WRC bez WRC
W połowie marca podczas spotkania FIA, czyli organizacji rządzącej sportami motorowymi, zatwierdzono zmiany w regulaminie technicznym dla samochodów WRC (World Rally Car). Z pewnością są one podyktowane gorszą sytuacją finansową na świecie.
Peugeot 207 S2000 świetnie sobie radzi na trasach cyklu IRC i mistrzostw Europy |
fot. Peugeot
|
Ograniczenie kosztów to sformułowanie padające teraz na każdym kroku, na zebraniach w firmach i innych organizacjach. Pada hasło „Tniemy!” Także i FIA postanowiła ciąć koszty, zastępując auta WRC samochodami Super 2000. Już przyszłym sezonie w rajdach do mistrzostw świata punktować będą mogły znane dotychczasowe „wurce”, ale nowością będzie także możliwość zdobywania punktów w klasyfikacji producentów przez auta S2000. Natomiast już za dwa lata, od 2011 roku samochody startujące w cyklu WRC (World Rally Championship) będą oparte na S2000, z dodatkowym zestawem aerodynamicznym. Wtedy też auta WRC przestaną być klasyfikowane w mistrzostwach świata.
Limit obrotów obecnych aut WRC i nowych S2000 został utrzymany na poziomie 8500 rpm. Dodatkowo także zapowiedziano, że w nowym regulaminie technicznym ograniczona zostanie liczba silników i innych podzespołów, które zespoły mogą wykorzystać w trakcie sezonu. Podjęto także decyzję, że od 2013 roku auta czołówki mistrzostw świata będą bazować na S2000, jednak wolnossące 2-litrówki zastąpione zostaną silnikiem 1,6-litra z turbodoładowaniem. Miejmy nadzieję, że motor z turbo poprawi osiągi rajdówek, a FIA nie wpadnie na „bezpieczny” pomysł wprowadzenia zwężek ciasnych jak zakręty na Korsyce…
Zespół Citroena i Sebastien Loeb triumfują wspólnie od wielu lat |
Fot. Citroen
|
Zmiany bez wątpienia muszą następować, bez nich nie byłoby rozwoju cywilizacji. FIA już od kilku lat nosiła się z zamiarem ograniczenia kosztów. Teraz mają doskonały pretekst, gdyż do rund mistrzostw świata zgłasza się zdecydowanie mniej załóg, a na polu bitwy pozostały dwa fabryczne zespoły.
Jedna z kwestii budzących zdziwienie wśród fanów, to przyszły sezon mistrzostw świata, kiedy to zarówno auta WRC jak i S2000 będą mogły punktować. Auta WRC są niezaprzeczalnie mocniejsze, więc jaką szansę na zwycięstwo będą miały Super2000? Który zespół zdecyduje się na walkę w S2000, będąc wydaje się z góry skazanym na porażkę? Z drugiej jednak strony decyzja ta może przyciągnąć do mistrzostw większą liczbę producentów. To właśnie ostra rywalizacja, obok efektownych poślizgów, jest tym, co tygryski lubią najbardziej.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: