Używany Fiat 500 (od 2007 – obecnie). To solidny polski samochód
Urokliwy Fiat powstał jako remake kultowej pięćsetki z przełomu lat 50. i 60. Nowoczesna odmiana jest produkowany w Tychach, a używany Fiat 500 może być bardzo ciekawą alternatywą dla aut niemieckich.
Spis treści
- Używany Fiat 500 – którą generację wybrać?
- Używany Fiat 500 – silniki
- Używany Fiat 500 – opinie i usterki
- Używany Fiat 500 – plusy i minusy
Reaktywacja kultowej pięćsetki powstała w 2007 roku. Uroczy Fiacik urzekał obłymi kształtami i barwnymi kolorami. Mnogość opcji kolorystycznej sprawia, że także na rynku wtórnym ciężko znaleźć dwa takie same egzemplarze. Używany Fiat 500 nie rujnuje kieszeni zarówno podczas kupna, jak i przy eksploatacji, ale trzeba wiedzieć, jaką wersję najlepiej wybrać.
Używany Fiat 500 – którą generację wybrać?
Warto dodać, że na rynku jest już druga generacja Fiata 500, choć to tak naprawdę auto po mocnym liftingu. Ta nowsza dołączyła w 2015 roku i czasami nazywają ją „Fiat 500 II”. Auto po liftingu wyróżnia się m.in. innymi reflektorami przednimi ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Pod nimi pojawiły się owalne, ledowe światła do jazdy dziennej zabudowane pod jednym kloszem ze światłami drogowymi. Nowe są też m.in. tylne lampy zespolone o gruntownie przemodelowanej linii, wzory aluminiowych felg czy, udające „chromy”, listwy ozdobne pasa przedniego.
Zarówno pierwsza generacja, jak i ta po modernizacji to mocno zbliżone konstrukcje, choć mają inne wyposażenie, a także silniki. W 2020 roku pojawiła się elektryczna wersja – Fiat 500e, ale jest to na tyle świeża konstrukcja, że mało jest opinii o tej wersji, dlatego w tym tekście ją pomijamy. Kolejne eksperymenty włoskiego koncernu z „500” to wersje 500L oraz 500X, ale to zupełnie inne konstrukcje.
Używany Fiat 500 – silniki
Początkowo pod maską Fiata 500 znalazły się silniki benzynowe 1.2 (69 KM) i 1.4 (100 KM) oraz turbodiesel 1.3 Multijet (75 KM). W 2009 r. do gamy dołączył mocniejszy turbodiesel, 95-konny 1.3 Multijet. Rok później pojawił się benzynowy, doładowany dwucylindrowy (to ukłon w stronę oryginału) silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM, a pod koniec 2013 r. jego mocniejsza wersja (105 KM).
Na rynku aut używanych najwięcej jest odmian 1.2 oraz malutkiego 0.9. Obydwa nie grzeszą osiągami, ale zużywają średnio 5 litrów paliwa. Kultura pracy dwucylindrowej jednostki pozostawia jednak sporo do życzenia. Ogólnie jednostki benzynowe są mało awaryjne, ale mają swoje przypadłości. Cierpią na wycieki z układu chłodzenia, wersja 1.2 miewa kłopoty z równomiernością pracy na biegu jałowym. Większe 1.4 lubi z kolei „wypić” nieco za dużo oleju.
Dużo gorzej pod kątem awaryjności wypadają diesle 1.3 Multijet. Przy dynamicznej jeździe często dochodzi do rozciągnięcia (a nawet zerwania) łańcucha rozrządu, awarii turbosprężarki i przedwczesnego zużycia sprzęgła. Elektronika przy wilgotnej pogodzie lubi być kapryśna, co często kończy się spadkiem mocy. Wadą jest również nisko osadzona miska olejowa, którą bardzo łatwo uszkodzić, nawet podczas podjeżdżania pod krawężnik.
Pod kątem silników możemy polecić wszystkie jednostki benzynowe. Większą uwagę należy zwrócić na małe 2-cylindrowe 0.9 TwinAir, które klekoczą jak stary Maluch i zdarzają się w nich awarie układu zaworów z systemem Multiair, lecz wynikają one zazwyczaj z zaniedbania interwałów olejowych. Jeśli poprzedni właściciel dbał o regularną wymianę, nie powinno być problemów.
Używany Fiat 500 – opinie i usterki
Fiat 500 konstrukcyjnie zbliżony jest do Pandy, a więc możemy spodziewać się prostych i tanich rozwiązań. Zawieszenie nie należy do najtrwalszych, szybko zużywają się sworznie wahaczy i łączniki stabilizatora, ale ich naprawa i ceny części nie rujnują domowego budżetu. Układ wydechowy przy silniku lubi łapać korozję, więc warto sprawdzić, czy ten element był już wymieniany, czy trzeba go wliczyć w koszt zakupu używanej pięćsetki.
Trzeba pamiętać, że choć Fiat 500 jest produkowany w Tychach, jest to samochód włoski, co sprawia, że czasami elektryka żyje własnym życiem. Na szczęście Fiat 500 to konstrukcja znana wielu mechanikom, więc z usunięciem irytującej usterki nie powinno być problemu.
Należy unikać zautomatyzowanych przekładni Dualogic Selespeed. Dlaczego? Po pierwsze to nie jest typowy automat, a zwykła skrzynia manualna, która sama zmienia biegi. Co w tym złego? Wyobraźmy sobie, że każda zmiana biegu wygląda tak, jakby robiła to osoba, która siedzi za kółkiem pierwszy, no może drugi raz. Szarpie, przeciąga i zmienia przełożenia w najmniej odpowiednich momentach. Na dodatek, elektronika często się psuje i jest droga w naprawach.
Używany Fiat 500 – plusy i minusy
+ trwałe i oszczędne silniki benzynowe
+ przystępne cenowo części
+ stylowy design
+ dobre ceny aut używanych
+ wiele egzemplarzy z rodzimego rynku
– kapryśna elektryka
– zapychające się filtry DPF w dieslu
– felerna zautomatyzowana skrzynia
– „kruche” przednie zawieszenie
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Komentarze: