Nawet 1 mln złotych kary dla warsztatów samochodowych! Każdy serwis samochodowy musi to mieć
Warsztaty samochodowe są prawnie zobligowane do odpowiedniej gospodarki odpadami, uchybienie tym obowiązkom to bardzo surowe kary.
Spis treści
- Warsztaty samochodowe – ile tych odpadów?
- Warsztaty samochodowe a odpady niebezpieczne dla środowiska
- Warsztaty samochodowe – gospodarka odpadami usankcjonowana prawnie
- Warsztaty samochodowe – każdy musi to mieć
- Warsztaty samochodowe – jakie kary za brak BDO?
Warsztaty samochodowe mogą spełniać wiele dobrych praktyk w drodze do stawania się
bardziej ekologicznym biznesem. Jedną z nich jest prawidłowe segregowanie odpadów i
przekazywanie ich do właściwych punktów odbioru. W zasadzie to nawet nie jest dobra wola danego warsztatu, to odpowiedniej gospodarki odpadami właścicieli warsztatów obligują przepisy.
Warsztaty samochodowe – ile tych odpadów?
Według danych firmy Bio Service, zajmującej się m.in. prawidłową utylizacją i przetwarzaniem odpadów warsztatowych, warsztaty samochodowe w 2020 i 2021 roku przekazały do utylizacji łącznie ponad 730 tys. kg opon oraz prawie 3 mln kg innych części wytworzonych przez branżę motoryzacyjną.
Warsztaty samochodowe a odpady niebezpieczne dla środowiska
Zużyte filtry olejowe, akumulatory, oleje, farby i rozpuszczalniki, a także odpady związane z wymianą opon, katalizatorów i układów hamulcowych to tylko niektóre z wielu przykładów odpadów produkowanych przez warsztaty samochodowe. Wszystkie te elementy są uważane za niebezpieczne dla
środowiska, gdyż zawierają toksyczne substancje chemiczne, które mogą wyciekać do gleby
lub wód gruntowych oraz skazić środowisko naturalne. Ilość generowanych pozostałości
przemysłowych zależy od wielkości i rodzaju zakładu, a także od rodzaju wykonywanych
prac. Przykładowo serwisy, które zajmują się naprawą i wymianą części samochodowych, a
także posiadają własny magazyn części zamiennych, generują większą ilość odpadów niż te,
które wykonują jedynie drobne naprawy i przeglądy okresowe.
Warsztaty samochodowe – gospodarka odpadami usankcjonowana prawnie
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność warsztatową musi mieć wdrożone procedury dotyczące gospodarki odpadami. Według obowiązujących w Polsce przepisów przedsiębiorcy powinni m.in. zapobiegać powstawaniu odpadów, ograniczać ich ilość oraz usuwać zużyte materiały w sposób zapewniający minimalny wpływ na środowisko. W przypadku naruszenia przepisów dotyczących gospodarki odpadami zakład może być obłożony sankcjami administracyjnymi, takimi jak kary pieniężne w wysokości od 10 tys. do 5 mln lub ograniczeniem wolności nawet do 12 lat.
Warsztaty samochodowe – każdy musi to mieć
Od 2020 roku przedsiębiorstwa działające w Polsce są zobowiązane przeprowadzać ewidencję odpadów za pośrednictwem systemu BDO (mówi o tym m.in. art. 82 ust. 1 ustawy o odpadach). BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarowania odpadami. Dotyczy to również serwisów samochodowych. Każdy warsztat naprawczy musi mieć w systemie informatycznym BDO swoje indywidualne konto BDO, które jest tożsame z numerem NIP danej firmy. Uchybienie temu obowiązkowi oznacza bardzo wysokie kary!
Warsztaty samochodowe – jakie kary za brak BDO?
Prowadzenie warsztatu bez numeru BDO oznacza bardzo surowe kary finansowe w zakresie od 5 tys. zł, aż do 1 miliona zł! Ponadto w przypadku skrajnie nieodpowiedzialnego postępowania z odpadami, właściciel warsztatu oprócz kar administracyjnych wynikających z braku konta BDO musi liczyć się również z potencjalnymi zarzutami prokuratorskimi. Te kary nie są fikcją.
Przykładem może być sytuacja z ubiegłego roku, kiedy to Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Gdańsku ukarał firmę z Gdańska za wylewanie wód popłucznych do gruntu i brak prowadzenia ewidencji odpadów. Za przetwarzanie bez zezwolenia odpadów niebezpiecznych firma została ukarana kwotą 250 tys. zł, ponadto za brak ewidencji odpadów w systemie BDO dołożono do tego karę w wysokości 10 000 zł. Nie koniec na tym, gdański WIOŚ złożył również do Prokuratury Rejonowej Gdańsk-Śródmieście zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Jak widać zaniedbania w kwestii należytej gospodarki odpadami są traktowane bardzo poważnie.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: