Konrad Maruszczak

Używane samochody elektryczne – TOP 10. Jakie auta na prąd interesują Polaków?

Czy używane samochody elektryczne leżą w polu zainteresowań Polaków

Spis treści

Okazuje się, że 43% Polaków deklaruje chęć zakupu używanego elektryka. Używane samochody elektryczne wzbudzają większe zaufanie o tych osób, które znają kogoś, kto korzysta z auta typu BEV (battery electric vehicle) – z tej grupy aż 61% osób zdecydowałoby się na zakup kilkuletniego samochodu zeroemisyjnego. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Minds & Roses dla Otomoto, a zaprezentowanego w raporcie „Przyszłość rynku używanych samochodów elektrycznych w Polsce” podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Samochody elektryczne – brakuje dostaw, rośnie liczba rejestracji

Problem w tym, że brakuje samochodów. Używane samochody elektryczne stanowią mniej niż 1% ofert wszystkich używanych aut wystawianych na Otomoto. Ogłoszenia te z roku na rok przegląda jednak coraz więcej osób.

Udział aut z napędami alternatywnymi w rejestracjach wzrósł z 40,5% w 2022 roku do 45,5% w okresie styczeń-lipiec tego roku. Wśród nich dominowały hybrydy bez wtyczek (36,5%), udział aut elektrycznych wyniósł 3,5%, a hybryd plug-in 2,8%.

Dużą dynamikę widać także w podaży samochodów – w omawianym serwisie ogłoszeniowym do końca lipca 2023 roku pojawiło się 110 % więcej ofert sprzedaży używanych i 70 % więcej nowych elektryków niż w analogicznym okresie w 2022 roku. Interpretując wzrosty trzeba mieć jednak na uwadze wciąż stosunkowo niski wolumen samochodów proponowanych kierowcom w Polsce.

Samochody elektryczne – o tej wadzie aut na prąd w ogóle się nie mówi, zapłacimy za nią wszyscy

Używane samochody elektryczne – lepsze, bo… tańsze

Choć większość samochodów elektrycznych rejestrowanych w Polsce to ​ samochody nowe, istotna grupa kierowców deklaruje zakup swojego elektryka z drugiej ręki. Podczas EV Experience – wydarzenia skupiającego entuzjastów elektromobilności, organizowanego przez PSPA w maju 2023 roku, Minds & Roses przeprowadziło badanie, z którego wnika, że ⅓ posiadaczy elektryków, obecnych na evencie nabyła swój samochód na rynku wtórnym.

Cena zakupu samochodu elektrycznego to argument dominujący – zarówno wśród entuzjastów elektryków, jak i osób sceptycznie nastawionych do tego zakupu. Chętni na zakup elektryka są skłonni zainteresować się pojazdem używanym z powodu jego niższej ceny (38%). Z kolei 58% tych, którzy odrzucają możliwość zakupu samochodu typu BEV przyznaje, że głównym powodem jest zbyt wysoka cena samochodu.

Uwzględniając oferty ogłoszeniowe z wszystkich segmentów, także samochody premium, średnia cena nowego samochodu przekracza 300 tysięcy złotych. To więcej niż maksymalna cena nowego samochodu elektrycznego, do którego można starać się o dopłatę z programu „Mój elektryk”. Dopłaty nie przysługują tym, którzy zdecydują się na zakup używanego samochodu elektrycznego.

Decydując się na zakup elektryka – także na rynku wtórnym, trzeba być gotowym ​ na wysokie koszty – zakup używanego elektryka – za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego to średnio około 178 tysięcy złotych.

Top 10 używanych samochodów elektrycznych – wyświetlanie

W pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych używanych samochodów elektrycznych można znaleźć auta z różnych segmentów. Najczęściej oglądanym samochodem jest:

  1. Tesla Model 3
  2. Nissan Leaf
  3. Tesla Model S
  4. BMW i3
  5. Tesla Model X
  6. Porsche Taycan
  7. Renault Zoe
  8. Audi E-Tron
  9. Tesla Y
  10. Fiat 500

Podaż modeli elektryków w dużym stopniu odpowiada zainteresowaniu – 7 samochodów z zestawień „najczęściej wyświetlane” i „najczęściej wystawiane” na Otomoto powtarza się na obu top-listach.

Top 10 używanych samochodów elektrycznych – wystawiane oferty

Analogiczne zróżnicowanie widać także w TOP10 modeli najczęściej oferowanych
do sprzedaży używanych EV.

  1. Nissan Leaf
  2. Tesla Model S
  3. Volkswagen Golf
  4. BMW i3
  5. Renault Zoe
  6. BMWiX
  7. Tesla Model 3
  8. Tesla Model X
  9. Audi e-tron
  10. Ford Mustang Mach-E

Samochody elektryczne – rośnie liczba doświadczonych kierowców

Rośnie grupa osób, które wśród swoich znajomych mają kogoś, kto jeździ elektrykiem. W zeszłym roku bezpośredni kontakt z kierowcą elektryków deklarowało zaledwie 24% badanych. Dziś ten wskaźnik wzrósł do 29%, a to oznacza, że już prawie ⅓ Polaków może zapytać swoich znajomych o praktyczne aspekty korzystania z samochodu elektrycznego. Wśród najbardziej nurtujących kwestii pojawiają się pytania o wytrzymałość baterii – to sprawa, która zajmuje 27% badanych. Druga ważna kwestia leżąca w polu zainteresowań to dystans, który można pokonać na jednym ładowaniu (27%), a trzecia: koszty eksploatacji samochodu w skali roku (24%). Najczęściej pojawiające się usterki w samochodach elektrycznych interesują 25% badanych..

Używane samochody elektryczne mają pozytywny obraz dzięki ich użytkownikom. W badaniu przeprowadzonym podczas EV Experience aż 99% posiadaczy pojazdów EV potwierdza zadowolenie z zakupu elektryka, a 83% deklaruje, że kolejnym motoryzacyjnym wyborem będzie także BEV. Póki co, samochody elektryczne w większości (69%) nie są wyłącznym środkiem transportu w gospodarstwach domowych. Właściciele elektryków najmocniej doceniają niższe koszty eksploatacji oraz przywileje, z których można korzystać poruszając się po mieście samochodem z zieloną tablicą rejestracyjną.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze