Wakacje w pełni, ale czy są takie same? Sprawdzono, jak pandemia wpłynęła na nasze podejście do podróżowania
Jak zmieniły się zwyczaje wyjazdowe kierowców w obliczu pandemii? Postanowili to sprawdzić Telematics Technologies oraz Mazda Motor Poland. Firmy przyjrzały się m.in. danym z tras pokonywanych przez użytkowników nawigacji w pierwszych tygodniach wakacji, a także przepytały samych kierowców.
Co wynika z badań? Przede wszystkim to, że na dobre wróciliśmy już za kierownicę! Dane z weekendu czerwcowego i pierwszych tygodni tegorocznych wakacji porównywane z danymi z tożsamych okresów ubiegłego roku są… praktycznie na identycznym poziomie dla kilku parametrów!
Po pierwsze – są bardzo zbliżone jeśli chodzi m.in. o średnią dobową liczbę kilometrów pokonywanych przez statystycznego użytkownika nawigacji. Ta oscyluje wokół 64 km. Po drugie, także łączna liczba kilometrów pokonywanych przez aktywnych użytkowników nawigacji jest na podobnym poziomie jak rok temu. Niemal identyczny jest też rozkład procentowy podróży o określonej długości we wszystkich pokonywanych trasach. I tak, przejazdy do 10 km stanowią blisko 10% wszystkich tras, odcinki od 10 do 50 km – prawie 43%, trasy w przedziale 50-80 km – niemal 13%, a podróże między 80 a 200 km – 19%. Dłuższe wyjazdy – między 200 a 500 km stanowią z kolei blisko 13%, natomiast te przekraczające 500 km ponad 2%.
Jeśli dziś niedziela, to jesteśmy… w podróży!
Brak wyraźnych zmian w danych drogowych może wydawać się zaskakujący w odniesieniu do trwającej pandemii. – Praktycznie do końca maja widzieliśmy w statystykach niższe wartości niż sprzed roku. Od weekendu czerwcowego możemy powiedzieć, że ruch wrócił do normy. Wtedy także wróciło zainteresowanie trasami dłuższymi niż 200 km – tłumaczy Katarzyna Przybylska, z Telematics Technologies, będącej właścicielem marki NaviExpert. I dodaje: – Widzimy także spore zainteresowanie weekendowymi podróżami. Mimo że więcej kierowców korzysta z naszej nawigacji na co dzień, to w weekendy (sobota, niedziela) średnia liczba kilometrów pokonywanych przez statystycznego – aktywnego użytkownika aplikacji jest o blisko 29% wyższa (77 km)! Szczególnie na tym tle wyróżniają się niedziele. To właśnie tego dnia przeciętny użytkownik nawigacji pokonuje najwięcej kilometrów, bo średnio 81. W tygodniu roboczym średnia to 60 km.
Zagraniczne podróże? Tylko dla 9% badanych!
Aby uzyskać pełniejszy obraz tego, jak zmienił się sposób podróżowania podczas wakacji, dostawca nawigacji wspólnie z twórcą projektu Slow Road, czyli Mazda Motor Poland, postanowili zwrócić się także do samych kierowców. W badaniu ilościowym zaprojektowanym przez te firmy z wykorzystaniem ankiety elektronicznej wzięło udział 1 345 respondentów – użytkowników nawigacji NaviExpert. Ankietowani zostali poproszeni o to, aby opowiedzieć o swoich planach wakacyjnych – a jeśli są już po urlopie – o tym, jak spędzili wakacje.
Po kolei zatem. Jak się okazuje, 78% respondentów tegoroczne wakacje spędza w Polsce, 9 % za granicą, a 13% nie planuje letniego urlopu w tym roku. Wśród środków transportu, które badani wybierają w drodze na letni wypoczynek zdecydowanie króluje samochód. Aż 93% ankietowanych wskazało na podróż autem – ale to specyfika tej grupy docelowej. 2% wybrało samolot, a 1% komunikację zbiorową.
Jak pandemia zmieniła nasze podejście do podróży?
Nieco większą różnorodność w odpowiedziach ankietowanych można znaleźć przy pytaniu o konkretne miejsce, w którym planują spędzić urlop. 21% chce go spędzić w górach, 36% nad morzem, 15% nad jeziorem, 4% w dużym mieście, a 9% na wsi. Jednocześnie aż 70% respondentów na pytanie, czy pandemia zmieniła ich podejście do wakacyjnych podróży odpowiedziało twierdząco. W jaki sposób? 55% z tej grupy badanych unika zatłoczonych miejsc, 17% zamiast hoteli w popularnych kurortach wybiera mniej oblegane pensjonaty, agroturystyki, oddalone od zatłoczonych miejscowości. 7% zrezygnowało z wyjazdu nad morze/w góry na rzecz odkrywania mniej znanych zakątków Polski, aż 16% zrezygnowało z dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych wyjazdów bliżej miejsca zamieszkania. Wśród innych odpowiedzi wiele dotyczyło także rezygnacji z wyjazdu za granicę.
Odpowiedzi na ostatnie pytanie w zasadzie potwierdziły nasze obserwacje. Od kilku lat aktywnie angażujemy się w promowanie podróży po Polsce w stylu slow, w ramach projektu Slow Road. Pandemia sprawiła, że więcej osób rzeczywiście interesuje się podróżami bez pośpiechu. Takimi z dala od większych skupisk ludzkich, niekoniecznie podczas długiego urlopu, ale także wykorzystując przedłużone weekendy, do tego, by poznać wyjątkowe lokalizacje znajdujące się niedaleko miejsca zamieszkania – mówi Szymon Sołtysik, z Mazda Motor Poland.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: