Niepokojące dane: oślepiające światło w nocy nasila krótkowzroczność kierowców
Czy wiecie że odblaski pochodzące z ekranów dotykowych w samochodach mogą powodować problemy ze wzrokiem u kierowców oraz nasilać krótkowzroczność w nocy? Tak wykazały badania przeprowadzone przez firmę Shamir Optical Industry.
Oślepiające słońce, reflektory czy sygnalizacja świetlna od zawsze stanowiły utrudnienie dla kierowców podczas jazdy samochodem. Jednak teraz użytkownicy dróg muszą mierzyć się z narastającym problemem odblasków pochodzących z wnętrza swoich samochodów. Cyfrowe ekrany dotykowe w samochodach wpływają na zwiększone ryzyko bezpieczeństwa kierowców.
Ponad 70% ankietowanych kierowców w USA przyznało, że oślepiające światło w nocy jest problemem w każdych warunkach pogodowych, a 71% stwierdziło, że ma problemy z identyfikacją znaków drogowych w nocy przy złej pogodzie.
Co bardziej niepokojące, prawie połowa (48%) wszystkich ankietowanych kierowców stwierdziła, że odblaski w nowoczesnych samochodach w nocy są tak silne, że utrudniają im prowadzenie pojazdu . Wpływa to na ograniczenie mobilności ze względów bezpieczeństwa.
Badanie ilościowe przeprowadzone przez producenta soczewek dostarczyło niezbitych dowodów na to, że ekrany cyfrowe w samochodach doprowadziły do niepokojącego wzrostu refleksów, które nienaturalnie zmieniają rozszerzenie źrenic u kierowców i zmniejszają ich zdolność widzenia.
Prawie trzy czwarte ankietowanych (w wieku od 30 do 85 lat) przyznało, że w nocy utrudnieniem są odblaski generowane na zewnątrz samochodu lub przez ekrany cyfrowe w samym samochodzie.
Teraz kierowcy mają do czynienia z narastającym problemem odblasków z wnętrza swoich samochodów. Refleksy na desce rozdzielczej to nowy rodzaj odblasków, którego coraz częściej kierowcy nie mogą ich uniknąć. Jednak 43% badanych twierdzi, że nie ma innego wyjścia, jak tylko korzystać z cyfrowych ekranów.
Badanie, w którym uwzględniono różnice między wskaźnikami analogowymi i cyfrowymi starszego typu, wykazało, że 40% kierowców miało problemy nawet z prawidłowym odczytaniem ekranów. Doprowadziło to do zmniejszenia sprawności wzrokowej kierowców i stworzyło równoległy problem polegający na tym, że kierowcy nie odrywają wzroku od drogi przez dłuższy czas. Co więcej 62% kierowców przyznało, że ich oczy stają się napięte i zmęczone w nocy po mniej niż godzinie.
Jednak problem oślepiania nie występował tylko w nocy, a 43% kierowców twierdziło, że ich oczy męczyły się od oślepiania również po mniej niż dwóch godzinach jazdy w ciągu dnia.
Shamir Optical wsparł badanie ilościowe jakościową analizą kierowców wyścigowych i drogowych, popartą symulowaną jazdą.
– Ostrość wzroku jest niższa w nocy, więc kierowcy dostrzegają mniej szczegółów, co wydłuża czas reakcji. Natomiast czas reakcji jest zawsze dłuższy w nocy. Potwierdziliśmy te wyniki – na podstawie czasów skupienia i reakcji w czasie rzeczywistym za pomocą testów odwrotnych – dodał Yagen Moshe.
Firma Shamir dostrzegła codzienne wyzwania wzroku kierowców, którzy mierzą się z oślepiającymi refleksami światła, nie tylko w dzień, ale również po zmroku. Oprócz odblasków, kierowcy zmagają się z „niedowidzeniem” na drodze, np. w momencie odczytania nazwy miejscowości podczas jazdy lub kierunku do niej prowadzącej, a także niespodziewanych zdarzeń na drodze z udziałem innych uczestników ruchu drogowego. Ten problem związany jest z różnorodnym natężeniem światła na drodze, który może mieć wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.
W odpowiedzi na te wyzwania firma Shamir prowadziła wielomiesięczne badania dotyczące poprawy widoczności na drodze i wsparcia wzroku kierowców. Efektem tych działań są soczewki przeznaczone dla kierowców. Ich test przeczytasz tu.
Źródło: Shamir Optical
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: