Co drugie używane auto jest po wypadku lub ze szkodą – liczby są alarmujące
Podaż na rynku samochodów używanych jest coraz niższa. Zwiększa to ryzyko zakupu pojazdu pod presją, za zbyt wysoką cenę i z negatywną historią. Używane auto jest po wypadku coraz częściej dalej zbywane.
Spis treści:
- Samochody używane z Europy i USA
- Co drugie używane auto jest po wypadku – jak się chronić?
- Samochody używane z pewnego źródła i z gwarancją
Carfax przeanalizował pobierane raporty historii pojazdów polskich użytkowników za lata 2021 i 2022. W okresie od 1 stycznia do 26 lipca 2022 roku 50 procent użytkowników znalazło w pobranej historii pojazdu przynajmniej jeden wypadek lub szkodę. To wzrost aż o 75 procent! Oznacza to, że co drugie używane auto jest po wypadku lub z wcześniejszą szkodą.
W całym 2021 roku mniej więcej co trzeci użytkownik znalazł w raporcie co najmniej jedno z tych poważnych zagrożeń.
Samochody używane z Europy i USA
Nastąpił również gwałtowny wzrost ryzyka dla pojazdów importowanych. O 32 procent wzrosła ilość pojazdów mających w historii Salvage Title. Salvage Title jest wydawany przez władze amerykańskie i zazwyczaj wskazuje na uszkodzenia tak poważne, że pojazd nie może być dopuszczony do ruchu w Stanach Zjednoczonych. Od stycznia bieżącego roku jeden na siedmiu polskich użytkowników CARFAX znalazło w raporcie informację o wydanym tytule Salvage.
Poza znaczący zwiększeniem w ostatnich miesiącach ilości informacji o historii pojazdów dostępnej dla polskich użytkowników w bazie danych Carfax, obserwujemy, iż w efekcie niedoboru samochodów używanych na rynek trafia wiele wcześniej trudnych do zbycia pojazdów. Zdecydowanie zalecamy, aby przed zakupem używanego samochodu sprawdzić jego historię. To może istotnie wpłynąć na ograniczenie ryzyka błędnych decyzji zakupowych, a co ważniejsze chroni przed zakupem i użytkowaniem pojazdu zagrażającego bezpieczeństwu – wyjaśnia Frank Brüggink, założyciel i dyrektor zarządzający Carfax w Europie.
Co drugie używane auto jest po wypadku – jak się chronić?
Polska jest jednym z najbardziej zmotoryzowanych krajów w Europie. Na drogach między Bałtykiem a Karpatami jeździ obecnie około 25 milionów pojazdów, a co roku sprowadzanych jest około miliona pojazdów.
Importujemy auta w obrębie Europy, najczęściej z Niemiec, Francji i Szwajcarii, ale decydujemy się także na szybki zakup aut zakupionych w polskich salonach. W każdym z tych przypadków warto sprawdzić historię pojazdu, bo może to pomóc zaoszczędzić wiele pieniędzy, czasu i nerwów jeszcze przed decyzją o zakupie. Znając historię pojazdu, można lepiej określić jego wartość, zweryfikować informacje od sprzedawcy, a może nawet stwierdzić, czy pojazd jest w ogóle zdatny do ruchu drogowego jeszcze przed spotkaniem się ze sprzedawcą.
Poza tym należy odbyć jazdę próbną przed zakupem i dokonać przeglądu auta przez ekspertów na miejscu lub w niezależnym warsztacie. Uchroni nas to przed złym zakupem, kosztowną naprawą i pojazdami zagrażającymi bezpieczeństwu.
Samochody używane z pewnego źródła i z gwarancją
Samochody używane z pewnego źródła i z gwarancją mogą być dobrą alternatywą dla uciążliwej w ostatnim czasie ograniczonej dostępności nowych aut. Pokazują to statystyki Das WeltAuto, którego dealerzy od początku 2022 roku sprzedali już ponad 11 000 samochodów. Ten trend potwierdza również wiek sprzedawanych pojazdów.
- Najchętniej wybieranymi samochodami były Skody – Octavia, Fabia oraz Superb;
- 3,5 roku – tyle średnio mają sprzedawane samochody w programie Das WeltAuto;
Skoda Octavia III numerem jeden
Od początku 2022 roku klienci decydowali się głównie na modele Skody, którą wybrało aż 3850 osób. Najwięcej z nich postawiło na Octavię trzeciej generacji (811 szt.). Kolejne miejsca na podium uzupełniły Fabia III (683 szt.) oraz Superb III (483 szt.). Oprócz skody klienci decydowali się również na osobowe modele Volkswagena (3252 szt.) oraz Seata (831 szt.).
Najchętniej wybieranym silnikiem była wersja benzynowa – na taką opcję zdecydowało się aż 64,5% klientów. Delikatny wzrost zanotowały również samochody napędzane paliwami alternatywnymi – zarówno hybrydy, jak i elektryki. Spadek z kolei zaliczyły samochody napędzane dieslem – wybrało je 33,8% kupujących.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Komentarze:
Kary - 21 sierpnia 2022
Faktycznie statystyki nie są zachęcające. Dlatego tym bardziej trzeba się przyłożyć do kupowania używki. Moje problemy z tym się skończyły odkąd wpadłem na prosty pomysł jakim jest sprawdzanie auta w warsztacie przed zakupem. A że takich warsztatów jest sporo, i można je znaleźć na motointegratorze, zachęcam do tego samego, nie kupujemy wtedy kota w worku 😉