
Wózkiem inwalidzkim z „L-ką” po placu manewrowym?
Ile godzin jazdy potrzeba, aby nauczyć się odpowiedzialności za kierownicą? Być może wystarczy jedna godzina jazdy, tylko nie samochodem, a wózkiem inwalidzkim - przekonują twórcy kampanii „Godzina jazdy na wózku” i jej ambasadorzy: Rafał Sonik, Gosia Rdest oraz Klaudia Podkalicka.
Kampanię społeczną promuje spot przedstawiający reakcje kursantów szkoły jazdy, którzy zamiast jazdy samochodem, po placu manewrowym poruszają się na wózku inwalidzkim.
W ciągu ostatnich lat liczba wypadków drogowych powodowanych przez młodych kierowców sukcesywnie malała, niestety w minionym roku zaczęła wzrastać. Według najnowszego raportu Komendy Głównej Policji, w 2016 r. młodzi kierowcy byli sprawcami ponad 5800 wypadków (240 więcej niż w rok wcześniej), w których zginęły 542 osoby, a prawie 8000 zostało rannych[1]. Eksperci przyznają, że obiegowe opinie, przestrzegające przed młodymi kierowcami, mają swoje podstawy. Cechująca młode osoby skłonność do ryzyka i brawury oraz zawyżona ocena własnych umiejętności często prowadzi do tragicznych skutków.
Według ekspertów wysoka liczba wypadków w tej grupie to wynik nieodpowiedniego przygotowania do roli kierowcy. Kursy jazdy w zdecydowanej większości przygotowują jedynie do egzaminu, nie uczą natomiast młodych osób pokory do własnych umiejętności. Pomijana jest kwestia odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu.
W ramach akcji przy współpracy z Akademią Auto Świat przygotowana została nietypowa godzina kursu prawa jazdy. Jej głównym elementem jest poruszanie się po placu manewrowym i w przestrzeni miejskiej wózkiem inwalidzkim z charakterystyczną L-ką. Reakcje kursantów i ich zmagania zostały zarejestrowane w spocie promującym kampanię. Twórcy kampanii w ten kontrowersyjny sposób chcą skłonić młode osoby do refleksji oraz zainicjować debatę publiczną na temat istoty systemu szkolenia kierowców i jego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
– Z punktu widzenia wiedzy psychologicznej taki eksperyment ma dwa szczególnie ważne elementy. Po pierwsze, osoba, która przeżyje doświadczenie pobudzające refleksję dotyczącą konsekwencji nieostrożnej jazdy, wraz z towarzyszącymi emocjami – lęku, wstydu, szoku – ma zdecydowanie większą szansę na zapamiętanie przekazu, od uczestnika wykładu na ten temat. Po drugie, nauka oparta na doświadczeniu może zdecydowanie więcej powiedzieć o konsekwencjach, w tym wypadku kalectwie, niż sama teoria. Również obserwacja takiego doświadczenia osoby, z którą możemy się identyfikować – młodego kierowcy może mieć podobny wpływ.” – mówi Monika Rutke, psycholog i psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.
“Godzina jazdy na wózku” jest częścią kampanii AutoAsertywni, edukacyjnego programu adresowanego do starszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, który w roku ubiegłym został zainicjowany przez Akademię Auto Świat. W ramach programu w szkołach w całej Polsce prowadzone są warsztaty, których celem jest kształtowanie u młodych osób właściwych postaw w samochodzie jeszcze przed rozpoczęciem nauki jazdy. Spot kampanii wraz z innymi materiałami informacyjnymi stanowić będzie jedno z narzędzi wykorzystywanych podczas warsztatów.
Spot wideo oraz dodatkowe informacje o kampanii znaleźć można na stronie www.godzinajazdynawozku.pl.
Hashtagi kampanii: #godzinajazdynawozku #autoasertywni
[1] Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku – Raport Komendy Głównej Policji, Biuro Ruchu Drogowego.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: