
Używane z automatem – jak uniknąć problemów?
Kierowcy coraz częściej biorą pod uwagę zakup używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Tylko jak sprawdzić, czy skrzynia będzie jeszcze działać bez zarzutu przez kolejne setki tysięcy kilometrów?
Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych – tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.
Automatyczne skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o ich wymianie, dlatego zanim zdecydujemy się na zakup auta z taką przekładnią, zawsze należy ją sprawdzić. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów.
- Zapach spalenizny – może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.
- Poślizg kół zębatych – choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występowac także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni.
- Wyciek oleju – olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.
- Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów – zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.
- Świeci się kontrolka silnika – tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.
Źródło: AAA Auto
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: