już nawet 30 tys. zł. Przebiegi tych aut to nierzadko ponad 100 tys. km, więc możemy założyć, że wymiana baterii będzie za chwilę potrzebna. A więc ile kosztuje wymiana baterii w Nissanie Leaf? 70 tys. zł!

Wówczas okaże się, że cena używanego Leafa wyniesie 100 tys. zł, a nowy model w salonie kosztuje 155 tys. zł. Jeżeli chcesz wziąć auto w leasing, kupno używanego wraz z wymianą baterii po prostu się nie opłaca.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze