
Wodorowe ciężarówki Hyundaia ruszają na szwajcarskie drogi
Koreański producent rozpoczyna pilotażowy program, w którym testowane będą ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi.
Coraz więcej się mówi o odchodzeniu od diesli i przechodzeniu na napęd elektryczny, ale są branże gdzie obecnie jest to kompletnie niewykonalne. Mowa o transporcie kołowym, w którym pojazdy muszą być w stanie pokonywać duże odległości na jednym tankowaniu i dawać możliwość szybkiego uzupełnienia paliwa. A to są właśnie dwie główne bolączki samochodów elektrycznych.
Rozwiązaniem wydają się być ogniwa paliwowe, które wykorzystując wodór, same wytwarzają prąd do zasilenia elektrycznych silników. Wyposażony w nie pojazd nadal jest cichy i zeroemisyjny, ale wystarczy tylko kilka minut, żeby zatankować i można ruszać w dalszą drogę.
Paliwo i ogniwa wodorowe – skąd się wzięły?
Ta technologia ma też swoje wady, a jedną z nich jest energochłonny proces oddzielania i przechowywania czystego wodoru. Podobnie jak w przypadku aut elektrycznych, które nie są szczególnie ekologiczne, jeśli zasilający je prąd pochodzi z elektrowni węglowej, tak i wodór nie do końca jest „czystym” paliwem.
Dlatego pierwszym krajem, w którym Hyundai zamierza przeprowadzić drogowe testy swoich wodorowych ciężarówek, jest Szwajcaria, gdzie ponad połowa energii wytwarzana jest przez elektrownie wodne. Koreańskiemu producentowi zależy, aby jego projekt pokazał możliwości prawdziwie „zielonego” transportu, a nie „zielonego” tylko na pierwszy rzut oka.
Samochody na wodór – fakty i mity o wodorze
Już w kwietniu na szwajcarskie drogi wyjedzie 50 Hyundaiów H2 Xcient. Te 18-tonowe ciężarówki napędzane są silnikami o mocy 258 KM, a siedem zbiorników na wodór pozwala przejechać im ponad 400 km na jednym tankowaniu. Już za pięć lat w Szwajcarii ma być aż 1600 ciężarówek zasilanych ogniwami paliwowymi i mają się one też pojawić na drogach Niemiec, Austrii, Norwegii i Holandii.
Zobacz koniecznie: Policjanci tańczą dla dzieci objętych kwarantanną. W Polsce!
Zobacz też:
Fabrycznie nowe BMW 740i z 1997 roku do kupienia. I to w Polsce!
Ile osób może jechać razem autem w czasie epidemii?
Policja wprowadza nowe zasady kontroli drogowej na czas epidemii koronawirusa
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: