Wyciek oleju pod samochodem – przyczyny i zapobieganie
Wyciek oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych spotyka wielu kierowców. Początkowo każda plama pod autem może wyglądać niegroźnie, jednak bagatelizowanie tego problemu może nieść za sobą poważne konsekwencje.
Wyciek oleju silnikowego pod samochodem – niepokojące ślady
Parkując auto w różnych miejscach, kierowcy często nie dostrzegają śladów cieczy wypływających z pojazdów. Dopiero niepokojące wskazania kontrolek na desce rozdzielczej są sygnałem alarmującym. Odkładanie w czasie identyfikacji usterki, może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej, dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych sygnałów świadczących o tego typu nieprawidłowościach
Wycieki spod samochodu mogą mieć również następstwa prawne, jak na przykład odholowanie auta na parking depozytowy na koszt właściciela, a także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej, co jednocześnie wiąże się z zakazem dalszej jazdy.
Konsekwencją wycieku może być awaria silnika
Istnieje wiele rodzajów płynów, które mogą wyciekać z samochodu. Może to być olej silnikowy, paliwo, olej ze skrzyni biegów, olej do wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, jak również wycieki z układu klimatyzacji oraz układu chłodzenia. Eksperci podkreślają:
Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do zatarcia silnika. Z kolei wycieki płynu chłodniczego mogą być przyczyną przegrzania silnika, a w konsekwencji uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nawet samej głowicy. Alarmujący powinien być również dla nas wyciek płynu hamulcowego, który często skutkuje obniżeniem sprawności całego układu. W skrajnych przypadkach taka sytuacja może sprawić, że hamulce w ogóle przestaną działać.
Jak rozpoznać źródło wycieku oleju?
Większość zbiorników z płynami, zwłaszcza z olejem przekładniowym czy płynem chłodniczym, zlokalizowana jest z przodu pojazdu. Istnieje jednak grupa cieczy, które krążą w układach znajdujących się również w tylnej części auta. Ślady po płynie hamulcowym pojawiają się najczęściej w okolicy kół, natomiast plamy po oleju do dyferencjału często znajdują się w pobliżu mechanizmu różnicowego na tylnej osi auta.
Nie tylko lokalizacja płynów eksploatacyjnych pomoże ustalić źródło wycieku. Kluczowy jest również ich kolor i zapach:
- ślady oleju silnikowego charakteryzują się czarnym lub ciemnobrązowym kolorem
- barwa płynu chłodniczego może być zarówno zielona, niebieska, jak i w niektórych przypadkach czerwona
- płyn chłodniczy zostawia najczęściej plamy o oleistej i „luźnej” konsystencji
- benzynę oraz olej napędowy można zidentyfikować po charakterystycznym zapachu
Niezależnie od tego, którego układu dotyczy wyciek należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania i usunięcia usterki!
Źródło informacji: Castrol, opracowanie własne
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: