W co się ubrać na motocykl?
Ubiór motocyklowy przede wszystkim powinien być bezpieczny i wygodny, a dobrze dobrany do charakteru motocykla i motocyklisty/tki - posłuży wiele lat!
Ubiór motocyklowy ma bardzo duży wpływ na satysfakcję z jazdy motocyklem. To, jak czujemy się w nim podczas wiatru, deszczu, zimna, upału – ma wpływ na naszą koncentrację i odbiór wrażeń z jazdy. Dobry zakup odzieży motocyklowej, dostosowany także do stylu jazdy i życia, może dać satysfakcję na wiele lat jego użytkowania.
Podstawowy ubiór na motocykl obejmuje:
Gdy decydujemy się na jeden zestaw odzieży, to warto go dobrać tak, by sprawdził się w każdych warunkach i był wielowarstwowy. Przy dwóch kompletach: letnim i jesiennym, każdy z nich będzie spełniał określone funkcje (chronił przed zimnem, bądź upałem). Latem świetnie sprawdzają się komplety jasne, z panelami wytrzymałej siatki i perforowane rękawice, na które jesienią nie możemy już sobie pozwolić.
Jeżeli wybrana odzież nie chroni przed deszczem – warto dokupić cienki komplet przeciwdeszczowy, dostosowany do zakładania jako warstwa zewnętrzna (i tak należy go przymierzać). Tu pokusić się można o odblaskowy kolor, gdyż podczas deszczu czy mgły widoczność bywa słaba, albo chociaż odblaskowe dodatki. Istnieją wersje dwuczęściowe (łatwiejsze do szybkiego włożenia) i jednoczęściowe, często z praktyczną saszetką do łatwego składania i przewożenia. Do pełni szczęścia potrzebujemy jeszcze osłony butów i rękawic, o ile nasze nie są wodoodporne.
Przy wyborze odzieży musimy zdecydować, czy będzie ze skóry czy tekstylna? Skóra jest bardzo wygodna, prawie jak druga skóra motocyklisty, zapewnia doskonałą ochronę przed urazami, tarciem, a jej trwałość jest duża (jak i cena). Ma jednak spore wady – sama w sobie nie jest wodoodporna i długo pozostaje mokra. Choć oddychająca, nie zapewnia wystarczającej wentylacji w upały, ani nie ogrzeje w chłodne dni. Rozwiązaniem tych problemów mogą być impregnaty, membrany, panele wentylacyjne i podpinki, jakie już stosują producenci. Skórzana odzież w wersji kombi (połączone spodnie z kurtką) najlepiej sprawdzi się na torze, a taka o klasycznym kroju na motocykl typu chopper. Materiały tekstylne przeszły przez lata sporą ewolucję i znacznie podniosły swoją funkcjonalność. Bywają wodoodporne, oddychające, z windstopperem, wzmacniane kevlarem. Mają wypinane podpinki i wyciągane ochraniacze, stanowią ochronę w każdych warunkach pogodowych. Na tego typu odzież dwuczęściową najczęściej decydują się użytkownicy motocykli turystycznych, enduro i miejskich. Przy wyborze odzieży warto wziąć pod uwagę styl motocykla i nasz własny. Wybór wzorów na rynku jest bardzo duży, począwszy materiałów, krojów, po dostępne kolory. Kierując się modą, możemy za sezon czy dwa zostać z praktycznym, acz już niemodnym strojem. Kierując się własnym stylem i praktycznością – wybierzemy strój na lata. Najlepszą metodą zakupu jest przymiarka na motocyklu, gdy możemy zobaczyć, jak odzież dostosuje się do nas w tej pozycji, czy nic nie uwiera, czy nie skracają się zbytnio rękawy i nogawki, nie odkrywają plecy, i czy strój daje swobodę ruchów? Zakupy w internecie proponujemy dopiero wtedy, gdy przymierzyliśmy ubiór w sklepie stacjonarnym.Zakup kompletnego ubioru może wydawać się sporym wydatkiem, jednak technologie i materiały użyte w ich produkcji, także tanie nie są, a dodatkowo gwarantują bezpieczeństwo i użytkowanie liczone w latach. Choć w obecnych czasach nie zawsze zasada „masz taką jakość, za jaką płacisz” ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, warto więc wcześniej zapoznać się w internecie z opiniami innych użytkowników danego produktu.
Ostatecznie to, w czym jeździmy na motocyklu zależy tylko od nas. Pod uwagę jednak należy wziąć fakt, że bawełna t-shirta w starciu z asfaltem, zapewnia ochronę tkanek mierzoną w milisekundach…
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: