Agnieszka Serafinowicz

Według PSE nawet miliony aut elektrycznych to zaledwie kilka procent polskiego zapotrzebowania na moc

Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) opublikowały plan rozwoju sieci przesyłowej. To co nas zainteresowało to prognozowany wpływ aut elektrycznych na sieć.

Ile razy to już słyszeliśmy, że „elektryki spowodują blackout”, albo „zabraknie prądu na ładowanie samochodów elektrycznych” itp. Zgodnie z najnowszym raportem Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) w perspektywie najbliższych dziesięciu lat ładowanie pojazdów elektrycznych skonsumuje co najwyżej 4 procent polskiego zapotrzebowania na moc. I to zakładając, że w przeciągu dekady na naszych drogach pojawi się kilka milionów takich samochodów.

PSE opublikowała ponad stustronicowy Plan rozwoju sieci przesyłowej na lata 2023 – 2032. Dokument ten porusza kwestię zapotrzebowania floty samochodów elektrycznych na energię zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i dłuższej, dziesięcioletnie.

PSE i samochody elektryczne dziś

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych od grudnia 2019 roku do września 2022 (ostatni miesiąc opublikowany w Liczniku Elektromobilności) liczba samochodów elektrycznych (BEV i PHEV) wzrosła z 8,9 tysiąca do ok. 55 tysięcy. Zdaniem PSE aktualny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną spowodowany rozwojem elektromobilności nie wpływa istotnie na pracę KSE (Krajowy System Energetyczny). Mówiąc wprost, dziś system energetyczny jest w pełni wystarczający i wydolny by zaspokoić zapotrzebowanie polskiej gospodarki na energię elektryczną i obecną dziś na drogach flotę kilkudziesięciu tysięcy samochodów elektrycznych.

PSE i samochody elektryczne w przyszłości

Autorzy Planu zwracają jednak uwagę, że w dłuższym horyzoncie czasowym pobór energii na potrzeby zasilania pojazdów elektrycznych będzie widoczny w każdej godzinie doby, także w godzinach szczytowego zapotrzebowania. Za rozwiązania, które mogłyby stymulować odpowiedni kształt profilu dobowego ładowania pojazdów elektrycznych są – zdaniem autorów dokumentu PSE – między innymi taryfy dynamiczne oraz stosowanie rozwiązań typu smart charging, co w praktyce oznacza wymianę danych pomiędzy pojazdami elektrycznymi, stacjami ładowania i operatorami energetycznymi oraz dynamiczne monitorowanie i dostosowywanie dostępnych mocy zależnie od obciążenia.

Krytycy elektromobilności nie uwzględniają rozwoju sieci

Błędem popełnianym przez krytyków elektromobilności, którzy straszą niestabilnością systemu energetycznego z powodu zbyt dużej liczby aut elektrycznych na drogach jest nieuwzględnianie w ich wyliczeniach, że nie tylko rośnie flota pojazdów elektrycznych, ale też cały czas zmienia się sama sieć energetyczna. Według danych opublikowanych w rzeczonym dokumencie PSE, moc zainstalowana netto (GWe) w Polsce z uwzględnieniem wszystkich źródeł będzie zmieniać się następująco:

PSE - prognozy dotyczące mocy zainstalowane

Wyraźnie widać, że pod koniec obecnej dekady, w Polsce moc zainstalowana będzie niemal dwukrotnie większa niż w roku 2020 (przekroczy 80 GWe wobec nieco ponad 40 GWe w 2020 roku). Nawet gdy liczba aut elektrycznych wzrośnie na tyle, że flota będzie liczyć kilka milionów szacowana przez PSE konsumpcja energii przez flotę samochodów elektrycznych nie powinna przekroczyć 4 procent. Warto też pamiętać o tym, że samochody elektryczne, szczególnie te wyposażone w technologię V2G (Vehicle-to-Grid) same mogą stanowić istotne (efekt skali) narzędzie stabilizacji sieci elektroenergetycznych w przypadku gdy znaczna część energii będzie pochodzić z mniej stabilnych źródeł (OZE).

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze