
W mieście pojedziemy tylko 30 km/h?
Coraz większym zainteresowaniem wśród samorządów cieszą się tzw. strefy 30. Polegają one na ograniczaniu prędkości maksymalnej w konkretnych obszarach miasta do 30 km/h. W czym ma to pomóc?
W ostatnim czasie nie tylko w Polsce, ale i całej Europie zapanowała moda na uspokajanie ruchu samochodowego w centrach miast. Jednym z takich rozwiązań jest tzw. strefa tempo 30. Są to obszary, gdzie prędkość jest ograniczana do 30 km/h.
Wśród zalet takiego ograniczenia jest przede wszystkim podwyższenie komfortu życia mieszkańców. Zmniejsza się liczba wypadków, ogranicza hałas oraz emisja szkodliwych substancji.
Po raz pierwszy w Europie strefa 30 pojawiła się w 1983 roku w niemieckim Buxtehude. W Londynie spowolnienie ruchu zmniejszyło liczbę wypadków o 42 procent, a ofiar śmiertelnych o 35 procent.
Jazda z prędkością do 30 km/h daje kierowcy większe możliwości reagowania na wydarzenia na drodze. Za zmniejszeniem prędkości stoją konkretne liczby. Przy tej prędkości zderzenie pieszego z rowerzystą, których przecież nie brakuje w centrach miast, daje 90 proc szans na przeżycie. Przy prędkości 70 km/h jest to już tylko 5 procent szans.
W Polsce strefy tempo 30 funkcjonują w Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Katowicach i Warszawie.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: