Edyta Klim

Utrata słuchu u motocyklistów – przyczyny, skutki i zapobieganie

Dźwięk silnika motocyklowego to dla wielu z nas „muzyka dla ucha”, ale gdy brzmi bezustannie – to może nam zaszkodzić. Nowe badania ujawniły jednak, że na motocyklu inny typ hałasu szkodzi bardziej!

Wyróżniający się i głośny tłumik akcesoryjny jest w modzie, prócz walorów dźwiękowych, powodujących dreszcze na plecach fanów motocykli, jego zamontowanie tłumaczone jest często „poprawą bezpieczeństwa” motocyklisty. Bo przecież jak go nie zauważą – to z pewnością usłyszą, a samochody w korkach rozjeżdżać się będą niczym morze przed Mojżeszem. Jednak kij ma dwa końce, a na tym drugim końcu jest duże zagrożenie stopniową utratą słuchu przy narażeniu na hałas 100 db przez 2 godziny.

Dokładny opis zagrożenia i sposób radzenia sobie z hałasem opisaliśmy tutaj:

https://www.motocaina.pl/artykul/stopery-do-uszu-dla-motocyklisty-gadzet-czy-potrzeba-17230.html

Żeby jeszcze bardziej zachęcić Was do jeżdżenia w stoperach, informujemy o pewnych badaniach naukowych – “Aero acoustic Sources of Motorcycle Helmet Noise” opublikowanych w Journal of the Acoustical Society of America, które dowiodły, że jeszcze gorszym typem hałasu dla narządu słuchu jest szum, który generuje wiatr napierający na kask i to nawet podczas jazdy z prędkościami przepisowymi!

Do badań naukowcy użyli manekina w kasku i skierowali na niego strumień powietrza z generatora, który siłą przypominał naturalną sytuację podczas jazdy motocyklem. Na kasku w różnych miejscach rozmieszczono mikrofony i okazało się, że największy hałas dobiega z okolic podbródka i dolnej wnęki kasku. Hałas o niebezpiecznej częstotliwości generują też otwory wentylacyjne kasków. Następnie zmieniono model kasku na zupełnie inny typ, a jednak hałas badany przy stopniowaniu naporu powietrza i różnych kątach ustawienia kasku – utrzymał się na podobnym poziomie.

Szkodliwość hałasu wewnątrz kasku na narząd słuchu ogłoszono już 20 lat temu, podczas testu kasków dla policjantów. Zebrane w ten sposób badania mają posłużyć producentom kasków do tworzenia doskonalszych i cichszych kasków, co np. doskonale wykorzystał Schuberth w swoim neoprenowym uszczelnieniu:

Tymczasem motocykliści chronić swój słuch mogą nadal przy pomocy różnego typu stoperów do uszu. Pamiętać należy jednak o tym, by nie wyciszały one otoczenia całkowicie. Jazda w kompletnej ciszy zaburza odczucia prędkości i nie pozwala usłyszeć ważnych sygnałów np. pojazdów uprzywilejowanych.

 

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze