Wycieraczki piszczą i źle ściągają wodę? Czasem zamiast je wymieniać, wystarczy sprawdzić jedną rzecz
Jesienią i zimą szczególnie ważne są prawidłowo działające wycieraczki. To właśnie wtedy najczęściej odkrywamy, że nie działają one tak jak powinny i dla większości kierowców to znak, że czas je wymienić. Zanim to zrobicie, warto sprawdzić, czy problem czasem nie leży gdzie indziej.
Zużyte wycieraczki – objawy
Po czym rozpoznać, że nasze wycieraczki nadają się do wymiany? Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest „kiedy ich praca zacznie zwracać naszą uwagę”. Dzieje się tak wtedy, gdy wycieraczki:
- zostawiają smugi
- pozostawiają niewytarte miejsca
- piszczą i skrzypią, chociaż szyba jest mokra
- szarpią podczas wycierania mokrej szyby
Kiedy zauważymy te objawy, trzeba jak najszybciej interweniować. Taka praca wycieraczek jest nie tylko irytująca, ale pogarsza naszą widoczność, co może być niebezpieczne. Tylko czy automatycznie znaczy to, że trzeba kupować nowe wycieraczki?
Jak naprawić źle pracujące wycieraczki?
Wycieraczka, która przejawia jeden z wymienionych wcześniej objawów, może być zwyczajnie zużyta i wtedy nic nie poradzimy – trzeba ją wymienić. Ale zanim to zrobimy warto sprawdzić dwie rzeczy:
- czy wycieraczki nie są zabrudzone
- czy ramiona wycieraczek nie są wygięte
Pierwszy objaw ma miejsce, kiedy zanieczyszczenia przylegają do pióra wycieraczki i zakłócają ich pracę. Może to także prowadzić do porysowania szyby. Zimą z kolei często lód przymarza do wycieraczek i trzeba go rozkruszyć, żeby działały prawidłowo.
Popełniasz ten błąd przy parkowaniu? Pewnego dnia już nie ruszysz z miejsca
Druga sytuacja to przypadek, kiedy ramię nie jest ustawione pod kątem prostym w stosunku do szyby. Wtedy wycieraczka przylega do szyby pod złym kątem i na przykład podczas ruchu do góry działa prawidłowo, ale jej pióro nie może wygiąć się w drugą stronę podczas ruchu w dół. Wycieranie przebiega wtedy „pod włos”, co jest mocno irytujące i nieefektywne. Należy wtedy zdjąć wycieraczki i przyłożyć ich ramiona do szyby. Jeśli ich końcówki nie przylegają prawidłowo, trzeba z wyczuciem wygiąć wycieraczkę (używając do tego na przykład klucza jak dźwigni), aby powróciła ona do właściwego kąta.
Jakie wycieraczki kupić do auta?
Jeśli wszystko jest w porządku, a wycieraczki nadal nie działają prawidłowo, trzeba je wymienić na nowe. Na rynku są obecnie dostępne trzy ich rodzaje:
- wycieraczki tradycyjne (szkieletowe)
- wycieraczki płaskie (bezszkieletowe)
- wycieraczki hybrydowe
Pierwszy rodzaj wyróżnia się metalowym stelażem i jest typowy dla starszych samochodów. Stelaż ten ma zapewniać właściwy docisk pióra do szyby, ale nie jest ani estetyczny, ani aerodynamiczny, a do tego może rdzewieć po latach.
Wycieraczki płaskie znane są z nowych samochodów, ale da się znaleźć modele pasujące także do starszych aut. Poza lepszą estetyką oraz aerodynamiką po prostu działają lepiej.
Z kolei wycieraczki hybrydowe to rozwiązanie pośrednie. Mają niewielki stelaż, ale przypominają z wyglądu wycieraczki płaskie i również są bardzo skuteczne.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: