Wszędołaz Renault
Szerpowie to rdzenny naród Nepalu, kraju najwyższych na świecie gór. Nic więc dziwnego, że u ludzi zamieszkujących te tereny wykształciły się takie cechy jak niezwykła wytrzymałość i odporność na trudy. Sherpa to także nazwa jednego z wojskowych samochodów Renault, którego mają charakteryzować wspomniane cechy.
Sherpa jest produkowana przez Renault Trucks w organizacyjnych ramach działu wojskowego Renault Trucks Defense. Najmniejszym z serii jest Sherpa 2, dostępny jako podwozie z czteroosobową, czterodrzwiową kabiną i tylną skrzynią mogącą pomieścić ładunki o masie do 2,2 tony, przy ładowności całkowitej 3,5 tony i objętości do 2,5 m3. Dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 7,5-7,7 tony, dopuszczalna całkowita zestawu 11,5 tony. Jednak najcięższymi modelami są 3 i 3A. Masa własna samochodu wynosi wówczas 9,4 t. natomiast dopuszczalna masa całkowita aż 13 ton.
Renault Sherpa 3 to przykład typowej, mocnej konstrukcji samochodu opancerzonego |
![]() |
Fot. Renault
|
Sherpa 3 może też występować jako typowa ciężarówka z klasyczną, krótką, dwuosobową kabiną, wyposażona w tylną, 10-stopową skrzynię przystosowaną do transportu ładunków o masie do 4,5 tony.
Sherpa 3A to z kolei samochód opancerzony, który służy jako środek przewozu żołnierzy na zagrożonych atakami obszarach. Wyróżniają go czterodrzwiowa kabina o objętości wewnętrznej 7 m3, standardowe opancerzenie w klasie N2 w wypadku ochrony balistycznej i N1 przeciwminowej oraz ładowność określona przy tym opancerzeniu na 3 tony. Jako podstawowe uzbrojenie stosowany jest zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z km kalibru 7,62 czy 12,7 mm.
W uzbrojeniu preferowane są zdalnie sterowane stanowiska karabinowe |
![]() |
Fot. Milcar
|
Silniki, dla zapewnienia odpowiedniej dynamiki pojazdom, pochodzą ze średniotonażowej ciężarówki Midium. To czterocylindowe rzędówki o pojemności 4,5 litra z turbodoładowaniem, chłodzeniem powietrza doładowującego i systemem wtrysku common-rail.
Sherpa 2 jest wyposażany seryjnie w silnik najsłabszy, o mocy 160 KM przy 2300 obr/ min i momencie obrotowym 580 Nm przy 1700 obr/min.
W Sherpa 3 i 3A standardowo montowana jest jednostka mocniejsza, osiągająca maksymalne 215 KM przy 2300 obr/ min i 800 Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowych, od 1200 do 1700 obr/min.
Niezależnie od rodzaju zastosowanego silnika, do przeniesienia napędu służą automatyczna skrzynia przekładniowa Allison S2000 z sześcioma biegami do jazdy oraz dwubiegowa skrzynia rozdzielcza Axeltech T232. Wytrzymałe i zapewniające duży prześwit mosty napędowe Carraro są jednostopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokadę międzymostową. Na wszystkie koła zakłada się pojedyncze ogumienie Michelin bądż Continental o rozmiarze 335/80R20 (Sherpa 2) lub 13R22,5 (Sherpa 3). Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami. Zawieszenie jest mechaniczne; z przodu i z tyłu obejmuje sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe i stabilizatory przechyłu. Zbiornik paliwa ma objętość 200 litrów. W układzie hamulcowym, z systemem ABS, zastosowano hamulce tarczowe.
Sherpa 3 w wersji dla sił specjalnych |
![]() |
Fot. Milcar
|
Na liście wyposażenia standardowego znalazły się koło zapasowe, wymienne panele do kabin Sherpa 2 i 3, wydajne układy wentylacji i ogrzewania, klimatyzacja. Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. elektryczną wciągarkę o sile uciągu 50 kN, wkładki umożliwiające kontynuację jazdy po przestrzeleniu opon, centralny system pompowania kół, przystawkę odbioru mocy, sztywny dach (modele 2 i 3), aluminiowe koła, tylne drzwi w 3A oraz dodatkowe opancerzenie.
W Sherpa 3A dodatkowy pancerz zwiększa natomiast stopień ochrony do poziomu N3 dla ochrony balistycznej i N2A przeciwminowej. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 110-120 km/h, kąt natarcia – 72-73°, kąt zejścia – 48-65°, maksymalny prześwit – 570 mm, głębokość brodzenia po przygotowaniu – 1,5 m, maksymalna wysokość przeszkody pionowej – 0,5 m, zasięg – 800-900 km, zdolność pokonywania wzniesień – 60-100%, przechył boczny 40-70%, zakres dopuszczalnych temperatur pracy od -40-+55°C.
Korzystając ze sprawdzonych podwozi Francuzi budują także inne wersje – przeczytaj.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: