Wagoneer powraca do grona marek Premium Jeepa. Czy to odrodzenie amerykańskiej ikony?
Powstały w Ameryce w 1962 roku jako model roku 1963, oryginalny Jeep Wagoneer był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła zestawionym z automatyczną skrzynią biegów, pionierem pierwszego nowoczesnego SUV-a. Był to pierwszy SUV, który łączył napęd na cztery koła z nowoczesną jakością jazdy, stylowym wyglądem i najwyższej klasy wnętrzem.
Grand Wagoneer zadebiutował w 1984 roku i naznaczył początek luksusowych SUV-ów, oferując nabywcom niespotykane w standardzie połączenie elementów, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radia stereo AM/FM/CB, dodatkowa izolacja akustyczna i drewniana listwa zewnętrzna. Uznawany za „złoty standard rynku SUV-ów”, Grand Wagoneer posiadał również V-8 o podwyższonej mocy i momencie obrotowym 360 c.i.d. oraz najwyższy uciąg w tym segmencie.
Całkowicie nowy koncept Grand Wagoneer naznacza odrodzenie się klasycznej, amerykańskiej ikony klasy Premium, dając wyobrażenie o tym, czym może być współczesna interpretacja oryginalnego SUV-a Premium. Christian Meunier, globalny prezes marki Jeep-FCA, wyznał:
Nasz nowy koncept Grand Wagoneer naznacza pierwszy krok w odrodzeniu Wagoneera, prawdziwej i rzadkiej amerykańskiej ikony klasy Premium. Wraz z elektryfikacją w najbliższych latach każdego nowego Jeepa i ponownym wprowadzeniem modelu Wagoneer, szybko rozwiniemy swoją działalność w nowych segmentach i w przestrzeni marek klasy Premium.
Wagoneer jest zakorzeniony w legendarnej marce Jeep i jej bezkonkurencyjnym dziedzictwie niedoścignionych możliwości, autentyczności i wolności, a jego powrót pozwala nam na ekspansję na arenę marek jeszcze wyższej klasy z wyniesionym na nowy poziom designem detali i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i technologii. Podczas gdy samochody Jeepa zapewniają najlepsze możliwości, wydajność i osiągi na rynku SUV-ów, to Wagoneer koniec końców stworzy portfolio samochodów, które po raz kolejny zdefiniują „American Premium”, czyniąc z niego standard pod względem zaawansowania, autentyczności i nowoczesnej mobilności.
Koncept Grand Wagoneer może pochwalić się bogatą gamą najnowocześniejszych technologii klasy Premium, w tym zelektryfikowanym układem napędowym, zaawansowanymi możliwościami napędu 4×4 i pierwszym w historii SUV-ów ekranem dla pasażera.
Koncept Grand Wagoneer oferuje bezkompromisowy hybrydowy układ napędowy z napędem elektrycznym plug-in, zgodnie z planami marki Jeep, by w ciągu najbliższych kilku lat zaproponować „opcje elektryczne” dla wszystkich modeli.
Elektryfikacja ma się przyczynić do zmodernizowania marki Jeep, wzmacniając jej pozycję lidera w dziedzinie przyjaznych dla środowiska technologii Premium. Samochody elektryczne marki Jeep będą najbardziej wydajnymi i odpowiedzialnymi pojazdami w historii. Będą zapewniać to, co najlepsze pod względem swobodnej i cichszej jazdy z otwartym dachem, wynosząc jednocześnie osiągi, możliwości 4×4 oraz bezpieczeństwo kierowcy na wyższy poziom. Dzięki większemu momentowi obrotowemu i natychmiastowej reakcji silnika, samochody elektryczne Jeep będą gwarantować jeszcze większą przyjemność jazdy po drogach oraz jeszcze większe możliwości jazdy 4×4 poza nimi.
W Wagoneerze zawsze pierwszoplanową rolę odgrywał pięknie wykonany, okazały design, który emanował klasą, elegancją i wyglądem Premium. Formuła ta ma swoją kontynuację w nowym koncepcie Grand Wagoneer. Ralph Gilles, dyrektor ds. designu FCA, wyjaśnia:
Oryginalny Grand Wagoneer był pierwszym SUV-em klasy Premium, a jego ponadczasowy design w połączeniu z amerykańską duszą pomógł mu osiągnąć kultowe miejsce w wielu sercach. Koncept Grand Wagoneer jest inspirowany oryginałem, ale przez pryzmat nowoczesnej interpretacji luksusu i wolności. Staraliśmy się stworzyć elegancki projekt o ponadczasowej sylwetce, z niezliczoną ilością pięknie wykonanych detali, które łączą się, zapewniając bezsprzecznie atrakcyjną prezencję.
Wnętrze konceptu Grand Wagoneer jest przestronne i wykonane z materiałów najwyższej jakości, które podkreślają obsesję naszego zespołu na punkcie detali i sławią amerykańskie rzemiosło. W pełni cyfrowy kokpit wykorzystuje wiodące technologie, które są pięknie zaprezentowane dzięki dużym i łatwym w obsłudze ekranom i ograniczonej liczbie przycisków, co pozwala skupić się na przyjemnych i intuicyjnych doznaniach kierowcom i pasażerom.
Wersje produkcyjne Wagoneera i Grand Wagoneera mają pojawić się w Salonach dealerskich w przyszłym roku. Będą one produkowane w Ameryce, w Warren w stanie Michigan, niedaleko Detroit. Jako ukłon w stronę fabryki i siedziby marki, na szklanym dachu konceptu znajduje się mapa przedstawiająca Detroit i jego okolice.
Kiedy wersja produkcyjna Grand Wagoneera pojawi się w przyszłym roku, będzie się mogła pochwalić doskonałymi możliwościami dzięki trzem dostępnym systemom 4×4 i słynnemu pneumatycznemu zawieszeniu Quadra-Lift, doskonałą dynamiką jazdy z niezależnym przednim i tylnym zawieszeniem, niezrównanym możliwościami holowania, doskonałymi osiągami, zaawansowaną technologią, bezpieczeństwem i łącznością, nowym poziomem komfortu i liczbą miejsc pasażerskich, wszystko to w oszałamiającym, eleganckim, nowym stylu.
Design nadwozia konceptu Grand Wagoneer nawiązuje do charakterystycznego dla Jeepa atrapy chłodnicy, w kolorze obsydianowej czerni, z ikonicznymi już siedmioma szczelinami. Każda szczelina ma misternie wykonaną, lekką siatkę, a przestrzeń nad i pomiędzy każdą z siedmiu szczelin jest podświetlona, tworząc „ledowy” napis. Wzór ten tworzy elegancki kontur atrapy chłodnicy, uwydatniający szerokość i cały przedni pas samochodu.
Sam SUV jest w pełni pokryty nowym kolorem nadwozia Arctic Ice, a bezpośrednio nad atrapą chłodnicy umieszczone są podświetlone litery tworzące słowo Wagoneer. Zespół projektantów stworzył niestandardową czcionkę użytą we wszystkich napisach na nadwoziu konceptu.
Po obu stronach atrapy chłodnicy znajdują się podwójne, dwufunkcyjne reflektory LED, które obramowane są przez prawdziwe drewno tekowe. Wysokiej klasy design zestawiony jest z aluminiową płytą osłonową z akcentami w obsydianowej czerni, które pojawiają się także na przednich hakach holowniczych.
Koncept SUV-a Grand Wagoneer osadzony jest na 24-calowych, wieloramiennych aluminiowych kołach z obsydianowymi akcentami, z nadrukiem 3D, które znajdują się tuż pod kultowymi, trapezowymi nadkolami pojazdu. Trzyczęściowe kołpaki mają zawieszone logo z akrylu Wagoneer.
Wypukłe, aluminiowe litery z miedzianymi akcentami w dolnej części obu przednich drzwi tworzą napis „Grand Wagoneer”. Aluminiowe litery otacza amerykańska flaga, składając hołd ojczyźnie marki.
Tylne lampy LED rozciągają się od tyłu aż na boczne, tylne panele samochodu i tworzą solidną formę, która pozwala na uzyskanie bardziej ekskluzywnego wyglądu i stanowi dopełnienie całościowego wyglądu nadwozia. Subtelny, tylny dyfuzor umieszczony jest pod pokrywą tylną i wspomaga aerodynamikę pojazdu, odprowadzając powietrze w celu uzyskania maksymalnej wydajności.
Pełen zestaw zewnętrznych świateł LED, w tym wysokiej jakości reflektory LED, światła przeciwmgielne i lampy tylne, pozwalają konceptowi Grand Wagoneer Concept być widocznym w każdym otoczeniu.
