
Wyciek oleju pod samochodem – przyczyny i zapobieganie
Wyciek oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych spotyka wielu kierowców. Początkowo każda plama pod autem może wyglądać niegroźnie, jednak bagatelizowanie tego problemu może nieść za sobą poważne konsekwencje.
Wyciek oleju silnikowego pod samochodem – niepokojące ślady
Parkując auto w różnych miejscach, kierowcy często nie dostrzegają śladów cieczy wypływających z pojazdów. Dopiero niepokojące wskazania kontrolek na desce rozdzielczej są sygnałem alarmującym. Odkładanie w czasie identyfikacji usterki, może doprowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej, dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych sygnałów świadczących o tego typu nieprawidłowościach
Wycieki spod samochodu mogą mieć również następstwa prawne, jak na przykład odholowanie auta na parking depozytowy na koszt właściciela, a także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej, co jednocześnie wiąże się z zakazem dalszej jazdy.
Konsekwencją wycieku może być awaria silnika
Istnieje wiele rodzajów płynów, które mogą wyciekać z samochodu. Może to być olej silnikowy, paliwo, olej ze skrzyni biegów, olej do wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, jak również wycieki z układu klimatyzacji oraz układu chłodzenia. Eksperci podkreślają:
Zbyt niski poziom oleju silnikowego może doprowadzić do zatarcia silnika. Z kolei wycieki płynu chłodniczego mogą być przyczyną przegrzania silnika, a w konsekwencji uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nawet samej głowicy. Alarmujący powinien być również dla nas wyciek płynu hamulcowego, który często skutkuje obniżeniem sprawności całego układu. W skrajnych przypadkach taka sytuacja może sprawić, że hamulce w ogóle przestaną działać.

Jak rozpoznać źródło wycieku oleju?
Większość zbiorników z płynami, zwłaszcza z olejem przekładniowym czy płynem chłodniczym, zlokalizowana jest z przodu pojazdu. Istnieje jednak grupa cieczy, które krążą w układach znajdujących się również w tylnej części auta. Ślady po płynie hamulcowym pojawiają się najczęściej w okolicy kół, natomiast plamy po oleju do dyferencjału często znajdują się w pobliżu mechanizmu różnicowego na tylnej osi auta.
Nie tylko lokalizacja płynów eksploatacyjnych pomoże ustalić źródło wycieku. Kluczowy jest również ich kolor i zapach:
- ślady oleju silnikowego charakteryzują się czarnym lub ciemnobrązowym kolorem
- barwa płynu chłodniczego może być zarówno zielona, niebieska, jak i w niektórych przypadkach czerwona
- płyn chłodniczy zostawia najczęściej plamy o oleistej i „luźnej” konsystencji
- benzynę oraz olej napędowy można zidentyfikować po charakterystycznym zapachu
Niezależnie od tego, którego układu dotyczy wyciek należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania i usunięcia usterki!
Źródło informacji: Castrol, opracowanie własne
Najnowsze
-
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców. -
Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
-
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
-
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Zostaw komentarz: