Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500
Z utęsknieniem wspominamy czasy, kiedy Polska myślą motoryzacyjną stała. Czy to już przeszłość? A może przyszłość?
Po niedawnej prezentacji polskiego pomysły na motocykl Sokół (nasz wywiad z ekipą czytaj tu), miło jest wiedzieć, że takie pomysły nie są odosobnione.
Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Tadeusza Rychtera „ABC silników dwusuwowych”. Po jej przeczytaniu chodziłam jak struta. Pan Rychter opisywał w niej tak różne i niespotykane dziś rozwiązania konstrukcyjne silników, że chłonęło się tę książkę niczym baśń. Czemu dziś gama silników używanych w pojazdach jest tak mała? Czy tamte konstrukcje były zawodne? Czy uzyskiwana moc była za mała? Otóż moje podejrzenia co do odpowiedzi na te pytania zostały potwierdzone na studiach inżynierskich: „Owszem moglibyśmy zaprojektować to tak, czy tak, ale nie pozwolą nam na to ekonomiści. Pamiętajcie, zawsze będziecie musieli z nimi walczyć.”
Któregoś dnia trafiam w internecie na stronę z interesującym projektem motocykla. Przyglądam się zdjęciom poglądowym, niesamowita konstrukcja! Mój wzrok od razu przyciąga nietypowy dla dzisiejszej motoryzacji silnik. Jest to czterocylindrowa jednostka w układzie krzyżowym. Wczytuję się w dane techniczne i największym zaskoczeniem okazuje się fakt, że jest to dwusuw! Jesteśmy uratowani! Nareszcie coś się zaczęło dziać w motoryzacji. Do tego polskiej! Co więcej, założeniem nie jest smarowanie silnika poprzez dozowanie oleju do mieszanki paliwowej. Jednostka napędowa wykorzystana została jako centralny element nośny. Mocowane do niej są między innymi rama, skrzynia biegów i wahacz. Każdy cylinder ma pojemność 125 cm³, co daje w sumie 500 cm³. Projektant – Pan Jacek Synakiewicz, zakłada, że na bazie cylindra 125 cm³ będzie można tworzyć różne jednostki, np. dwucylindrową 250 cm³, trzycylindrową 375 cm³ czy ośmiocylindrową 1000 cm³. Wersja wykorzystana w JJ2S X4 500 osiąga moc 110 KM przy 8000 obr/min. Masa pojazdu w stanie suchym to 155 kilogramów.
Tworząc motocykl, projektant planował stworzyć szosowy pojazd z dynamicznym silnikiem. Mimo, że jednostka napędowa wygląda bardzo ekstrawagancko, założeniem było stworzenie prostej konstrukcji. Dlatego też zastosowano silnik dwusuwowy, jednocześnie udowadniając, że nie są one zarezerwowane tylko dla małych skuterków i mogą być wykorzystane w nowoczesnych pojazdach.
Osobiście nie mogę doczekać się, by posłuchać pracy tego silnika i sprawdzić, jak ten pojazd się prowadzi. Mam tylko nadzieję, że będzie oddawał moc trochę delikatniej niż CZ 500.
Trzymamy kciuki za Pana Jacka i życzymy wytrwałości!
Strona projektanta JJS Design
DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA JJ2S X4 500 SILNIK
Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
ten silnik „krzyżowy” to prawie to samo 😀
Anonymous - 5 marca 2021
jak go polejesz benzyna i rzucisz niedopalony papieros.
Anonymous - 5 marca 2021
Najgorzej jak głupek, który nie potrafi czytać i nie wie o czym jest rozmowa nałyka się czaskowianki i niestety przeżyje. Potem chodzi po forach i spuszcza swoje rzygowiny na klawiaturę – HamSrolo
Anonymous - 5 marca 2021
Termika tłoka nie zależy od chłodnicy tylko od kształtu bo temperatura spalania musi być ustalona. A tłok z kryzą i oknami w tej kryzie rozszerza się niesymetrycznie i musi mieć jeszcze większe luzy niż w typowym 2T. Hypocykloidalny korbowód to po prostu ZĘBATKA zamiast panewki na sworzniu korbowodu. Czyli techniczna BZDURA. Ta wydumka nie powstała i nie powstanie. Jakiś frajer się nabrał i zrobił model silnika w skali 1:1 – żeby pomysłodawca cierpiący na manię wynalazczą mógł się przy tej rzeźbie sfotografować. I to byłoby na tyle jeśli chodzi o poronione pomysły „wynalazców” z Wielkiego Guslaru.
Anonymous - 5 marca 2021
Symply Dżej Dżej.
Anonymous - 5 marca 2021
Ciekawe czy silnik odpali
Anonymous - 5 marca 2021
Ja bym powiedział odwrotnie. Wizualnie ciekawy, ale pewnie to się nie sprawdzi w codziennej eksploatacji.
Anonymous - 5 marca 2021
Masz w ogóle pojęcie co to jest te zawory płytkowe i dlaczego nie ma to nic wspólnego z rozrządem bo napisał to jakiś dyletant?
Anonymous - 5 marca 2021
Ten jaki spec. Prototyp nie ma ustalonej nawet pojemnośći układu chłodzącego, a on już wie że „termika będzie fatalna”. Jak masz taką chłodnicę drogie dziecko to sobie możesz zrobić 5 cylindrów pionowo po okręgu, a 6-ty wetknąć pomiedzy nie i dalej „termika tego układu będzie doskonała”.
Polska NIGDY nie była liderem w produkcji czegokolwiek! To za sprawą braku odpowiednich uczelni technicznych i własnego niezależnego przemysłu który adeptów z takich uczelni by przyjmował.
Przeczytaj sobie historię tych „prostych silników o małych pojemnościach”. Kto to wymyslił, kto przejął paleczkę i kto skopiował w najbardiej prymitywnej jakościowo i pozbawionej polotu technicznego, czy projektowego formie. I dlaczego był do tego ZMUSZONY brakiem dróg i motoryzacji w ogóle.
Najgorzej jak taki pisuar się dorwie do klawiatury i rżnie wykształconego technicznie. Przez takich nigdy nie było i nadal nie ma przemysłu w tym kraju. Raczej się nie zapowiada, w najbliższych 20 latach, jakakolwiek zmiana.
Anonymous - 5 marca 2021
JJ2S X4 500 to bardziej opis silnika niż nazwa, Nie wiem co znacz JJ ale:
2S to dwusuw
4X silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym
500 pojemność
Anonymous - 5 marca 2021
Ale się uśmiałem ! Brakuje tylko perpetuum mobile i zimnej fuzji !
Anonymous - 5 marca 2021
Smakowita konstrukcja.
Anonymous - 5 marca 2021
– Wow! What was it?!
– Yt ys e niu Dżej Dżej Tu Es Eks For Fajfhandret!
Anonymous - 5 marca 2021
Najprostszy silnik magnetyczny to magnes jednobiegunowy.
Ja sobie odciąłem z podkowy N i mam wolny S – szukać na oeliksie.
Anonymous - 5 marca 2021
Cytuję:
Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe;
Anonymous - 5 marca 2021
Pomysł dobry ale wizualnie beeeee.
Anonymous - 5 marca 2021
Proszę wyprodukujcie coś polskiego od podstaw do końca nie na chińskich częściach a gwarantuje wam że luksusowe maki też się sprzedadzą, ja kredyt wezmę tylko muszę wiedzieć że zarabia Polak bez pośrednikó
Anonymous - 5 marca 2021
Xbike2T albo CROSSbike, X2Treally … mógłbym tak marząc o przejażdżce na nim wymyślać 😉
Anonymous - 5 marca 2021
Termika tego układu będzie fatalna. Wystarczy spojrzeć na konstrukcje tłoka z oknami dolotowymi.
Współczesne dwusuwy z rozdzielonym smarowaniem to normalne silniki zaworowe z zaworami grzybkowymi w głowicy w których brudny suw jest realizowany przez zewnętrzną sprężarkę.
A jeśli chodzi o osiągi to w latach ’80 zeszłego wieku OBR WSK opracował silniki zawodnicze serii Formaero i Rodeo. Klasyczne jednocylindrowe chłodzone powietrzem. jedynie z zaworem membranowym na dolocie. Miały 40KM/250ccm/8300obr. Ponadto wymiana wału korbowego i sprzęgła odbywała się w nich bez rozbierania silnika.
Wiec tak jakby ta prezentowana tu myśl konstrukcyjna wypada po 35 latach trochę słabo w porównaniu z tym co już dawno było.
.
Teza o zanieczyszczaniu środowiska przez 2-suwy to także element zawłaszczania rynku przez firmy niemieckie. Przy odrębnym dozowaniu oleju ilość spalonego wynosi od 1/150 do 1/50 części paliwa. Zakładając ze dwusuwy są stosowane w małych pojemnościach i motocyklach czyli nieużytkowane przez większość roku w naszym klimacie ich szkodliwość dla środowiska jest mitem założycielskim lobbystów „zielonych” na rzecz dominacji niemieckiej gospodarki. Polska była kiedyś liderem w produkcji takich motocykli, Japonia zdobyła rynek właśnie motocyklami dwusuwowymi, więc trzeba to było w UE utrącić.
Anonymous - 5 marca 2021
Silniki dwusuwowe są o wiele tańsze od czterosuwowych, odpada układ rozrządu, czyli zawory, wałki rozrządu, paski czy łańcuchy, napinacze
Anonymous - 5 marca 2021
Czyli co, silnik Wankla ? Cykl dwusuwowy przy pełnym zachowaniu cykli czrerosuwa? Już lepszy był by jednosuwowy 🙂 Tłok w górę, siła na denko, tłok w dół, inna siła na przeciwną stronę tłoka. Silnik magnetyczny 🙂
Anonymous - 5 marca 2021
Czyli że świeca znajduje się w strumieniu wtrysku i daje zapłon chwilkę po zadozowaniu dawki paliwa z powietrzem.
Anonymous - 5 marca 2021
Tłoki i pierścienie ?Czy czterosuw nie ma tloków i pierścieni ? Ten silnik nie jest przeciążony i kręci tylko 8000 obrotów.
Anonymous - 5 marca 2021
Kiedy będzie możliwość zakupu tego modelu? Jest ponadczasowy
Anonymous - 5 marca 2021
mówisz o 2t starego typu przeczytaj specyfikację
Anonymous - 5 marca 2021
Co i muta*
Sory juz mi te klawisze wyskakuja z mojej nokii
Anonymous - 5 marca 2021
Tej Franek, mam tak samo jak ty Franek na imie xD Franek jestsm
Anonymous - 5 marca 2021
FO OBRAZASZ AMINISTRATOROW STRONY CO? Perm Bana mu na zycie, albo chociaz mutan
Elo to moja opinia
I wyrok dzielni
Anonymous - 5 marca 2021
Ja
Anonymous - 5 marca 2021
Kto tu kogo posuwa? Mrrr ;333
Wasza sex masterka jest zawsze gotowa ;3
Anonymous - 5 marca 2021
I ja!!!!
Anonymous - 5 marca 2021
Ja tez11!!!1
Anonymous - 5 marca 2021
Ja tam nadal czekam na 3 suwa.suwa.
Anonymous - 5 marca 2021
Świece zintegrowane z wtryskiwaczami? Ktoś coś ?
Anonymous - 5 marca 2021
Ale serwis z części made in China
Anonymous - 5 marca 2021
Nie odrobila pani lekcji z realiow. Oczywiascie, konstrukcje mozna sobie projektowac dowolnie fantastyczne na papierze i na fazie protoypu, jednak to ekonomia decyduje o tym co bedzie produkowane seryjnie. Jakkolwiek 2-suwy to intrygulacje konstrukcje – to jednak niestety wiaza sie one z nieustannym serwisowaniem i wymiana opdstawowych komponentow jak tloki czy pierscienie w interwalach liczonych zaleswie tysiacach km. dla zwyklego uzytkownika jest poporstu strata czasu i koszty,
Anonymous - 5 marca 2021
Chcę taki mieć!!!
Anonymous - 5 marca 2021
Kto wymyslił nazwe tego motocykla?