Przeczytaj też: Nowy Jeep Wrangler 4xe dołącza do modeli Renegade i Compass 4xe oferowanych w gamie elektrycznych samochodów marki Jeep
W całości przeszklony dach wizualnie poszerza przestrzeń wewnątrz samochodu i daje naturalne światło wszystkim pasażerom. Po bokach szklanego dachu z obu stron znajdują się relingi dachowe z czterema otworami do mocowania. Każdy otwór jest zaślepiony drewnem tekowym, wypełnionym przez siatkę z brązu.
Wierny swojej nazwie, koncept Grand Wagoneer oferuje okazałe wnętrze dla maksymalnie siedmiu pasażerów dzięki przestronnym, wygodnym fotelom kapitańskim w pierwszym i drugim rzędzie oraz trzeciemu rzędowi, po raz pierwszy występującemu w modelu Grand Wagoneer. Atmosfera relaksu we wnętrzu, podkreślona przez możliwe do spersonalizowania zarówno pod względem kolorystycznym, jak i natężenia oświetlenie ambientowe, daje wszystkim pasażerom wyzwalające poczucie spokoju.
Przestronność wnętrza klasy Premium podkreślają duże, przeszklone okna, które oferują widoki jak ze szklarni. To cecha, która wyróżnia oryginalnego Grand Wagoneera i została wykorzystana w obecnym, nowoczesnym koncepcie. Ponieważ oryginalny Grand Wagoneer był oknem na świat, nowy koncept Grand Wagoneer jest zainspirowany transportem klasy Premium i koncepcją architektoniczną tworzącymi ekskluzywne otoczenie dla każdego pasażera.
Wiele elementów wnętrza jest hołdem dla bogatej historii Grand Wagoneera, jak np. dwuramienna kierownica. Otwarcie przednich drzwi po stronie kierowcy odsłania zewnętrzną krawędź deski rozdzielczej, na której znajduje się napis – EST. 1963 – to hołd dla pierwszego modelu roku oryginalnego Wagoneera.
Rozpiętość ekranów na tablicy rozdzielczej to prawie 45 cali. Składają się nań: umieszczony za kierownicą 12,3-calowy wyświetlacz z informacjami dla kierowcy, 12,1-calowy poziomy ekran dotykowy służący jako główny ekran na konsoli środkowej, z 10,25-calowym poziomym komfortowym ekranem dotykowym poniżej, oddzielonym konstrukcyjnym, aluminiowym skrzydłem. Dodatkowo, 10,25-calowy ekran po stronie pasażera zapewnia osobie siedzącej z przodu obsługę ekranu dotykowego na wyciagnięcie ręki.
Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji 30 cali całkowitej powierzchni ekranu, z 10,25-calowym komfortowym wyświetlaczem umieszczonym na konsoli środkowej pomiędzy dwoma fotelami kapitańskimi. Każdy pasażer w drugim rzędzie ma również dostęp do własnego, wykorzystywanego do celów rozrywkowych 10,1-calowego ekranu dotykowego.
Bogate technologicznie wnętrze jest oparte jest na całkowicie nowym systemie Uconnect 5 FCA, który zapewnia pięciokrotnie większą prędkość pracy w porównaniu z poprzednią generacją. Uconnect 5 jest lepiej skomunikowany ze światem, pomocny, bogaty w treści i zapewnia większe możliwości personalizacji, dzięki czemu jest najbardziej zaawansowanym systemem Uconnect w historii. Dodatkowo, system operacyjny Uconnect 5 oparty na Androidzie stanowi bazę, zapewniając dostęp do szerokiego katalogu aplikacji, będąc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pożądanych produktów u użytkowników.
Koncept Grand Wagoneer to jedyny samochód na świecie z systemem audio firmy McIntosh – kolejnej klasycznej amerykańskiej luksusowej marki znanej z tego, że oferuje renomowane domowe systemy audio, które zapewniają najlepsze wrażenia podczas słuchania muzyki i oglądania filmów. Dostępny w koncepcie Grand Wagoneer system audio McIntosh obejmuje 23 specjalnie zaprojektowane głośniki podłączone do 24-kanałowego wzmacniacza, który zapewnia niezwykłe doznania muzyczne. Elementy audio zostały wykonane w kolorze aluminium i błyszczącej czerni, zgodnie z estetyką wzornictwa systemów McIntosh przeznaczonych do użytku domowego.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: