Voztec – prototyp kasku nowej generacji
Duet John Vozzo i Mark Bryant opracowali koncepcję „tylnego wyjścia". Linia kasków nowej generacji znalazła zastosowanie zarówno w sportach motorowych jak i innych dyscyplinach tj. jazda konna czy skoki spadochronowe.
![]() |
fot. Voztec
|
Mimo, że kaski motocyklowe ratują życie wielu osobom podczas wypadku, ich zdjęcie może stanowić wyzwanie dla personelu medycznego. Podczas akcji ratowniczej kask musi zostać usunięty z głowy poszkodowanego, co rodzi problemy, gdy wystąpują jakichkolwiek urazy rdzenia kręgowego. Prototyp kasku Voztec oferuje proste rozwiązanie ratujące życie – za pomocą jednego uchwytu zlokalizowanego na szczycie skorupy, można odłączyć tylną część kasku od przedniej.
Budowa kasku Voztec jest dość nietypowa. Został wyposażony w zawiasy służące do otwierania i zamykania kasku, wzmocnienia trzymające głowę oraz guziki otwierające / oddzielające tylną część kasku od przedniej. Nie ma tu tradycyjnego paska zapinanego pod brodą, który zabezpiecza przed odskoczeniem kasku podczas wypadku, czy nawet – prozaicznie – jego zdmuchnięciem przez pęd wiatru przy większych prędkościach jazdy. Aby zdjąć taką specyficzną ochronę głowy z motocyklisty, użytkownik musi w łatwy i szybki sposób zwolnić blokadę, co dzieje się przy wciśnięciu dwóch guzików umieszczonych z boku skorupy.
![]() |
fot. Voztec
|
Najciekawszym jednak rozwiązaniem, które znajdziemy w prototypie kasku Voztec, jest mechanizm awaryjnego otwierania. Mechanizm służy oddzieleniu tylniej część kasku od przedniej – jednym ruchem ręki – po to właśnie jest uchwyt w górnej części skorupy, za pomoca którego, bez użycia siły można usunąć kask z głowy poszkodowanego . Wszystko wskazuje na to, że to rowiązanie bardzo intuicyjne, co z pewnością ułatwi pracę każdemu ratownikowi medycznemu.
Pomysłodawca kasku Voztec wymyślił go po tym, jak sam trafił do szpitala po wypadku spadochronowym – połamał wówczas obie nogi. Idea jest rozwijana od 2005 roku, a obecnie konstruktorzy pracują nad piątą generacją kasku, pokrytą kevlarem.
Najnowsze
-
Kto może żądać badania trzeźwości kierowcy autokaru? Oto jak wygląda bezpieczeństwo dzieci jadących autobusem na ferie
Na trwających feriach zimowych wg. MEN przebywa obecnie 957 tys. dzieci. To czas, kiedy najmłodsi często korzystają z transportu autobusowego, podróżując na zimowiska czy obozy. To także czas wzmożonej aktywności nietrzeźwych kierowców na drogach. -
Cena paliwa spadnie? Do końca ferii czekają nas zmiany na stacjach
-
Kierunkowskaz na rondzie włączają niedouczeni kierowcy – kiedy możesz to zrobić a kiedy nie wolno?
-
Elektroniczne winiety Węgry – co warto wiedzieć o węgierskim systemie opłat drogowych?
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Zostaw komentarz: