Vespa Elettrica – ekologiczna, bezobsługowa i…droga. Polskie ceny
Gdy rozważasz kupno jednośladu do taniego przemieszczania się w mieście zwykle nie chcesz przeznaczać na niego większego budżetu. Jeśli jednak chcesz być "trendy" i "eko" musisz słono za to zapłacić. Czy warto?
Kultowa włoska marka, produkująca od lat skutery spalinowe, wkracza do świata silników elektrycznych. Od marca można kupić w Polsce model Vespa Elettrica, do jeżdżenia którym nie potrzeba prawa jazdy. To oczywiście argument dla tych, którzy takich uprawnień nie mają, choć wiadomo, że aby bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych, znajomość przepisów oraz właściwa umiejętność jazdy jednośladem są kluczowe. Jeśli jednak ważniejsze staje się poruszanie się w mieście w sposób ekologiczny, czyli nie emitując żadnych spalin do atmosfery, wybór skutera elektrycznego zdaje się być rozsądym rozwiązaniem. Przestaje jednak być racjonalnym, gdy spojrzymy na cennik.
Vespa Elettrica – polskie ceny:
Vespa Elettrica z homologacją L1 z ograniczeniem do 45 km/h, czyli bez prawa jazdy – w cenie 27 900 zł.
Vespa Elettrica X z homologacją L1 z ograniczeniem do 45 km/h, również bez prawa jazdy – w cenie 28 900 zł.
Vespa Elettrica z homologacją L3 do 55 km/h – na prawo jazdy kat. B (posiadane ponad 3 lata) oraz A1 – w cenie 28 900 zł.
Za co płacimy?
„Niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju włoski design i najnowocześniejsza technologia jeszcze bardziej przyjazna środowisku!” – tak polski importer reklamuje swój jednoślad. Rzeczywiście, stylu Elettrice nie można odmówić, ale z tą technologią to już przesada. Obecnie na naszym rynku jest już kilka modeli skuterów napędzanych silnikami elektrycznymi i są one zdecydowanie tańsze (np. również włoski Askoll eS1 kosztuje 11600 zł). Sam silnik jest zwykle dostarczany do wielu producentów przez poddostawców i różni się w detalach. Nie jest to także skomplikowana technologia, różnice wystepują głównie w obrębie magazynowania energii, czyli liczby baterii (Askoll ma dwie) i ich umiejscowienia. Wszystkie elektryczne skutery są także ciche, ponieważ jednostki zasilane pradem pracują praktycznie bezgłośnie. Wszystkie maja także system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Maksymalne zasięgi tych najmocniejszych, seryjnych, elektrycznych skuterów to około 100 km, co w praktyce okazuje się maksymalnie 75 km przy dynamicznej jeździe.
Co zatem ma elektryczna Vespa? Czego nie mają inne skutery? 200 Nm momentu obrotowego! Elettrica napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy ciągłej 3,5 kW, co sprawia, że rozpędza się o wiele szybciej niż motorowery napędzane spalinowymi jednostkami klasy 50 cm3. Podjazd pod wzniesienie z pasażerem nie powinien stanowić problemu.
Maksymalny zasięg Vespy Elettrica wynosi – wg producenta 100 km. A ładowanie? Aby to zrobić wystarczy ze schowka pod siedzeniem, otwieranego za pomocą pilota, wyjąć kabel z wtyczką i podłączyć ją do gniazdka. Wyczerpaną baterię do pełna, przy użyciu prądu 230 V, ładuje się 4 godziny. Według danych producenta, akumulator pozwala na 1000 pełnych cykli ładowania – taka jest teoria.
Bez multimediów ani rusz
Kolorowy wyświetlacz TFT o średnicy 4,3 cala ma wbudowany czujnik zmierzchu i funkcję automatycznej zmiany jego jasności. Dzięki aplikacji Vespa App użytkownik za pomocą technologii Bluetooth może połączyć smartfon ze swoim pojazdem i np. odbierać informacje o połączeniach i wiadomościach bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu, odtwarzać ulubioną muzykę czy obsługiwać połączenia głosowe. Podłączenie aplikacji daje również możliwość uzyskania dodatkowych informacji takich jak czas podróży, długość przejazdu, średnia prędkość oraz wiele innych.
Dla sceptyków – Elettrica X
Pojazd wyposażono w spalinowy generator prądu wraz z trzylitrowym zbiornikiem paliwa, który pozwala oszczędzić energię baterii. Z Eletttricą X możesz cieszyć się bezemisyjną jazdą do 50 km i maksymalną, z włączonym generatorem, do 200 km, a to już zasięg wystarczający do weekendowych wypadów za miasto. Niestety trzeba za taką wersję słono zapłacić – blisko 30 tysięcy złotych.
Dane technicze Vespa Elettrica L1 45km/h
SILNIK |
Elektryczny silnik Piaggio z kinetycznym systemem odzyskiwania energii – KERS (Kinetic Energy Recovery System) |
MOC |
3,5 kW |
MOC SZCZYTOWA |
4,0 Kw |
MOMENT OBROTOWY |
200 Nm |
BATERIA |
Litowo-jonowa bateria Piaggio 4,2kW/h z komorami LG Chem i wbudowaną ładowarką |
NAPIĘCIE BATERII |
48 V |
POJEMNOŚĆ BATERII |
86 Ah |
ZASIĘG NA JEDNYM ŁADOWANIU |
100 km |
CZAS ŁADOWANIA |
4 h (przy napięciu 220 V) |
KONSTRUKCJA NOŚNA |
Konstrukcja ze stali nierdzewnej z przyspawanymi wzmocnieniami |
PRZEDNIE ZAWIESZENIE |
Widelec jednoramienny ze sprężyną śrubową i hydraulicznym amortyzatorem typu monoshock |
TYLNE ZAWIESZENIE |
Hydrauliczny amortyzator |
PRZEDNI HAMULEC |
Hamulec hydrauliczny oraz tarcza ze stali nierdzewnej o średnicy 200 mm |
TYLNY HAMULEC |
Mechaniczny hamulec bębnowy (140 mm) |
KOŁO PRZEDNIE |
Felga aluminiuowa 3,00 x 12 oraz opona bezdętkowa 110/70 – 12” |
KOŁO TYLNE |
Felga aluminiuowa 3,00 x 11 oraz opona bezdętkowa 120/70 – 11” |
DŁUGOŚĆ |
1 870 mm |
SZEROKOŚĆ |
735 mm |
ROSTAW KÓŁ |
1 350 mm |
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA |
790 mm |
WAGA |
130 kg |
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
W węgierskiej fabryce w mieście Kecskemet wyprodukowano już ponad dwa miliony samochodów marki Mercedes. Ten jubileuszowy, 2-milionowy, trafi do polskiej firmy carsharingowej. -
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
-
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Bardziej bym się zastanowił nad elektrycznym skuterem Askoll eS3 EVO
https://www.velomotors.pl/askoll-evolution-czyli-sportowe-wersje-skuterow-es2-i-es3/
ma wszystko co trzeba za 19 tyś, nie mało, ale też nie dużo jak widać 🙂
pełna ekologia, 70KM/h, prawie 100KM zasięgu, fajny włoski design, duże koła, przenośne baterie, duży cyfrowy wyświetlacz z bluetoothem, dwa tarczowe hamulce, jest lekki i ma odzyskiwanie energii. wypass
Anonymous - 5 marca 2021
Link do Elektryczny Skuter Askoll eS3 Evo
pozdrawiam
Anonymous - 5 marca 2021
Link do Elektryczny Skuter Askoll eS3 Evo
Anonymous - 5 marca 2021
Faktycznie trochę się cenią. Ale można postawić na przykład na bartona energyo – bardzo fajny elektryczny skuter, z super designem, no i jest o wiele tańszy