
Utrata słuchu u motocyklistów – przyczyny, skutki i zapobieganie
Dźwięk silnika motocyklowego to dla wielu z nas „muzyka dla ucha”, ale gdy brzmi bezustannie – to może nam zaszkodzić. Nowe badania ujawniły jednak, że na motocyklu inny typ hałasu szkodzi bardziej!
Wyróżniający się i głośny tłumik akcesoryjny jest w modzie, prócz walorów dźwiękowych, powodujących dreszcze na plecach fanów motocykli, jego zamontowanie tłumaczone jest często „poprawą bezpieczeństwa” motocyklisty. Bo przecież jak go nie zauważą – to z pewnością usłyszą, a samochody w korkach rozjeżdżać się będą niczym morze przed Mojżeszem. Jednak kij ma dwa końce, a na tym drugim końcu jest duże zagrożenie stopniową utratą słuchu przy narażeniu na hałas 100 db przez 2 godziny.
Dokładny opis zagrożenia i sposób radzenia sobie z hałasem opisaliśmy tutaj:
https://www.motocaina.pl/artykul/stopery-do-uszu-dla-motocyklisty-gadzet-czy-potrzeba-17230.html
Żeby jeszcze bardziej zachęcić Was do jeżdżenia w stoperach, informujemy o pewnych badaniach naukowych – “Aero acoustic Sources of Motorcycle Helmet Noise” opublikowanych w Journal of the Acoustical Society of America, które dowiodły, że jeszcze gorszym typem hałasu dla narządu słuchu jest szum, który generuje wiatr napierający na kask i to nawet podczas jazdy z prędkościami przepisowymi!
Do badań naukowcy użyli manekina w kasku i skierowali na niego strumień powietrza z generatora, który siłą przypominał naturalną sytuację podczas jazdy motocyklem. Na kasku w różnych miejscach rozmieszczono mikrofony i okazało się, że największy hałas dobiega z okolic podbródka i dolnej wnęki kasku. Hałas o niebezpiecznej częstotliwości generują też otwory wentylacyjne kasków. Następnie zmieniono model kasku na zupełnie inny typ, a jednak hałas badany przy stopniowaniu naporu powietrza i różnych kątach ustawienia kasku – utrzymał się na podobnym poziomie.
Szkodliwość hałasu wewnątrz kasku na narząd słuchu ogłoszono już 20 lat temu, podczas testu kasków dla policjantów. Zebrane w ten sposób badania mają posłużyć producentom kasków do tworzenia doskonalszych i cichszych kasków, co np. doskonale wykorzystał Schuberth w swoim neoprenowym uszczelnieniu:
Tymczasem motocykliści chronić swój słuch mogą nadal przy pomocy różnego typu stoperów do uszu. Pamiętać należy jednak o tym, by nie wyciszały one otoczenia całkowicie. Jazda w kompletnej ciszy zaburza odczucia prędkości i nie pozwala usłyszeć ważnych sygnałów np. pojazdów uprzywilejowanych.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: